• Ask the Community
  • 🇳🇱 Switch Service (“Overstapservice”)

@Idskje-Azure-Butterfly#45711 Hi 👋🏼, changing all the incoming payments you have to organise yourself. Outgoing payments are automatically adjusted to your new account, also after the service has stopped .

John Do changed the title to 🇳🇱 Overstapservice.

@Jesper#45723 Geen ervaring met de overstapservice neem ik aan?
      Dat is juist het hele idee achter de overstapservice. Incassanten krijgen een notificatie om het rekeningnummer aan te passen. Je zal zien dat de tweede transactie na het activeren van de overstapservice direct bij bunq wordt geïncasseerd.
      Er zijn uitzonderingen (partijen die het rekeningnummer niet bijwerken) maar bij mij was er maar één partij (het rode kruis) die het rekeningnummer niet wijzigde.

@J0HAN#45740 Zeker wel! Ik heb de service nog 3 maand actief op het moment en voor zover ik heb ervaren geen van de bedrijven die bij mij incasseren hebben uit zichzelf de IBAN aangepast. Toevallig een maand geleden nog bij mij zorgverzekering (Anderzorg) handmatig aangepast. Als je gelijk hebt, spijtig te horen dat ik net klant ben bij de lakse bedrijven 😖

@Jesper#45745 Vreemd, ik ben ooit van de Rabobank overgestapt naar Triodos en daarna van Triodos naar bunq.
          Misschien heeft het nog te maken met de bank waar je vandaan komt?

Dit staat erover op de site van de overstapservice:

Incassanten

Op het moment dat uw klanten hun zakelijke of particuliere betaalrekening omzetten naar een rekening bij een andere bank, kunt u te maken krijgen met de Overstapservice. De Overstapservice is een initiatief van de gezamenlijke banken in Nederland en maakt het veranderen van betaalrekening van de ene naar de andere bank eenvoudiger.

• Uw incasso-opdrachten ten laste van de oude betaalrekening van uw klant worden automatisch doorgeleid en direct afgeschreven van de nieuwe rekening.
          • Uw eigen bank informeert u namens uw klant automatisch over het gewijzigde rekeningnummer zodat u uw administratie snel kunt aanpassen.

@J0HAN#45748 Ah good to know! Thanks for enlightening me 🙌🏽 M'n oude rekening zeg ik binnenkort op, mochten er bedrijven komen zeuren dat m'n rekening niet meer bestaat, dan heb ik nu een prima weerwoordje 😍

2 months later

Ik blijf het irritant vinden dat een afspraak die op EU niveau mede gemaakt is om makkelijker over te stappen zo weinig resultaat heeft opgeleverd. Waarom niet gewoon je IBAN meenemen naar een andere bank? Het makkelijkst voor de klant, de minste kans op fouten en administratief bij de banken prima te doen...

@Maarten-Grey-Jaguar#62216 Bij Nederlandse mobiele nummers kan dat wel maar natuurlijk alleen in Nederland omdat iemand uit een ander land nu eenmaal moet kunnen weten dat bellen naar +316xxxxx een ander tarief heeft dan naar bellen in zijn eigen land (al zijn ze dat nu dus ook aan het rechttrekken).

Mijn idee is dat de banken daar heel goed naar hebben gekeken toen ze de IBAN bedachten. Dus zit de landcode er in. En in Nederland hebben ze dan behalve de landcode het ook nog voor elkaar om de banknaam er in te zetten (en in andere landen zijn dat soms numerieke codes voor banken). En daarmee hebben ze gelijk een mooi argument dat het niet kan want hoe kan je aan argeloze consumenten uitleggen dat een rekening als NL01INGBxxxxx een rekening bij de Triodos is geworden? Dus moet je wel een ander nummer krijgen.

Maar goed, misschien sta ik er wel te cynisch in. Voor mensen in de UK is het natuurlijk heel fijn dat ze hun eigen IBAN blijven houden en dat ze niet overgezet worden van EU01234567890 naar GB01234567890 tegen de tijd dat ze er uit stappen. Voor landen die erbij komen is het ook fijn, dan kan ook iedereen daar de IBAN blijven gebruiken en hoeven ze geen nieuw nummer te krijgen.

Het wijzigen van een bankrekening vind ik wel minder werk dan het wijzigen van een telefoonnummer. In het algemeen weet je vrij snel wie er allemaal jouw rekening heeft (en gebruikt). Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand ineens spontaan geld op mijn rekening ging storten of dat een bedrijf waar je al tijden geen contact meer mee had ineens iets ging incasseren. Er zijn ook veel minder bedrijven die mijn rekening actief gebruiken dan mensen die mijn telefoonnummer gebruiken.

@JeroenE#62217 De landcode in een IBAN zegt ook veel over het format van het nummer, net als de bank waar het nummer vandaan komt. Zo hebben oude NMB-rekeningen een elf-proef in het nummer, maar Postbank-nummers niet. Bij ABN en Rabo hebben alle nummers een negenproef (controlegetal). Binnen de validatie van een IBAN wordt deze controle van het banknummer soms ook gedaan.

Kijk maar even op de Engelse wiki van IBAN voor meer uitleg.

Technisch is het wel mogelijk om een IBAN over te dragen van bank naar bank trouwens.

@Samzoiets#62292 Klopt, ieder land heeft zijn eigen formaat. Maar dat had niet per se gehoeven natuurlijk. Oude giro en Postbank nummers hadden geen proef, maar dat is min of meer irrelevant geworden omdat iedere IBAN wel een checksum heeft.

18 days later
                      Sander changed the title to 🇳🇱 Switch Service (“Overstapservice”).
                        Write a Reply...