• 🇳🇱 Adding Apple Pay enabled card to iTunes does not work

@LH-Black-Wolf#50250

@JeroenE#50255

In dit geval zijn het 2 verschillende dingen, Apple Pay met een Nederlandse bank en Nederlandse bankpassen,
en iTunes App Store account gebruiken met niet-Nederlandse bankpassen.

Ik zal proberen e.e.a te verduidelijk:
Het is Apple's online store en onder meer vanwege auteursrechten op Apps, boeken, muziek, films en TV series komt Apple er idd mee weg dit te beperken tot land a met kaart van land a.

bunq is in de EU actief en geeft in de regel dus bankpassen uit met een landcode die overeenkomt met 'country of residence' van een bepaalde klant dus, in de regel pasjes met code NL voor Nederlanders, IT voor Italianen, ES voor Spanje enzovoort.
Apple gebruikt die land code om er zeker van te zijn dat alleen mensen uit dat land toegang hebben tot de digitale winkels voor dat land.
Daarom werkt een Spaanse of Italiaanse pas van bunq die iemand via allerlei omwegen heeft aangevraagd niet met iTunes in Nederland, dit is niet de fout van bunq maar een bewuste keuze van Apple.

Dan Apple Pay: Dit is bij bunq alleen beschikbaar in de landen waar bunq én volledig actief is als bank (DE, FR, IT & ES) en Apple Pay al beschikbaar was of is gekomen ná een officiële aankondiging van Apple. Nederland is dat dus niet. Ter verduidelijking, een bunq pasje uitgegeven met één van die vier landcodes kan bij Apple geactiveerd worden voor gebruikt met Apple Pay, bunq biedt dit alleen aan klanten in die landen aan. Klanten in andere landen krijgen pasjes met een landcode die overeenkomt met hun eigen land en/of Nederland.

@DaveFlash#50283 Dat is toch precies wat ik zeg? Apple bepaald welke passen ze toestaan voor betaling en de huidige wetgeving inzake verplicht accepteren van "buitenlandse" IBAN nummers is niet van toepassing omdat Apple niet werkt op basis van je IBAN maar op basis van je pas.

@DaveFlash#50287 Die regeling geldt niet voor audiovisuele diensten. Dus voor iTunes hoeft Apple niets aan te passen (voor zover ik weet kan je geen fysieke producten kopen via iTunes).

De regeling geldt ook niet voor financiële diensten dus voor Apple Pay hoeft Apple ook niets aan te passen.

@JeroenE#50290 daar was ik dus al bang voor...

3 months later

@JeroenE#50144 Zonder onderbouwing is dit natuurlijk de grootste kwats!

Apple Pay is gewoon de Apple manier van contactloos betalen wat in Nederland al een penetratie heeft van 98,7%

In Slowakije, Italië, US etc was hier nog een revolutie te ontketenen want daar was de penetratie nihil...

Het is dus veel interessanter om in landen te launchen waar nog snel veel marktaandeel te winnen is...

Dus kleuter bedrijf, IBAN blah blah gewoon even bij je houden als je op aannames leeft

@TimTjomme#79050 Wellicht begrijp je mij niet goed, of ik jou niet. Het feit dat je in Nederland juist overal met Ape Pay kan betalen behalve als je een Nederlander bent is juist mijn punt.

@JeroenE#79174 Behalve als klant van een/de meeste Nederlandse bank(en)*. Subtiel verschil, maar wel een erg belangrijk onderscheid. Je mag als Nederlander prima Apple Pay gebruiken, alleen de Nederlandse banken doen er officieel nog niet aan mee.

@LH-Black-Wolf#79180 Ja, het was wat kort door de bocht. Wat jij zegt klopt trouwens ook niet. Als klant van een Nederlandse bank mag het ook als je bijvoorbeeld maar in Duitsland woont. En als je daar hebt gewoond en je verhuisd naar Nederland dan mag je het ook gewoon blijven gebruiken. Dus ze hebben het weer bijzonder ingewikkeld gemaakt bij Apple terwijl het nergens voor nodig is.

@JeroenE#79214 Nope, pas kan niet toegevoegd worden van een NL Bank. Dan krijg je de melding dat de verstrekker het nog niet ondersteund. ;) Idem dito bij Google Pay trouwens, zelfde verhaal.

Ik heb ook apple pay. Maar sinds je 3 kaarten mag hebben heb ik ook 1 nederlandse. Je kan ook nu meerdere online mastercards maken. Miss helpt dat👍🏼

@LH-Black-Wolf#79259 Dat kan prima hoor. Bunq is een Nederlandse bank en er zijn genoeg mensen die in Italië of Duitsland wonen en gewoon Apple Pay op hun bunq pas hebben. Sterker nog er zijn zelfs acties geweest van bunq waarbij die mensen geld kregen zodra ze 1 keer met Apple Pay hadden betaald.

@JeroenE#79278 Dat klopt, daarom ook “de meeste banken”. En hier ook niet officieel, maar dat is eigenlijk puur door hoe bunq werkt. Pobeer maar een ondersteunde pas te krijgen bij ING of ABN bijvoorbeeld. Gaat hem niet worden. Al helemaal niet omdat ze geen CVC code tonen voor Maestro passen noch je een knop geven om het toe te voegen in hun apps.

Ik weet dat het bij de Rabo of ING niet kan. Maar het kan dus wel bij een Nederlandse bank. En het is gewoon officieël hoor, kijk maar naar de topics die bunq hier over geschreven heeft. Maar zoals gezegd werkt dat dus niet als je een Nederlands adres hebt. Voor alle bunq klanten in Italië, Duitsland, Frankrijk etc werkt het prima. En die zitten dus bij een Nederlandse bank.

