Als ik naast mijn privé nog een en/of rekening of een 2e rekening open , geld er dan 1 keer de zekerheid garantiestelsel van 100dzd of voor beide rekeningen ?
2e rekening
ThijsProdigy
@New-Emerald-Civet-3832049511#276614 Het geld per persoon of bedrijf. Dus als jij twee persoonlijke rekeningen hebt bij bunq, geldt het tot maximaal €100.000
JJulianRookie
Het depositogarantie dit moment is dat inderdaad €100.000 per rekeninghouder, per bank. En/of rekeningen zijn een gedeelde rekeninghouder en daardoor hebben die een dekking tot maximaal €200.000 maar dat betekend wel dat de €100.000 gesplitst is over de twee rekeninghouders, die splitsing is evenredig, dus bij €150.000 is het per rekeninghouder zo dat er dan €75.000 zou worden uitgekeerd aan een ieder van de twee houders. Maar stel dat je nog bij dezelfde bank een rekening zou hebben lopen die alleen op jouw naam staat, betekend dat dat er naast die €75.000 dus nog maximaal €25.000 kan worden gedekt, omdat de dekking van het depositogarantie gaat over €100.000 per rekeninghouder per bank. Let er ook op dat de definitie bank betekend bankvergunning, onder een bankvergunning kan een bank meerdere merknamen hangen (delen van de bankvergunning). Dus als je geld hebt staan bij meerdere merknamen van die ene bank, kan je in totaal daaruit maximaal €100.000 uitgekeerd krijgen.
JakobProdigy
@Julian-Cyan-Unicorn#276769 Great explanation! For anyone who has any open questions about this, there is also the page from DNB with a deep-dive on all things "depositogarantie": https://www.dnb.nl/betrouwbare-financiele-sector/nederlandse-depositogarantie/tot-welk-bedrag-is-mijn-geld-beschermd/