• Sepa incasso opstellen / (digitale) machtiging

Hallo allemaal,
Voor een kleine sportvereniging (minder dan 100 leden) wil ik graag contributies periodiek met een incasso ontvangen. Nu lees ik online dat ook digitale machtigingen afgegeven kunnen worden. Finn heeft me al verteld dat we geen Europees incassocontract nodig hebben, als vereniging.

Iemand tips waar ik kan starten?

Ik begrijp dat ik machtigingen nodig heb: kan dit alleen via (dure?) externe partijen? Zo ja, is dit dan nog interessant (het moet mij werk besparen, maar de vereniging niet veel extra kosten).

Ik zou dit overigens ook interessant vinden voor onze vereniging van eigenaren (156 appartementen) - is dit dan handig?

Of kunnen leden beter zelf periodiek contributies overmaken? Dit laatste kost wel flink meer tijd om te verwerken in de administratie immers.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en/ of dit makkelijker kan. Zo ja, dan ligt hier wellicht een mooie markt voor de kleinere sportverenigingen en verenigingen van eigenaren.

Dank,
Bauke

@New-Vermilion-Octopus-4043359918#293637 Het versturen van SEPA incasso's kan inderdaad niet via bunq zelf, hiervoor heb je een PSP (Payment Service Provider) nodig. Voorbeelden hiervan zijn Payt, Mollie, Pay, Adyen, Twikey, etc. Bij Mollie betaal je bijvoorbeeld €0,25 per incasso. Sommige boekhoudsoftware, zoals Moneybird, kan ook SEPA Incasso's versturen.

@thijsoost#293642 oké top, dank je. Is dan de conclusie dat dit voor verenigingen niet haalbaar is? En dus dat alle leden of zelf een overboeking moeten plannen (13 cent per betaling) of via bunq.me (27 cent). En dat de administrateur dit handmatig moet verwerken (of via boekhoudsoftware, maar dat hebben veel kleinere verenigingen niet). Het lijkt mij dat dit slimmer moet kunnen, maar mogelijk denk ik te makkelijk.

@New-Vermilion-Octopus-4043359918#293645 Het is denk ik de afweging tussen kosten/tijd: is het je de X aantal cent per transactie waard met tijdswinst tot gevolg? Of wil je dit niet betalen en de administrateur alles handmatig laten doen? Ik denk persoonlijk dat als je de transactiekosten bij de contributie in doet, de leden hier niet heel moeilijk over zullen gaan doen.

@thijsoost#293646 dat ben ik zeker met je eens. Veel leden vinden een bunq.me hartstikke makkelijk (meteen via whatsapp te delen). Als penningmeester voor mij ook super handig trouwens, het bespaart tijd doordat mensen sneller betalen en daardoor geen extra herinneringen nodig hebben. Maar voor de grotere verenigingen denk ik wel dat automatisch incasso’s makkelijker kunnen zijn. In Nederland heeft ook nog geen bank een koppeling met het meest gebruikte VvE boekhoudsysteem, twinq, hier zal misschien nog wel meteen een business case in zitten. Als bank levert dat ook meteen veel spaargeld op dat niet snel uitgegeven wordt.

Dank in ieder geval voor je snelle reacties. Ik zal me er nog eens in verdiepen, maar om nog via een derde partij aan de slag te gaan dan lijkt de bunq.me makkelijker op het moment.

Write a Reply...