As I am moving from the Netherlands to Belgium just finding out about local IBANs, but neighbouring country Belgium is not in the list.
I am not looking forward to having to move to Belgian bank, but a Belgian IBAN is required.
Hey Romi 👋 Thank you for being part of our vibrant community 🌈
As you've pointed out, Belgian IBANs are currently not among the local IBANs we offer 🙏 I've now labelled the topic as a suggestion so that other community members can also pitch in if they're interested in this feature! We're always listening to your feedback, as it helps us grow and improve our services for you 🚀
Romi Why is a Belgian IBAN required, according to you? All IBANs work the same, all companies should and can accept all IBANs
Thijs Doen ze niet, helaas 😔
Ik kan hierbij niet antwoorden voor Romi, maar ik weet dat mijn werkgever een NL IBAN in ieder geval verplicht voor uitbetaling salaris.
Wellicht zou dit voor personen die in BE werkzaam zijn hetzelfde kunnen zijn - maar dan uiteraard een BE - IBAN.
Stefan Dat valt onder “IBAN discriminatie” en is wettelijk gezien niet toegestaan:
IBAN-discriminatie mag niet volgens Europese regelgeving. Dit staat vermeld in de SEPA-verordening (EU 260/2012). Een betaler of begunstigde mag niet alleen Nederlandse IBAN’s accepteren voor overschrijvingen of automatische incasso’s, maar ook IBAN’s (in euro’s) die in andere landen van de EU/EER worden aangehouden. Sinds 20 januari 2020 gelden er in Nederland sanctiemaatregelen bij IBAN-discriminatie. In geval van IBAN-discriminatie kan door DNB een last onder dwangsom of een boete opgelegd worden.
Bron: https://www.dnb.nl/betalen/elektronisch-betalen/sepa-en-iban-discriminatie/#:~:text=Wat%20is%20IBAN%20discriminatie%3F,mag%20niet%20volgens%20Europese%20regelgeving.
Bastiaan goed om te weten, bedankt! Dan zal ik mijn werkgever is op de spreekwoordelijke vingers tikken.
Dan ben ik benieuwd naar de reden waarom Romi een BE IBAN nodig heeft.