Ik ga het ook gewoon proberen uit te leggen:

Op elke bankpas zit een code voor het land waar de pashouder woonde ten tijde van het verstrekken van de pas. Deze code geeft ook de bank aan, die de pas verstrekt heeft.

Apple Pay is gekoppeld aan de regio waar je woont en of Apple er voor heeft gekozen om dat land te ondersteunen. Tot nog toe is Nederland verstoken van deze ondersteuning.

Aan de andere kant hanteert Apple een controle tussen de regio die zij bij de klant geregistreerd hebben staan. Dit is enerzijds een kwestie van rechten voor muziek en films, maar anderzijds ook een maatregel tegen fraude.

Deze controle vindt onder andere plaats als je een pas wil opgeven voor iTunes. Het risico op fraude is kleiner als de klant in dezelfde regio geregistreerd staat als de pas. Dit is dus puur tegen fraude.

Apple Pay laat je alleen passen installeren die op dezelfde regio staan als het toestel en als die regio ook op de lijst van regio's staat die Apple ondersteunt voor Apple Pay.

Dit is niet zozeer een fraude-check, maar om te voorkomen dat klanten uit regio's waar geen ondersteuning is, of banken die het niet ondersteunen, geconfronteerd worden met een systeem waar ze niet op ingesteld zijn. Het kan ook met wetgeving te maken hebben en Apple moet dat van land tot land bekijken.

Dat de controle niet heel scherp is, blijkt wel uit het feit dat er een omweg is. Dat die met een bank werkt, die toevallig ook in Nederland gevestigd is, staat daar buiten.

Ander voorbeeld: ING heeft ook een Belgische tak en RBS heeft ook een Nederlandse tak. Met een Belgische ING-pas zou het dus ook moeten werken, of met een Schotse RBS-pas. Toch werkt het in beide gevallen niet met een pas met een NL-code.

@Samzoiets#79580 Ik snap wel (ongeveer) hoe het werkt, maar volgens mij zijn er technisch geen beperkingen. Als die er wel waren dan zou je in NL niet met Apple Pay kunnen betalen. In mijn optiek zijn gewoon zaken die Apple zelf heeft besloten. Ook de controle op regio (volgens mij is het land) klopt helemaal niet. Je mag binnen SEPA een bank kiezen in een ander land dan waar je woont. Maar Apple wil je kaarten dan ineens niet meer gebruiken voor Apple Pay. Voor zover ik weet is de enige reden dat ze hier mee wegkomen omdat zij selecteren op bankpas en niet op je IBAN. En alle EU regelgeving is gebaseerd op IBAN en niet de bankpassen. Juridisch vast in orde, maar natuurlijk totaal tegen de geest van de regelgeving.

@JeroenE#79594 Een bank moet, als het een pas uitgeeft aan iemand die in een ander land woont, de juiste pascode meegeven. Dus je mag wel een Belgische bank kiezen, maar die zullen je een Nederlands gecodeerde pas moeten verstrekken.

In dit geval loopt inderdaad 'regio' vaak samen met 'land', maar de terminologie is 'regio', omdat sommige delen van landen niet tot dezelfde regio behoren als andere delen van dat land (denk aan eilanden of overzeese gebieden).

Je hebt deels gelijk als je zegt dat het een keuze is van Apple. Met betrekking tot de blokkade in iTunes is dat een risico-afdekking, waar ze overigens ook verplicht toe zijn.

Met betrekking tot Apple Pay moet Apple samenwerken met de banken, die moeten het immers gaan betalen en die moeten het ook technisch gaan uitvoeren. Dus het is niet een keuze van Apple alleen.

Daar zit ook het grote mysterie waarom Nederland nog niet aangesloten is op Apple Pay. De consumenten willen wel...

Voor de banken is het voordeel dat ze een kant-en-klaar systeem krijgen, dat bovendien veiliger is dan de huidige systemen. Het nadeel schijnt in de vergoeding te zitten die Apple vraagt.

Voor Apple is Nederland interessant omdat hier veel minder contant betaald wordt en met ruim vier miljard transacties per jaar (cijfer 2018) er zelfs met een hele kleine vergoeding er wat te verdienen valt voor Apple.

Je hebt gelijk als je zegt dat Nederland er klaar voor is. Zelf gebruik ik het al een paar maanden en kan er overal mee terecht, behalve de Apple Store op het Leidseplein in Amsterdam (!). Ook de adaptiegraad (snelheid waarmee mensen overschakelen) zal hoog zijn, omdat we al gewend zijn aan pinnen.

Kortom: waar de belemmering ligt is onduidelijk, ook omdat banken en Apple zich in diep zwijgen hullen en geen mededelingen kunnen/willen/mogen doen.

Voor hetzelfde geld is het er morgen al en kan je ook je buitenlandse kaart omwisselen voor een Nederlandse en die gewoon voor Apple Pay en iTunes gebruiken.

Evengoed kan het ook nog een paar jaar duren en loop je dus tegen bovenstaande problematiek aan.

@Samzoiets#79608 Ik ben erg benieuwd wat er werkelijk aan Nederland zo anders is, geloof niet dat het enkel gaat om de kosten. Zowel Apple als Google activeren hun betaaldienst hier niet, maar beiden werken hier wel prima als je het hebt. Als twee techgiganten beiden een land links laten liggen moet er iets aan de hand zijn. Apple, Google en de banken laten er weinig tot niets over los waar het probleem hem in zit.

@LH-Black-Wolf#79654 Dat is dus het probleem; het begint op te vallen dat Nederland niet aangesloten wordt en niemand kan/mag/wil uitleggen waarom.

Dat is vruchtbare grond voor verdenkingen en complottheorieën...

Dan maak je toch een online pas aan? Zonder fysieke kaart?

Write a Reply...