• Ask the Community
  • Return wrong transfer

Waarom is er geen manier waarop een bank een verkeerde overschrijving kan terugboeken in gevallen van oplichting of fouten?

Je bent hierdoor afhankelijk van de medewerking van de ontvanger. Dit betekent dat het geld gewoon wordt overgemaakt als een verkeerd ingetypte rekeningnummer daadwerkelijk bestaat. Dit systeem is erg voordelig voor (internet)oplichters. Mensen hebben namelijk meestal geen zin om (juridische) maatregelen te nemen omdat dit erg veel tijd en moeite kost. Bovendien krijgt de politie per jaar zoveel aangiftes van (internet)oplichting binnen dat ze vaak geen onderzoek starten. Als banken een verkeerde overschrijven van hun klanten zouden kunnen terugboeken, mits daar een goede reden voor is, zou dat veel oplichting via IBAN en iDEAL kunnen bestrijden.

Helaas heb ik geen antwoord op je vraag. Wel wil ik even laten weten dat de kans dat een verkeerd getypte IBAN valide is zeer onwaarschijnlijk is. Interresant om te weten wellicht.

Een IBAN bevat na de landcode letters twee controle cijfers die mee moeten veranderen als een cijfer in het BBAN gedeelte (alle cijfers na de 4 karakters die de bank identificeren) aangepast word, zie https://en.m.wikipedia.org/wiki/International_Bank_Account_Number#Structure
    Ook zijn er best een aantal banken die geen opeenvolgende BBAN nummers, maar een willekeurige nummer reeks gebruiken.

Als je een foutieve IBAN in de bunq app intypt dan wordt deze ook rood en geeft hij aan dat de IBAN niet correct is.
      Het is echter nog wel mogelijk om een correcte IBAN op te geven met een foutieve naam, hierop vind nog geen controle plaats zoals in sommige andere bank-apps.

Maar voor zover bij mij bekend kun je bij geen enkele bank een overboeking direct terug laten boeken, je moet hiervoor altijd contact opnemen met de ontvangende partij of bank.

@Sen-Maroon-Llama#44012 Hoi 👋 Sen,

Ter aanvulling op @timvisee#44015 en @Bastiaan#44019.... Als je zondermeer een foute overboeking kan terugboeken zal dat ook misbruikt gaan worden. Iemand van Marktplaats betaald jou, gaat weg en boekt in de auto weer terug. Dat wil ook niemand denk ik. Ook met tussenkomst van de bank is dat moeilijk, want zij moeten dan kunnen beoordelen of jouw verzoek tot terugboeking terecht is.

Beste is dus gewoon om goed op te letten bij overboekingen. En bij bunq 🌈 zal je in de regel je adresboek gebruiken, dus ook minder kans op fouten.

Fijne dag 👌

@Sen-Maroon-Llama#44012 Omdat het anders choas zou worden als iedereen altijd zijn overboeking kan terugdraaien. Vergelijk het gewoon met fysiek geld: als je het aan iemand geeft ben je het kwijt en krijg je het niet zonder de medewerking van de ander weer terug. Ook niet als blijkt dat in de doos die je hebt meegenomen geen telefoon zit maar een steen.

Hoe zou jij het vinden als je baas/opdrachtgever/klant na een paar dagen de overschrijving terug boekt?

@JohnDo#44026 Het ging mij meer om overboekingen waarbij later blijkt dat je bent opgelicht.

Ik ben het er ook totaal niet mee eens dat het dan tot chaos zou leiden, gezien het feit dat banken en creditcard maatschappijen dit wel kunnen doen bij creditcardbetalingen en incasso’s.

@Sen-Maroon-Llama#44067

Zulk soort betalingen zijn vanuit vele opzichten niet te vergelijken. Het is altijd jammer dat er mensen misbruik van maken maar dat zal altijd zo blijven.

Als iets te mooi is om waard te zijn dan is dat ook zo. Let op bij bepaalde high risk producten via Marktplaats, Dyson, Apple en Sonos zijn erg populair bij oplichters. Opgelicht? Doe aangifte bij de Politie.

