• 🇳🇱 Just bunq as your bank in NL, is it suitable?

Hi @Jacob-Silver-Shark#145092

Besides bunq not being part of the Dutch Instant Payment system or the Dutch Banks and Instant Payment system not being connected to the EU Instant Payment system there's not much bunq can do to speed up these regular SEPA transfers. There are certain cycles managed by the European interbank system which works with time slots. It's not like a transfer always takes a certain amount of time but it could be processed within either 30 minutes or 5 hours depending on the time slots and speed of the sending bank supplying it to the system (bunq does this immediately btw). These batches of payments are always processed from monday to friday between 7:00 and 18:00. Usually transfers are processed around 8:00 - 10:00 - 12:30 - 15:00 - 16:30 and 18:00. I have to say my experience with Volksbank banks is that it takes at least 1 time slot extra compared to other banks before it arrives in my account.

If you wish to send money instantly between Dutch bank accounts you might as well use payment requests through iDEAL. Those are always processed immediately as they are guaranteed for the bank.

Bedankt voor de uitleg.
    Daar kan ik iets mee thx

Gebruik nu een jaar bunq voor vrijwel al mijn bankzaken (alleen pensioensparen doe ik elders). Ben nog geen enkel probleem tegengekomen. Ik heb ook nog geen downtime gehad, dat ik de bank niet kan bereiken. Dat was bij mijn vorige bank anders.

Met meerdere rekeningen, meerdere passen en de steeds betere automatische functies heb ik ook een veel beter inzicht in mijn geld. Mijn salaris komt binnen en wordt over een aantal potjes verdeeld, waardoor ik vanaf dag 1 al overzicht heb in wat ik te besteden heb. Erger nog, ik hou nu meer over dan toen alles uit één grote pot ging.

Ook nog geen bedrijven tegengekomen die moeilijk deden over een bunq-rekening. Al mijn automatische incasso’s worden gewoon afgeschreven en als er een keer iets wijzigt (hoger bedrag dan normaal), dan krijg ik keurig bericht. Zelfs als een incasso onverhoopt niet zou lukken. Niet een bericht dat de bank hem weigert zonder mij iets te vragen, maar de vraag wat ik wil doen.

Ik wil niet meer anders en ben blij dat ik van de ABN-Amro en de ING af ben. Ik heb meer controle en meer inzicht. En als ik kijk wat drie passen en 25 rekeningen bij andere banken kosten (nog zonder alle andere handige functies van bunq), dan is bunq ook niet eens zo duur.

Kom er maar eens om bij een andere bank; online Mastercards, een creditcard zonder een rentedragend krediet, een eigen iDeal-link, ApplePay met meerdere passen, handmatig goedkeuren van incasso’s als je saldo te laag is of als het bedrag te hoog is, instant wijzigen van pincodes, passen koppelen aan willekeurige rekeningen....

@Samzoiets#145239 Je hebt natuurlijk geen echt krediet op de credit card. Je moet eerst geld op een bankrekening storten voor je iets kan uitgeven met de credit card.

@JeroenE#145241 Dat zeg ik, zonder een rentedragend krediet... Lovin’ it!

@JeroenE#145245 Dat bedoel ik; geen krediet... dus ook niet rentedragend...

@Samzoiets#145246 Ah, jij bedoelt het op die manier. Ik dacht dat je bedoelde dat je geen rente hoefde te betalen. Zulke kredieten bestaan tegenwoordig natuurlijk ook wel eens, ook al krijg je die als consument meestal alleen als je bijvoorbeeld een auto financiert.

Ik doe nu ook al mijn betalingen met bunq. Salaris krijg ik wel nog op mijn Rabobank account die ik ook nog voor andere dingen gebruik (sparen, aandelen en dus salaris), maar voor de rest gebruik ik alleen maar bunq. Ben er best tevreden over. Moet ik heel eerlijk toegeven dat de "Update" streams niet echt meer zo spannend zijn voor nieuwe features als vroeger (volgens mij heb ik nu wel al mijn gewilde functies), maar dat is prima.

Ik heb alleen Bunq als actieve bank. Ik heb Moneyyou en N26 als backup maar die gebruik ik eigenlijk nauwelijks. Mijn ervaring is zeer positief te noemen

Sinds een jaar gebruik ik alleen nog maar bunq en dat bevalt goed. Ik heb wel 3x niet kunnen betalen met mijn travel card (1x POS en 2x autoverhuur), dat is iets wat me wel echt tegenvalt aangezien ik toch vrij veel betaal voor mijn bunq account.

Write a Reply...