• Entrepreneurs
  • Instant payment

Hallo, ik heb zojuist van een Nederlandse bunq rekening een test betaling van €10 gedaan. Deze kwam direct aan. Daarna deed ik een grotere betaling (auto aankoop). Nu staat er geen verwachtte aankomst tijd en is het geld ook niet binnen. Wat nu? Het geld is naar Sparkasse Duitsland verzonden.

@New-Cyan-Hummingbird-1590222408#255347 Hoi Meetor! Sommige banken hanteren een maximumbedrag voor Instant Payments. Ik weet niet wat de maximumbedragen van bunq en Sparkasse zijn, maar dit kan de oorzaak zijn dat je transactie niet direct aankomt. Wat er dan gebeurt is dat het bedrag wordt overgemaakt als reguliere SEPA transactie. Deze duren 1-2 werkdagen. Een betaling die vandaag gedaan is staat dus uiterlijk maandag op je rekening.

Als je na maandag het geld nog niet ontvangen hebt, moet je even contact opnemen met bunq om de transactie ID op te vragen, en deze moet je vervolgens doorgeven aan de klantenservice van Sparkasse. Zij kunnen dan de status van de betaling bekijken.

@thijsoost#255349 Bedankt voor je reactie Thijs. Wat is gemiddeld het maximum bedrag? Ik heb zelf €50k overgemaakt. Is er geen manier om dit wel voortaan als instant payment te verwerken?

@New-Cyan-Hummingbird-1590222408#255351 Binnen Europa is de max. vaak €15.000. Een bedrag van €50.000 kan dus niet als Instant Payment verstuurd worden, er is ook geen manier om dit in de toekomst wel te doen. Bedragen boven de ±€15.000 (de hoogte van dit bedrag verschilt dus per bank) duren altijd 1-2 werkdagen. Dit geldt dus niet alleen voor bunq, maar voor alle (Europese) banken, tenzij het een betaling is van en naar dezelfde bank.

@thijsoost#255352 Thanks Thijs, er staat nu: verwachtte aankomsttijd: gearriveerd. Betekend dit dat hun het geld hebben?

@Jakob-Y#255357 Ah, didn't know that!
            @New-Cyan-Hummingbird-1590222408 But still, even if the max. amount for Instant Payments has been raised to €100.000, payments can sometimes still take 1-2 business days, although Instant Payments should be possible usually.

@New-Cyan-Hummingbird-1590222408#255354 De verwachting is dat het geld gearriveerd is, maar het is voor bunq niet mogelijk om de daadwerkelijke status op te vragen. Hiervoor moet je bij de ontvangende bank zijn, Sparkasse in dit geval.

@thijsoost#255361 Dat snap ik niet zo goed, waarom geeft bunq een signaal af dat het binnen is als ze dat niet zeker weten?

@New-Cyan-Hummingbird-1590222408#255364 Bunq verstuurt de betaling als een Instant Payment, en Sparkasse ondersteunt dit ook. Zodra jij dus een betaling doet, verwacht bunq dat de betaling direct zal aankomen, vandaar dat jij deze tekst te zien krijgt.

Echter zijn Instant Payment netwerken zeer complex door het grote aantal banken. Het kan daardoor soms wel eens gebeuren dat het niet lukte om een betaling te versturen als Instant Payment, waarna het als reguliere SEPA transactie verstuurd wordt. Soms kan het ook aan de ontvangende bank liggen, dat die even tijdelijk binnenkomende betalingen niet direct ontvangt, waardoor het ook 1-2 werkdagen duurt.
                  Het is dus een verwachting, maar geen zekerheid.

@thijsoost#255365 Dankjewel voor je duidelijke antwoord Thijs.

Thijs please I want to know about my own. A payment made yesterday from Germany bank to bunq haven't arrive yet should I wait like two business days

@New-Black-Unicorn-2162296638#255370 Hi Henry, yes! If the payment didn't arrive immediately, I advice you to wait for 2 business days. If the money still didn't arrive by then, you can start an in-app payment investigation.

And by the way, when you reply to someone, please tap the reply button. This way you tag someone so that (s)he is getting notified of your reply!

Write a Reply...