• Zit er een 'gewone' betaalpas (pinpas) bij de rekeningen van Bunq?

@New-Bronze-Dormouse-2979972483#277542 Een betaalpas/pinpas in Nederland is een debit card.

Een betaalpas in Nederland is meestal een Maestro card(van Mastercard), of soms een V-Pay(van Visa).

Mastercard en Visa gaan vanaf 1 juli stoppen met Maestro en V-Pay. Vanaf dan worden er in Nederland in plaats van Maestro debit cards alleen nog maar Mastercard debit cards uitgegeven. Inmiddels zijn ook bijna alle betaalterminals in Nederland geschikt gemaakt voor Mastercard debit cards.

Bunq biedt naast de Mastercard debit card (de 'nieuwe' pinpas) ook nog steeds de Maestro debit card aan(de 'klassieke' pinpas). Maar na 1 juli zal Maestro bij geen enkele bank nog te krijgen zijn. Het nadeel van Maestro is dat deze in het buitenland veel minder vaak wordt geaccepteerd.

Overigens werken alle passen van bunq hetzelfde, in die zin dat het bedrag van je rekening gaat op het moment dat je betaalt. Het enige verschil zit hem in de (wereldwijde) acceptatie.

Edit: bij bunq moet je je pas zelf bestellen via de app. Je kan namelijk zelf aangeven hoe je naam op de pas moet komen, en welke beschijving je op je pas wil laten printen (handig bij meerdere passen).

Dankjewel Peter,

Ik ben me bewust dat een debit card in het Nederlands een betaalpas is. En ik weet ook van het bestaan van een soort pre-paid credit cards, welke men meen ik ook wel een debit card noemt, waar men reserveringen etc mee kan doen maar niet 'rood kan staan'.

Toen ik de debitcard bij Bunq aanvroeg kwam er een 16 cijferig nummer in beeld zoals ook op credit cards staan. Vandaar mijn verwarring. Ik heb bij een andere bank nog nooit een 'gewone betaalpas' gehad met zo'n 16 cijferig nummer. Is dat iets nieuws? Kom dit nummer dan samen met de IBAN op de betaalpas te staan denk je?

Tis even wennen voor mij. Inmiddels annuleerde ik de aanvragen van de debitcard maar nu ik jouw uitleg lees zal ik de aanvraag weer opnieuw doen in de app.

Thanks!

@New-Bronze-Dormouse-2979972483#277544 In Nederland geven de meeste banken inderdaad kaarten uit zonder 16-cijferig kaartnummer. In andere landen wordt dat meestal wel gedaan. Ook Maestro-kaarten hebben in sommige landen een 16-cijferig kaartnummer. Bij bunq hebben Maestro-kaarten ook een 16-cijferig kaartnummer, maar deze is alleen zichtbaar in de app, en wordt niet op de kaart geprint.

Maar vanaf 1 juli krijgen alle kaarten uitgegeven door Nederlandse banken een 16-cijferig kaartnummer.

Bij bunq wordt bij de meeste kaarttypen de IBAN niet op de kaart geprint, omdat je in de app de kaart op elk moment aan een andere rekening kan koppelen. Alleen bij de Maestro kaart wordt dit gedaan, waarschijnlijk omdat dat verplicht is. Dan wordt de IBAN van de rekening erop geprint die je selecteert bij het bestellen. Maar dan kan je nog steeds de kaart later aan een andere rekening (sub-account) koppelen, dan komt alleen het IBAN niet meer overeen.

Write a Reply...