• Entrepreneurs
  • Vragen over bank activiteiten Bunq

Hallo,

Vanuit support heb ik een vraag gekregen om documentatie te overhandigen (facturen, belastingaangifte, contracten van leveranciers en klanten) om een beter beeld te krijgen van mijn zakelijke activiteiten. Gebeurt dit vaker? Moet ik me druk maken, kan ik mijn rekening nog blijven gebruiken? Hebben andere ervaring hiermee, ik heb namelijk nog een aantal betaal verplichtigingen deze week en wil niet in de problemen komen met een ‘bevroren bank’ of iets dergelijks. Tot dusver kan ik gewoon mijn rekening als regulier gebruiken maar heb ik geen facturen betaald. Sorry voor mijn wat vreemde vraag maar ik ben gewoon enorm nieuwsgierig.

@New-Cyan-Hummingbird-1590222408#268105 Hoi! Banken hebben een wettelijke plicht, wat in het engels "Know Your Customer" ("ken uw klant") wordt genoemd. Dit is bedoeld om te voorkomen dat een aantal problemen (zoals witwassen, fraude, etc.) zich voordoen. Dit systeem is geautomatiseerd en kijkt naar dingen als onregelmatige patronen en andere waarschuwingssignalen. Als een vooraf ingestelde grens wordt overschreden, wordt een bunq medewerker op de hoogte gesteld en wordt jou, als klant, een aantal vragen gesteld.

Zolang je binnen een aantal dagen alle benodigde informatie opstuurt, blijft je account gewoon actief. Als je de berichten van bunq negeert en de gevraagde informatie niet opstuurt, loop je het risico dat bunq je rekening tijdelijk blokkeert totdat je de informatie hebt gestuurd.

Hoi Thijs, thanks for je geruststellende berichtgeving. Ik heb al gereageerd inderdaad alleen de stukken niet opgestuurd omdat het onduidelijk is wat ze me precies vroegen, daar wacht ik nog op een reactie op.

Heb ik wel nog een laatste vraag, wat bedoel je met vooraf ingestelde grens. Is dit een bepaald bedrag? En is hier een standaard bedrag uit op te maken?

@New-Cyan-Hummingbird-1590222408#268111 Dit zijn bepaalde activiteiten op accounts die bunq niet openbaar maakt, anders zou deze informatie misbruikt kunnen worden. Er is dus bijvoorbeeld niet één bepaald bedrag waaronder betalingen niet gecontroleerd worden en daarboven wel. Er zijn verschillende factoren waar bunq naar kijkt, en als het geautomatiseerde systeem iets opvallends tegenkomt kijkt een medewerker hiernaar.

Nee oké dat klinkt wel enorm logisch. In ieder geval heel hartelijk bedankt. Je hebt me enorm gerust gesteld. Ik wacht op een reactie om de spullen aan te leveren.

@New-Cyan-Hummingbird-1590222408#268114 Graag gedaan! Een reactie van bunq support duurt soms een aantal uren, maar als het druk is kan het soms ook een aantal dagen duren. Binnen een week heb je sowieso een reactie.

Mocht je een keer urgente zaken hebben, vind je tijdens het contact opnemen met bunq support onderaan een "SOS SUPPORT" knop staan. Hiermee heb je binnen 10-20 minuten een reactie. Deze knop kan je één keer per maand gebruiken.

Ik begrijp de drukte, het heeft wat mij betreft ook geen haast. Ik wil ze nergens mee lastig vallen, die mensen hebben het al druk genoeg.

Write a Reply...