• Leent bunq geld uit?

Ik kwam het volgende artikel tegen: https://www.ftm.nl/artikelen/de-echte-reden-dat-de-saaiste-bank-van-nederland-er-niet-mag-komen?share=1

Hierin staat dat er geen enkele bank is die geen geld uitleent. Ik had begrepen dat bunq ook geen geld uitleent. Komt dit?

Hoi Freek!

Voor elke bank is het helaas wettelijk verplicht te investeren, ook als de bank (bunq bijvoorbeeld) dat niet wil.

Geen investeringen = geen bankvergunning.

Onze oplossing is simpel, wij investeren het wettelijk laagst toelaatbare bedrag. Daarnaast hebben we zelf ook de keus wáár we dit geld dan in investeren. Wij hebben hier voor de veiligste optie gekozen, staatsobligaties.

Sowieso investeren wij niet het geld van gebruikers, dat blijft gewoon van jou.😄

Investeert/leent bunq? Heel technisch gezien wel.

Maar het minimum bedrag in de laagste investering, en natuurlijk nooit jouw geld 💪

Jullie kopen dus alleen staatsobligaties van het eigen vermogen en niet van het ingebrachte vermogen van klanten? Dan zijn jullie toch technisch een full-reserve bank?

Technisch gesproken is het geld wat jij op een bankrekening hebt staan niet meer van jou......

Jij hebt een vordering op de bank voor dat bedrag.

Dus ons geld voor nooit geïnvesteerd? Ik stel jullie transparantie enorm op prijs. Kunnen we hier meer over lezen, hoeveel er precies wordt uitgeleend, en aan welke landen dan, of is dat alleen Nederland?

Verder vraag ik menaf waarom ons geld op de ECB wordt gezet. Die lenen ons geld dan namelijk wél uit. Is het een idee dat Bunq het geld in eigen beheer opslaat, in bijvoorbeeld een kluis. (Gebruik aub niet G4S die meedoet met landjepik en oorlogen)

Ja weet ik. Daarom snap ik de uitleg van Koen niet helemaal want technisch is "ons" geld niet van ons, dus hoe kan bunq stellen dat het niet gebruikt wordt voor de obligaties. Misschien bedoelt Koen dat bunq altijd een bedrag x bij DNB heeft staat ter waarde van de totale vorderingen van haar rekeninghouders?

Prachtig dit heel mooi hoe ze dat bij bunq oplossen #brekenmetbanken

Hey Koen, ik heb hier 3 vragen over:

1) Jullie kopen dus staatsobligaties. Van welke staat/staten? Dat heb ik nog nooit gespecificeerd gezien

2) Waar komt het geld vandaan dat hiervoor gebruikt wordt, als dat geen geld van rekeninghouders is?

3) wat is precies dat minimale percentage dat geïnvesteerd moet worden?

Misschien ben ik wat kritisch maar in het kader van transparantie vind ik het belangrijk dat hierover gecommuniceerd wordt in harde cijfers, en niet in vage beloftes. Of kan ik deze gegevens ergens anders terugvinden?

Koen heeft zich vergist: met een deel van ingelegd geld worden staats (of streek) obligaties gekocht in de Euro-zone. Zoals ook in "breken met banken" beschreven staat. Het investeren van geld is (helaas) een voorwaarde voor een bank licentie. Daarom hebben wij ervoor gekozen om niet in bedrijven te investeren, maar in staatsobligaties. Dat was het minst van alle kwaden.

Bij welke bank krijg je nou binnen een dag antwoord van de CEO/DGA zelf, met volledige transparantie 🎉👍

Hi David,

We zitten hier heel hard te typen nog voor aankomende update dus met excuus voor de korte antwoorden.

1: verschilt afhankelijk van looptijd, risico profiel, rendement, liquiditeit, etc. We hebben laatst - voor het eerst in onze geschiedenis - een kleine obligatie gekocht van Nordrhein Westfalen.

2: net als elke bank is dit een combinatie van eigen kapitaal en aangehouden kapitaal van rekeninghouders

3: dat is een grijs gebied, onderdeel van discussie met de toezichthouder(s). Communicatie met toezichthouder(s) is wettelijk gezien vertrouwelijk en mag ik dus helaas niet met je delen.

Kritisch zijn is goed. Zeker als de nieuwsgierigheid zich ook naar andere partijen uit. Wij omarmen transparantie heel erg: als alles duidelijk is, dan is het aan de gebruiker om te verkiezen wat hij/zij wil. Dus vraag vooral - ook elders - verder.

Cheers!

Ali

Prachtig hoe alles transparant objectief onderbouwt wordt :-)!!

👍 goed om te weten - thanks voor de transparantie

11 days later

Hoeveel procent moet een bank verplicht investeren van totale bedrag dat bunq beheerd voor haar klanten?

Niet investeren in nare bedrijven is (uiteraard) erg sympathiek. Maar helemaal niet investeren in bedrijven is eigenlijk wel helemaal niet zo sympathiek. Net zoals veel klanten van Bunq (mede) voor Bunq hebben gekozen om een nieuwe startup een kans te geven, zouden investeringen in bedrijven die zich juist bezig houden met goede dingen (denk aan bedrijven die oplossingen bieden voor problemen waar we nu mee zitten, bv op vlak van energietransitie, waterschaarste, voedsel, etc.) deze bedrijven kunnen steunen. Dan wordt er nog meer bereikt met het geld; nu staat het alleen een beetje zinloos te zijn bij de ECB... Ik zou dus juist graag zien dat Bunq het uitgangspunt 'we investeren niet in bedrijven' herziet en ook op dat vlak verantwoordelijkheid neemt!

Dat kun je eenvoudig oplossen: gebruik bunq als betaalrekening, en zet je spaargeld bij een partij die het verantwoordelijk investeert, zoals Triodos of ASN Bank. Bij vrijwel alle banken kun je een gratis spaarrekening openen en koppelen aan je bunq betaalrekening.

Als je nog meer controle wilt zou je ook zelf kunnen beleggen of bijv. Zonnepanelen kopen.

Misschien dat er ooit een moment komt voor bunq om een verantwoord spaarprogramma te starten, maar laat ze alsjeblieft eerst focussen op waar ze goed in zijn, namelijk de betaaldiensten.

Job,

Wij vinden dat onze gebruikers zelf moeten kunnen beslissen over hoe hun geld geinvesteerd wordt. Dat kan op vele manieren, inderdaad een spaarrekening bij Triodos of ASN bank. Of microkredieten in Afrika. Of een Tante Agaath lening aan iemand in de familie die iets leuks wil doen, etc.

Ons punt is dat wij die keuze voor onze gebruikers niet willen maken, maar ze liever de tools & inzichten geven zodat ze zelf kunnen doen en laten wat ze willen.

Fijne zondag :),

Ali

a year later

Goedenavond,

Ik vind bunq een mooi initiatief en begreep in eerste instantie dat het geld niet word belegd. Dat spreekt mij aan. Later begreep ik dat dit niet mogelijk is vanwege de regelgeving vanuit Bazel. Traditionele banken hebben een buffer van soms maar 3%. Voordat ik de moeite neem om over te stappen zou ik graag concreet willen weten wat het verschil in bufferpercentage is.

Met vriendelijke groet

Wat is dus het wettelijk laagst toelaatbare bedrag/percentage waar hierboven over gesproken word!

2 months later