• 🇳🇱 Just bunq as your bank in NL, is it suitable?

Super om jullie reacties te lezen. Bedankt.

Great to read all your reactions, thnx.

Ik gebruik nu ruim een half jaar only bunq, vooral vanwege de verschillende mogelijkheden voor openen van iban nummers om overzicht te houden, het handmatig accepteren van incasso’s en dat alles wat ze doen instant is. Het enige waar ik weleens tegen aan loop is dat ze missen bij een ideal van een webshop, maar dat is (vaak) op te lossen met de debit mastercard!

@Petrus-Turquoise-Jaguar#40182 Ik gebruik nu een paar maanden alleen Bunq.

Het nadeel van de laatste tijd is dat wanneer mensen geld aan mij overmaken in hun bankieren app (dus niet via een link) ze bijna altijd komen vragen of het wel klopt want volgens de app van de andere bank komen de naam en nummer niet overheen. Dat vind ik eerlijk gezegd wel irritant worden dat Bunq dat niet beter regelt.

Nog niet, maar sta op het punt dat wel te doen (niet bij allee kan ik makkelijk mijn ING IBAN naar een bunq IBAN aanpassen).

Een tweetal vrienden is wel volledig over gestapt, en die zijn net zoals de rest van de mensen in deze thread uiterst tevreden.

bunq hier voor al mijn bankzaken👍 ik heb enkel nog beleggingsrekeningen bij Triodos.
          Bevalt mij uitstekend. Gewoon doen!

Ik ben langzaamaan bezig mijn bankzaken meer en meer via bunq te doen. Maar ik mis de spaarrekeningen, dus die heb ik bij andere banken.

@MarcoBoersma#40193 Heb nog wel spaarrekeningen via MoneYou

Dagelijks bankieren doen we al een hele tijd alleen nog bij bunq. Omdat bunq niet investeert en geen spaarrekeningen heeft hebben we dat geregeld bij asn bank. Daarnaast een losse creditcard omdat debitcards nou 1x niet overal probleemloos geaccepteerd worden (hotels/auto huren).

Gebruik Bunq voor bijna alles, maar een paar dingen geven problemen:

• Marktplaats kopers zien in BUNQ onverwacht een Duitse bank en haken dan af, je kan beter een Rabo account doorgeven
                  • IDIN werkt niet met Bunq (dit is vereist voor interactie met BKR)
                  • Buiten Europa wordt de BUNQ credit card (van MasterCard) veel minder geaccepteerd dan VISA
                  • De BUNQ credit card is eigenlijk een debit card, wat naar verluidt problemen kan geven bij het reserveren van een auto
                  • Bij de BUNQ credit card kan je toekomstige recurring payments niet inzien (dit kon vroeger wel, maar is in de update verwijderd.) Bij PayPal kan dit wel

Vandaag kwam ook nog in het nieuws dat Rabobank Garmin Pay ondersteunt (https://www.rabobank.com/en/press/search/2018/20181030-garmin.html). Dus twee accounts is beter dan een!

@Valerie-Olive-Kiwi#40305 Wat mis je dan precies? Met bunq Premium heb je 25 rekeningen waarvan je er eentje ook kunt gebruiken voor het sparen van geld.

@TwitNour#40356 Dat klopt. Maar bij een echte spaarrekening kun je niet direct met het geld betalen, waardoor de drempel hoger wordt om het uit te geven.

@Valerie-Olive-Kiwi#40370 Als je geen pasje toekent aan je spaarrekening heb je precies hetzelfde effect.

@TwitNour#40371 Je kunt iets te makkelijk van rekening wisselen die aan de pas gekoppeld is. Bij een spaarrekening duurt het dan nog een dag voor je erbij kan. Ook kun je dan nog steeds internetbetalingen doen met die rekening.

@Raoul-Purple-Dragon#40188 Muntgeld kan je gewoon storten bij de abn amro stort automaat die zijn namelijk van G4S je betaald er alleen iets meer voor dan als je wel een abn amro rekening hebt.

Hier al twee jaar over van de Rabo naar bunq en nog geen problemen gehad met IBAN discriminatie oid. Wel heb ik er een "echte" Visa kaart van ICS ernaast vooral omdat bij overnachtingen bij hotels etc de reservering virtueel is, bij bunq is dit direct "weg" van je rekening (komt uiteraard wel terug na vrijgave van de reservering).

Ook de acceptatie van de bunq Mastercard was een dingetje, zou overigens nu verholpen moeten zijn na de update van kaarten (waar ook de feature van inzage in toekomstige betalingen was verwijderd). Nog niet geprobeerd sinds de update (moet nodig op vakantie).

Ik kan helaas nog niet volledig over. Bunq ondersteund geen iDIN waarmee ik moet inloggen bij o.a. Florius (hypotheek) en inmiddels ook een aantal verzekeraars.

@Ricardo-Silver-Leopard#40459 Tot 50 euro aan muntgeld is gratis per storting, en aangezien je 10 of 25 IBAN's tot je beschikking hebt...

Hoewel ik bunq geweldig vind is het wel belangrijk de zaken enigzins nuchter en van afstand te bezien.
                                    Tot nog toe is bunq verlieslatend en moet Ali er jaarlijks (fors) bijstorten. Dat is ook de reden dat iig in het begin werd gesteld dat je bunq (nog) niet geheel als vervanging voor je bank diende te zien; weet niet of dit nog zo is. Voor mij wordt bunq pas een volwaardig alternatief als het een financieel gezond bedrijf is geworden, wat hopenlijk zsm gebeurd. Niet gezien het gevaar op het verlies van je tegoeden want je geld is veilig en gegarandeerd door het deposito garantiestelsel, maar vanwege het risico op een overname of faillisement (hoe klein de kans op dat laatste ook is).

Overigens las ik dat bunq een soort van sparen gaat faciliteren: https://www.banken.nl/nieuws/21230/bunq-gaat-spaarrekeningen-aanbieden
                                    Notabene bij de ECB!
                                    Ik zou willen zeggen: veiliger kan niet, maar gezien het risico op discussie trek ik die bewering in maar laat ik deze zin toch lekker staan ;-)