• Wat doen jullie als ik geskimd wordt?

Ik ben gelukkig nooit geskimd maar je hoort er wel steeds meer verhalen over. Zijn jullie hetzelfde als andere grote banken dat jullie het geld terugstorten als ik geskimd ben? En duurt dit dan ook maanden zoals nu vaak het geval is?

Skimmen is ook mogelijk via NFC. Deze week ben ik mijn pas kwijt geraakt (of hij is gerold, ik weet het niet) en dat bracht bij mij ook de vraag naar boven : stel dat er via NFC een betaling gedaan zou zijn: wie is daarvoor verantwoordelijk?

Goede vraag... ben ik wel benieuwd naar...

Hi Arjan! Goede vraag :) zodra dit gebeurt, moet je de pas direct blokkeren vanuit de app. Daarnaast moet je ons direct informeren en aangifte doen bij de politie. Je vindt meer over de algemene voorwaarden van een persoonlijk bunq account via deze link: https://www.bunq.com/files/media/legal/nl/20170324_terms_bunq_more_NL_v5_3.pdf. In hoofdstuk 11, pagina 20 verwijzen we naar Aansprakelijkheid. Ik hoop dat dit duidelijk is! 😊 Als je nog vragen hebt, stel ze gerust hier 👍

Interessant, ik heb de algemene voorwaarden gelezen, ook het artikel over aansprakelijkheid. Ik zie dat andere banken een vergoeding bieden wanneer er contactloos gepint blijkt te zijn door een fraudeur na verlies van pas. Een vergoeding van het maximale bedrag dat contactloos gepint kan worden. Het valt daar niet onder het gangbare eigen risico van 150e.

Bunq biedt dit niet begrijp ik, is hier altijd voor het eigen risico?

Zijn er in dat geval ook passen van Bunq zonder de NFC chip?

Bedankt voor je bericht! Bunq biedt op dit moment enkel passen aan die voorzien zijn van een NFC chip. Wel kun je zelf de limiet voor contactloos pinnen op 0 zetten, dus mocht je deze optie liever niet hebben dan kun je er altijd zo voor kiezen om deze uit te zetten :) Met betrekking tot een eventuele vergoeding, het klopt dat wij die niet bieden. In het geval van nalatigheid aan onze kant, zijn wij uiteraard wel verantwoordelijk voor de schade. Mocht je nog vragen hebben, let us know! 😊

Dat is niet skimmen, skimmen is een kopie maken van een bankpas. Dat is nog niet mogenlijk met NFC.

Het gebruik van NFC is net als de chipper en chipknip voor eigenrisico. Wel kan je dankzij het systeem voor maximaal € 50 (2 * € 25) per dag schade lopen. Maar in praktijk zal het vaak na een maal gebruik opvallen, door een bericht in de app.

Hm volgens de voorwaarden is je eigen risico beperkt tot 150 euro mits je niet nalatig bent geweest. NFC misbruik na verlies of diefstal of als iemand je pas oneigenlijk uitleest (unlikeky, maar technisch mogelijk) komt dus volledig voor eigen rekening.

Bij mijn ING rekening geldt dat als fraude en is dat gedekt door de bank. Dat werpt toch wel een ander licht op het gebruik van NFC bij bunq (ik ben toevallig deze week een ING én bunq pas tegelijk kwijt geraakt door diefstal of verlies). Moet wel zeggen dat het blokkeren bij bunq in 1 minuut gedaan was na constatering. Bij ING moet je daarvoor bellen én moet je je bankrekening nummer kunnen oplepelen, handig als je geen pas en App/telefoon bij de hand hebt. Aan de andere kant: bij ING kun je tenminste nog met een andere telefoon bellen, bij bunq ben je zonder de App ook nergens. En 24/7 fraude/noodlijn voor bunq is eigenlijk wel echt nodig.

Write a Reply...