• πŸ‡³πŸ‡± Processing time ABN -> bunq not instant?

Heyhey,

Ik heb een vraag over instant payment. Ik krijg mijn salaris gestort vanaf een Abn-Amro rekening op mijn bunq. Beide banken doe instant payment. Hoe kan het dan dat ik toch een werkdag moet wachten op mijn salaris voor het bijgeschreven is? Dat zou dan toch binnen een paar seconden bijgeschreven moeten zijn? Of werkt dat anders met salarissen?

@Anna-Green-Eagle#55572 dat komt hoogstwaarschijnlijk omdat werkgeversorganisaties hun salarissen voor alle medewerkers in 1x via batch aanbieden bij ABN en/of de andere banken en batch betalingen gaan vooralsnog niet als SEPA instant de deur uit, dit ligt dus bij de verzendende bank om dat op te pakken en SEPA Inst. voor elke type overboeking te gaan aanbieden. hier kan bunq momenteel helaas weinig aan doen. dus je zult geduld moeten hebben. Echter is het de verwachting van o.a. de Betaalvereniging Nederlands dat de komende jaren Instant het nieuwe normaal wordt. Alleen zal dat dus nog even duren.

@Anna-Green-Eagle#55572 Theoretisch kan de andere kant een normale SEPA overboeking maken en niet een Instant Transfer. Wellicht kan bunq voor je nakijken hoe de boeking is binnengekomen en anders zal je het moeten navragen bij de slarisadministratie.

Bunq support vind je hier: https://go.bunq.com/link/support

En als ik me goed herinner doet ABN AMRO ingeplande opdrachten als normale betalingen versturen en niet als instant

OkΓ©, dan begrijp ik het. Maar geld voor een batch wel dat het als het voor 14.00 uur aangeboden wordt, het dezelfde dag nog op mijn bunq bijgeschreven wordt?

@Anna-Green-Eagle#55630 Vaak wel maar dat is geen garantie.

Sander changed the title to πŸ‡³πŸ‡± Processing time ABN -> bunq not instant?.

Het kan wel, als de betalende partij (de baas) voor iedereen een aparte opdracht aanbiedt. Dan zal je dus 1400 opdrachten handmatig moeten invoeren (op AccesOnline valt amper te scripten) en die dan de deur uit moeten sturen. Dat kost de baas het een en ander, maar dan heb je wel sneller je geld.

AccesOnline werkt echter liever met batches, al was het maar omdat die rechtstreeks vanuit het salarispakket aangemaakt worden. Voor vrijwel
                Iedereen werkt dat makkelijker dan met losse opdrachten.

Het nadeel aan een batch is echter dat ze massaal verwerkt worden tijdens de batchruns, waar voorheen ook de 'gewone' overboekingen mee werden verwerkt. Het is technisch nogal moeilijk om deze gedurende de dag instant te verwerken.

Als de werkgever de batch pas na de laatste batchrun (uur of drie 's middags) aanlevert, dan wordt de opdracht pas verwerkt in de batchrun van de volgende ochtend (uur of negen) en heb je dan pas je salaris.

Het enige dat je kan doen is zorgen dat er aan jouw kant van de keten geen vertraging zit, dus niet dat de bank waar jij zit, nog verwerkingstijd nodig heeft.

(bovenstaande is mij in ieder geval zo uitgelegd)

11 days later

@Arthur#55594
                  klopt, periodieke overboekingen gaan nog niet instant bij ABN

@Anna-Green-Eagle#55630
                  ja, in de regel wel, alle betalingen die op werkdagen vΓ³Γ³r 14:30 bij de ECB aangeleverd zijn zijn voor bunq in de regel diezelfde dag nog even na 15:00u zichtbaar op inkomende systemen van de ECB en bunq probeert al die betaling op het zelfde moment nog te crediteren aan alle bunq klanten.

@Samzoiets#55737 Het verhaal van AccesOnline ken ik, mijn boekhouder werkt daar ook mee, dus des te jammer dat als hij betalingen inplant van ABN rek. naar mijn bunq die niet instant zijn, hoewel, als ik op de site van ABN zoek naar Insights (artikelen van ABN) kom ik bij eentje uit van 2017 toen het initiatief van het Nederlandse Instant Scheme werd aangekondigd, hierin schrijft ABN duidelijk, onder de kop Betalen met snelheid van WhatsApp-berichtje:

De introductie van Instant Payments moet ervoor zorgen dat het verrichten van betalingen net zo snel en eenvoudig verloopt als het sturen van een WhatsApp-berichtje. β€œAlle transacties worden real time verrekend en er geldt in Nederland - in tegenstelling tot Europa, waar een maximum van EUR 15.000,00 zal worden gehanteerd - geen maximumbedrag. Dat geldt niet alleen voor consumentenbetalingen, maar ook voor zakelijke transacties, betalingen aan leveranciers en de uitbetaling van salarissen”, vertelt Sandra Peute, productmanager Transaction Banking van ABN AMRO. β€œInstant Payments biedt de mogelijkheid betalingsstromen beter te beheren en cashflow-problemen te voorkomen.”

@Samzoiets#55737
                  Dus als ik dit zo lees lijkt het er op dat ABN, althans in 2017 toen deze Insight werd geschreven wΓ©l de intentie heeft om hun batch systeem naar Instant te brengen. Of die intentie er nu nog is, heb ik ABN op Twitter om verduidelijking gevraagd, dan hoop ik ook dat dit betekend dat er meteen voor SCT INST. wordt gekozen zodat het met alle banken in Europa werkt.

@Samzoiets#59028 inmiddels een duidelijk antwoord terug van abn op twitter:

Batchbetalingen worden momenteel nog niet realtime verwerkt inderdaad. Sorry voor de verwarring. Het is nog niet bekend wanneer deze betalingen via Instant Payments worden verwerkt. Lieke

Dus de wil lijkt er wel te zijn bij ABN om Batch 'uiteindelijk' ook op de sneltrein te zetten πŸ€ͺ😎

@Samzoiets#59049 graag gedaan, zo juist nog een tweet van abn ontvangen:

Dat is zeker het streven, maar een concrete planning daarvoor is nog niet bekend! Op dit moment zijn wij al gestart met Instant Payments voor individuele overboekingen in euro via Mobiel en Internet Bankieren. Lieke

Valt me net op:
                        Vandaag mijn salaris (overheid, vanaf ING) voor het eerst op mijn bunq-rekening ontvangen (πŸŽ‰πŸŽ‰) om 7:45, dat was op mijn ABN-Amro-rekening meestal pas rond 10:30 uur...

Aan bunq ligt het dus kennelijk niet! Niet dat die paar uur uitmaken, maar nu al blij dat ik volledig over ben naar bunq!

Write a Reply...