@Tim#44069 Zoals?

In een webwinkel kun je toch ook meestal kiezen voor PayPal, Creditcard of iDEAL? Bij PayPal en Creditcard krijg je je geld (redelijk makkelijk) terug maar bij iDEAL niet. De meeste Amerikanen geven de voorkeur om met een creditcard af te rekenen in plaats van met een reguliere bankpas (debit card of ATM card). Zelfs kleine bestellingen, zoals een kopje koffie, worden met de creditcard betaald.

@Sen-Maroon-Llama#44074

Er zit dan ook een forse commissie in creditcard of PayPal betalingen die jij direct of indirect betaald. Hiermee worden deze betalingen 'verzekerd' door de graaiende tussenpartijen. Bij iDEAL en reguliere overboekingen is dit uiteraard niet het geval.

• Wat denk je bijvoorbeeld als je een dag na je salaris te laat komt op werk en je werkgever het salaris maar even terugboekt?
                  • Je een auto of huis verkoopt en de koper na een paar dagen doodleuk het geld even terug haalt? Inderdaad 1 grote chaos..er zit een wettelijke status aan reguliere overboeking juist omdat het niet zomaar terug te vorderen is.

@Tim#44075 Als je een creditcard of paypal betaling wilt terugboeken moet je natuurlijk wel bewijzen dat je niks hebt ontvangen of dat je bent opgelicht. De bank gaat echt niet zomaar even “doodleuk” een betaling terugboeken? Als je de bank €15 per jaar extra zou moeten betalen voor een aankoopverzekering zou ik dat zo doen.

Een Nederlands IBAN bevat zelfs 3 controle getallen. Het laatste getal van de oorspronkelijke bankrekening was ook altijd al een controle getal (net als bij BSN).

Bij SNS heb je automatisch een aankoop verzekering (vergelijkbaar met creditcard).

Mijn zusje is een keer overvallen en heeft onder bedreiging van een mes haar pinpas afgegeven. Vervolgens heeft de overvaller haar bankrekening geleegd en de bank keert niets uit omdat ze 'vrijwillig' haar pinpas (en pincode) had afgegeven. Pas nadat de zaak in Opsporing verzocht kwam, deed de bank pas het geld terug betalen. Zij gingen er gewoon vanuit dat mijn zusje het verhaal had verzonnen ondanks het proces verbaal. Je zult begrijpen dat wij direct van bank zijn overgestapt..

@Davy-Yellow-Bear#44319 Dat geldt alleen voor IBAN’s die gebaseerd zijn op de oude 9-cijferige bankrekeningnummers.

Voormalige girorekeningen die nu onder ING vallen hebben dit bijvoorbeeld nooit gehad.

2 years later

Hoe kan ik me geld terug boeken ? Wand ik heb het verkeerd overgemaakt !!! Aub snel antwoord

@Elma-Azure-Unicorn#193459 Dit kan niet bij een “handmatige” betaling. Alleen automatische incasso’s kunnen worden teruggedraaid (storneren).

Als je geld aan een verkeerd IBAN hebt overgemaakt, dan zou je die persoon moeten aanspreken om het geld terug te betalen. De bank zal echter niet snel meewerken aan het verstrekken van de gegevens van die persoon. Je hebt (in Nederland) echter wel een rechtmatige aanspraak op de persoon aan wie je zonder rechtsgrond hebt betaald (onverschuldigde betaling).

Als het om veel geld gaat dan is juridische bijstand te overwegen.

4 months later

Hi 👋 @Bremer-Connectedwork-Maroon-Lynx#209535

Bedoel je wellicht dat er een ander IBAN wordt weergegeven als/bij de tegenpartij? Dit is normaal aangezien alle iDEAL betalingen via een tussenrekening van de bank gaan. Het IBAN is dan een tussenrekening van bunq, als hier per ongeluk geld naar wordt overgemaakt zal dit automatisch worden teruggestort naar de verzender.

Write a Reply...