• Leent bunq geld uit?

Niet investeren in nare bedrijven is (uiteraard) erg sympathiek. Maar helemaal niet investeren in bedrijven is eigenlijk wel helemaal niet zo sympathiek. Net zoals veel klanten van Bunq (mede) voor Bunq hebben gekozen om een nieuwe startup een kans te geven, zouden investeringen in bedrijven die zich juist bezig houden met goede dingen (denk aan bedrijven die oplossingen bieden voor problemen waar we nu mee zitten, bv op vlak van energietransitie, waterschaarste, voedsel, etc.) deze bedrijven kunnen steunen. Dan wordt er nog meer bereikt met het geld; nu staat het alleen een beetje zinloos te zijn bij de ECB... Ik zou dus juist graag zien dat Bunq het uitgangspunt 'we investeren niet in bedrijven' herziet en ook op dat vlak verantwoordelijkheid neemt!

Dat kun je eenvoudig oplossen: gebruik bunq als betaalrekening, en zet je spaargeld bij een partij die het verantwoordelijk investeert, zoals Triodos of ASN Bank. Bij vrijwel alle banken kun je een gratis spaarrekening openen en koppelen aan je bunq betaalrekening.

Als je nog meer controle wilt zou je ook zelf kunnen beleggen of bijv. Zonnepanelen kopen.

Misschien dat er ooit een moment komt voor bunq om een verantwoord spaarprogramma te starten, maar laat ze alsjeblieft eerst focussen op waar ze goed in zijn, namelijk de betaaldiensten.

Job,

Wij vinden dat onze gebruikers zelf moeten kunnen beslissen over hoe hun geld geinvesteerd wordt. Dat kan op vele manieren, inderdaad een spaarrekening bij Triodos of ASN bank. Of microkredieten in Afrika. Of een Tante Agaath lening aan iemand in de familie die iets leuks wil doen, etc.

Ons punt is dat wij die keuze voor onze gebruikers niet willen maken, maar ze liever de tools & inzichten geven zodat ze zelf kunnen doen en laten wat ze willen.

Fijne zondag :),

Ali

a year later

Goedenavond,

Ik vind bunq een mooi initiatief en begreep in eerste instantie dat het geld niet word belegd. Dat spreekt mij aan. Later begreep ik dat dit niet mogelijk is vanwege de regelgeving vanuit Bazel. Traditionele banken hebben een buffer van soms maar 3%. Voordat ik de moeite neem om over te stappen zou ik graag concreet willen weten wat het verschil in bufferpercentage is.

Met vriendelijke groet

Wat is dus het wettelijk laagst toelaatbare bedrag/percentage waar hierboven over gesproken word!

2 months later

@Francisco-Lime-Penguin#35369 Bunq verleent geen kredieten en/of leningen. Daarvoor zul je met een andere bank om de tafel moeten.

Write a Reply...