Als ik via ideal wil betalen en kies bunq dan wordt ik direct naar de app doorgestuurd. Ik wil op de site blijven en zelf kiezen tussen app open of qr code tonen.

Ook vraag ik me af of dit wel een veilige oplossing is? Een man-in-the-middel attacks mogelijk kan zijn?

Hoe kan ik dit uitzetten?

@Kees-Co#266899 Hoi Joël! Als je via iDeal betaalt op je telefoon, wordt de bunq app geopend. Betaal je via iDeal op je computer, wordt de QR code getoond die je met je telefoon moet scannen.

Het openen van de QR code op je telefoon zou niet werken, omdat je dan een tweede telefoon nodig zou moeten hebben om deze te kunnen scannen.

Voor zover ik weet werkt het bij andere Nederlandse banken op dezelfde manier.

Wat bedoel je hier met een man-in-the-middle attack? De bunq app heeft via iDeal direct contact met de PSP van de webshop waar je betaalt.

Er is geen manier om te veranderen hoe bunq met iDeal omgaat.

Hoi Thijs,

Andere bank apps vragen mij wat te doen (ing en knab weet ik dat zeker).

En ja dat is dus de bedoeling dat ik via een andere telefoon wil betalen. Dus voorbeeld:

Met een paar vrienden bestellen we wat pizza’s via thuis bezorgd. En het is mijn beurt om te betalen dus ik wil de qr code scannen op de telefoon van iemand die ook de bunq app heeft maar verder geen actieve rekening. Daar gaat het nu mis.

Met die attack bedoelde ik het een beetje sarcastisch. Die moet even goed getest worden om daar echt een statement te kunnen maken.

Thx!

@Kees-Co#266902 Ah, ik snap wat je bedoelt! Maar helaas is het pizzascenario wat je schetst niet mogelijk bij bunq, voor zover ik weet.

Heel misschien als je instelt dat de bunq app niet automatisch bunq links moet openen, kan dit wel. Dan zou je de link door je browser moeten laten openen. Maar het kan zijn dat de link specifiek al naar de app toe verwijst, dan is er niks aan te doen.

Write a Reply...