ThRookie
controleer altijd het mailadres van de zender. Ziet dat er vreemd uit dan weet je ; phishing!
controleer altijd het mailadres van de zender. Ziet dat er vreemd uit dan weet je ; phishing!
Zodra je gevraagd wordt iets te doen (geld storten, biometrische gegevens overhandigen (foto, vingerafdruk, etc.), iets installeren, privacy gevoelige informatie verstrekken (social security number a.k.a. bsn in Nederland, geboortedatum, naam)), vraag je dan af wie de communicatie is gestart. Heeft de ander contact met jou opgenomen? Vraag zijn of haar naam en neem zelf opnieuw contact op via het door jou bekende kanaal.
Verder, houd apparaten waarmee je werkt up-to-date en werk alleen met apparaten waar nog updates voor uitkomen.
Word je toch slachtoffer, schaam je niet, maar zoek zo snel mogelijk hulp. Phishing en oplichting werd m.b.v. AI, ervaring en toegenomen professionalisering steeds overtuigender. Mensen die in de stress schieten zijn daarentegen geneigd te gehoorzamen naar iemand die klinkt alsof deze de boel onder controle heeft, zodat je dingen doet die je anders wellicht nooit had gedaan. Bovendien ben jij mogelijk geen techneut, psycholoog of security-expert. Dat neemt niet weg dat je een mede-verantwoordelijkheid hebt om waakzaam te zijn.
Overigens vind ik dat Bunq met een vergoeding richting de slachtoffers moet komen. Die hoeft niet 100% procent te zijn natuurlijk. Juridisch gezien is een vergoeding wellicht niet nodig, maar mensen zijn geen experts en schoten in de bewuste situatie in de stress. Je bank moet als je partner voelen op het gebied van geldzaken, ook op het psychologische en technische vlak. Bunq moet ook beseffen dat niemand zich vrijwillig laat oplichten en dat slachtoffers er sowieso enorm onder lijden. Wat voor jou als bank heel gewoon lijkt op het gebied van geld, techniek en veiligheid, is voor menig klant iets waar ze hooguit maar eens in de maand 5 minuten bij stil staan. Die mensen leiden hele andere levens.
Ik heb zelf een aardig geldbedrag bij Bunq staan, maar een groot deel daarvan is bestemd voor de belastingdienst. Het is dus geen persoonlijke rijkdom. Als ik dat kwijt zou raken zou dat serieuze consequenties hebben. De harde opstelling van Bunq zet mij te denken, is Bunq nog wel de juiste bank? Ik weet dat ik niet snel in phishing zal trappen, maar ik weet ook dat oplichting zeer overtuigend kan zijn en dat ik zelf niet altijd zo scherp ben als dat ik graag zou willen dat ik zou zijn.
@Wanja-Purple-Penguin#293510
toen ik in november 20.000 euro overboekte naar raisin om het 3 jaar vast te zetten ( wat een goeie zet is, wand die 4,45% zal niet zo snel terug komen ) schok ik er van hoe makkelijk het ging. 1 druk te op knop, en weg was het. ,
dat zette mij echt wel aan het denken. eerst moest ik een spaarrekening omzetten naar een betaal rekening door die stomme opname limiet. ook dit was in een klik gedaan. er gingen bij mij allemaal rode bellen af. nu druk ik nooit op links
en beschouw me zelf best argwanend . ook ik was bijna een keer in zo'n mailtje getrapt. van PayPal in dit geval. ook deze club is heel lastig telefonische te pakken te krijgen maar het is gelukt. en mijn vermoedens bleken terecht. maar ik moest echt heel wat moeite doen om hier achter te komen.
het budgetteren werkt erg goed bij bunq , en dit is eigenlijk de reden dat wij bankieren hier.
om dat En de spaarrente elders vele maler beter is ( al zakt dit 12 juni naar de ecb rent van 3,75% helaas )
is er een vaste tegenrekening. dit voelt voor mij veel beter. ik hoop dat bunq ooit eens overstag gaat hierin. tot die tijd
hebben wij slechts een paar honderd euro bij bunq geparkeerd. moet er niet aan denken dat we alles kwijt raken, dit kan ons ook gebeuren. en leuk zo'n ai verhaar, maar dit stelt mij niet gerust.
in het algemeen is bunq goed, en werkt het prima. maar er zijn best een hele hoop zaken niet op orde waardoor
wij onze spaarcentjes elders houden. zie het als plan B , just in case. ( en veel betere rente is ons geval best een grote reden natuurlijk )