Kom op mensen, niet te hard zeuren. Bunq is geen fles wasmiddel, of een ander product dat je 'eventjes' in de markt zet.
Als ik aan vrienden vertel dat Bunq super is, en dat ik ze Bunq kan aanraden, is de eerste reactie bijna altijd: "Ja daag, ik ga geen 8 euro voor een bank betalen." Maar als ik vraag hoeveel ze bij ING of de ABN betalen, met de tweede kaart voor de vrouw en het internet-pakket en de creditcard, dan weten ze dat niet eens. Meestal blijkt het ook iets van tussen de 5 en 8 euro te zijn. (Een enkele koopjesjager betaalt misschien minder, maar van die koopjesjagers kan Bunq niet leven.) Als ik dan door zeur, dat de kosten dus het probleem niet zijn, komt de echte aap uit de mouw: ze hebben geen zin in het gedoe van het omzetten. Want ondanks de overstapservice moet je daar toch even serieus naar kijken, dat gaat niet tijdens het Netflixen.
Ondanks gedoe toch mensen winnen is gewoon super-moeilijk. En Bunq's gedachtegang om dat met een loterij te doen, door ze aan het betalen te krijgen, is helemaal niet zo gek. Uit onderzoek blijkt, dat als je 1000 mensen laat kiezen tussen gegarandeerd een euro, of een kans van 1 op 1000 op 1000 euro, dat de grote meerderheid voor de kleine kans op het grote bedrag kiest. Als je daar mensen mee binnen kunt halen, blijven ze misschien hangen als ze het gemak ervaren. En bovendien geldt in de marketing: slechte of magere acties zijn altijd beter dan helemaal geen acties.
Ik ben het eens met de mensen die roepen dat Bunq op marketinggebied nog veel kan winnen. Maar als je betere ideeën hebt, klaag dan niet over de acties die geschrapt moeten worden, maar draag ideeën aan die nog beter werken, volgens jou. Of vraag aan je vrienden bij Group M of dat soort bureaus, wat die zouden doen als ze Marketing Director bij Bunq waren. De ideeën van een ander afzeiken is lekker makkelijk, maar het helpt Bunq echt niet verder.
Zelf heb ik ook nog wel een ideetje:
Zorg voor een hele krachtige kernboodschap, waar alle goeie eigenschappen van Bunq in naar voren komen. En dan heb ik het niet over de morele aspecten, maar de rechtstreekse voordelen voor iedere klant, die Bunq de f***ing beste bank ter wereld maken: Volledige controle over al je bankzaken vanuit je broekzak, geweldige en altijd bereikbare support, potjes maken met verschillende rekeningen, iemand geld sturen waar je alleen een telefoonnummer van hebt, rekeningen makkelijk delen met vrienden en familie en een hechte community, om er maar een paar te noemen. (Iedere klant die geld of tijd moet gaan besteden, denkt altijd eerst: "what's in it for me?") Het vertaalt "freedom" in concrete dingen waar mensen iets mee kunnen, en die ze willen hebben.
Vervolgens stop je die boodschap, samen met de echt heel vette actie van het iedere dag 1000 euro weggeven (welk ander bedrijf doet dat?) in een persbericht, dat je aan iedere krant en aan ieder tijdschrift stuurt. Vooral tijdschriften zitten vaak te springen om content. Helemaal als het geen verkapte reclame-berichten zijn met 3000 woorden over de moraal van Bunq en 100 woorden over de actie, maar als ze vooral de feiten van de actie belichten. Da's nieuws voor de kranten en bladen! En nieuws is gratis! Dan maak je optimaal gebruik van de actie.
Ik heb nog wel een paar meer ideetjes, maar deze post is al veel te lang, dus ik ga me weer met mijn eigen zaken bemoeien.