NielsWizard
+1!
+1!
Gisteren contact gehad met AFAS.
"Er wordt aan gewerkt en er is contact met bunq". Daar zullen we het voorlopig mee moeten doen :)
Afas zegt het volgende:
Bedankt voor je bericht, Elwin. Helaas ondersteunen wij Bunq niet. De enige manier om je rekeninggegevens van Bunq bank bij te houden, is door een kasboek aan te maken en handmatig je transacties in te geven. Of Bunq in de toekomst beschikbaar komt in AFAS Personal, weten we nog niet. Wij hebben de software ervoor, maar de bank moet het zelf ook willen. We zijn daarover al wel in gesprek gegaan met Bunq, maar we kunnen helaas nog geen termijn noemen.
He? Die snap ik dan niet. Nu heeft AFAS een open api en dan nog kunnen/willen ze niet.
Dit zeggen ze al bijna een jaar, exact hetzelfde antwoord elke keer.
Ik ben een conversion tool aan het maken die een bunq export omzet in een bestand dat Afas Personal kan importeren. Dan wordt het iets makkelijker dan alles handmatig doen.
Op deze site link niet goed door. Foutcode 404
Inderdaad balen dat het zo loopt. Ik kan in ieder geval melden dat wij zeker willen, en dat we dat ook zeker gemeld hebben 😄
En Xander, wat tof zeg! Hou ons vooral op de hoogte 👍
Ik denk dat zowel Afas als Bunq schijnbaar de boot afhouden. Het gewoonweg niet willen. Ook dat we ook nog geen digitale kassabonnetjes kunnen ontvangen. Dat is ook goed voor het milieu.
De bunq open api is hopeloos complex:
- informatie verspreid over url, header en body
- vele aanroepen nodig om de omgeving te configureren voor je iets kan
- zelfbedachte encryptie (ook over de headers...)
- verwarring door meerdere accounts en rekeningen
Ik begrijp heel goed dat niemand hiermee wil koppelen. Als je een eenvoudige user + password -> transacties functie maakt kunnen meer mensen er wat mee.
De hoeveelheid aanroepen valt wel mee. Daarnaast zijn de SDK's er om de koppeling te vereenoudigen. Voor die er waren heb ik het zonder al te veel moeite werkend gekregen met een eigen wrapper.
Er zijn daarnaast meerdere manieren om een koppeling te maken:
- Via connect (zoals Exact het ook doet)
- Export functie van de API gebruiken en die inlezen
Al zou AFAS alleen maar het bunq MT940 of CSV bestand accepteren zijn we al een end geholpen, dan hoeft er nieteens een realtime koppeling plaats te vinden wat mij betreft... Dat is écht geen grote wijziging aan hun kant...
@Stefan: valt wel mee? API key aanvragen, dan is een private/public key nodig, en dan een installatie token, dan een device met IP adres registren, dan een sessie starten. Ik vind het nog al wat hoor :)
Dit zijn allemaal stappen die nodig zijn en zul je bij andere providers (Google, Microsoft) ook in meer of mindere mate moeten uitvoeren. Zeker wanneer je communiceert met een client waar je in feite data van vandaan trekt.
Welke stappen zijn in jouw ogen overbodig / te veel?
@Ralf de Kleine: username + wachtwoord aanmaken in de app, en dan een staatloze https aanroep met digest authenticatie die een transactie lijst teruggeeft. Dat scheelt een hoop stappen.
Ehm niet echt een antwoord op mijn vraag.
Dus de gebruiker gaat een gebruikersnaam en een wachtwoord in de app aanmaken. Deze wordt dan gedeeld naar derden (op een of andere manier) die vervolgens met deze gegevens bij Bunq data gaan halen? Zie niet in hoe dit een betere oplossing is dan de geboden oplossing.
Inderdaad, waarom moeilijk doen als het met connect makkelijk kan?
@Ralf de Kleine: Het maakt nogal wat uit of AFAS een username met wachtwoord moet opslaan, of een combinatie van private key, deviceid en sessieid, en dan ook nog een vast IP adres?
@Wessel misschien een idee om hier een nieuw topic voor te maken, Tenminste als je denkt dat dit een beter alternatief is voor een systeem waar heus wel een aantal slimme jongens en meiden druk mee zijn geweest om op te tuigen.
Het heeft in elk geval geen toegevoegde waarde als het gaat om de koppeling met Afas.
Waar heb je het over Wessel? Je denkt verkeerd om. Denk even vanuit een AFAS point of view:
AFAS heeft een bunq account, AFAS stuurt een connect verzoek via QR, AFAS houdt het rekeningnummer bij en via Connect kan de eindgebruiker (jij) besluiten de koppeling te verbreken. Zo doet Exact het ook en werkt perfect. Niks met API keys, gebruikersnamen en het opslaan van gevoelige informatie.
-of-
En dit is de makkelijkste optie: AFAS zorgt ervoor dat de MT940 bestanden van bunq zijn in te laden. Dan moet je alleen een bestandje exporteren en toevoegen in AFAS personal.
MT940 lijkt me ook het eenvoudigst. dat zou toch heel snel te regelen moeten zijn.
+1 voor MT940 lekker snel resultaat en later verder bouwen aan een betere integratie.