• 🇳🇱 Promo feedback

I do not know Bunqs strategic intentions, but one of the main appeals to me is the maverick subcommunity feel. I would leverage that instead relying on soulless moneygrabbing. Maybe it works well for a particular target audience, i certainly do not associate the brand with such practices. Where’s the audacity in this ?

@Sander#57071 Geld trekt mensen, no discussion there. Het is een actie gericht op korte termijn en creëert op zichzelf geen loyale gebruikers. Het zet mensen weleens waar aan tot actie, maar om de verkeerde rede. Dat is gewoon een psychologisch feitje. Tuurlijk snap ik dat gemikt word op het feit dat de app vervolgens overtuigd. Maar voor bestaande klanten gaat dat argument over het algemeen niet op.

Daarnaast getuigen geld acties van extreem weinig creativiteit, juisttt iets wat ik wel verwacht van bunq 🌈. Ik zou bunq dus vooral willen uitdagen eens creatief te zijn!

@Sander#57071
      Ik snap het concept, trust me, we zijn het gewoon niet met elkaar eens. Jij vind het prima dat mensen gelokt worden met een geld-dingetje en daarbij bunq proberen. Ik ben het eens met wat John zegt: ik vind dit persoonlijk niet bij bunq passen, en wat ik + John zeggen: het trekt mensen om de verkeerde reden. Ik zie liever marketing campagnes waar bij een jaar bunq de eerste 3 maanden gratis krijgt ofzo, geen gegok.

I do understand the concept, trust me, we simply disagree. You find it's okay if people get attracted using promotions where people can win money and thereby actually try out bunq. I agree with what John previously said: I don't think this fits bunq, and what me + John said: it attracts people for the wrong reason. I would rather see a marketing campaign where you get 3 months free if you buy a year of bunq, no gambling.

@R#57078 Amen. Het gok element had ik nog niet genoemd... maar vind ik inderdaad ook wel een puntje ;)

Maar laat ik ook even melden dat ik vind dat bunq 🌈 natuurlijk ook heel veel dingen heel erg goed doet 👌💪.. #positivenote

@JohnDo#57075 daar zeg je het John, deze 'loterij' acties zijn idd weinig creatief en kunnen beter overgelaten worden aan de bekende kansspel- en gok-merken/bedrijven. bunq moet naar mijn idee gewoon eens om de tafel met de getalenteerde jongens en meiden van een internationaal gerenommeerd reclame bureau zoals TBWA/Neboko (oa. bekend van de reclames van merken als AH, Unox, Heineken, Delta Lloyd, Heinz) , N=5 (o.a. bekend van de campagnes van Coolblue, Bavaria, Sunweb en ABN AMRO) of Selmore (oa. bekend van reclames van De Bijenkorf, Karwei, Škoda, ASN Bank en Van Gogh Museum) om er een paar te noemen.

Verdere literatuur:

https://www.adformatie.nl/contentmarketing/dit-zijn-de-creatiefste-campagnes-bureaus-en-merken-van-201
          https://www.adformatie.nl/craft/dit-zijn-de-zes-meest-toonaangevende-mediabureaus-van-nederl

Zelf zoeken naar welk merk bij welk reclame bureau zit kan natuurlijk ook: http://wiezitbijwie.nl

hoop dat het helpt. ;_)

Summary in English:
          bunq should not be a lottery. In my opinion the money would be better spend if bunq teams up with a renowned international advertising agency such as:
          TBWA/Neboko
          N=5 or
          Selmore to name a few.
          (Additional literature in Dutch linked above)

@JohnDo#57081 Uiteraard! Het komt wellicht wat zeikerig over dat ik mij in de laatste 2 marketing acties kritisch heb geuit, maar ben nog steeds voor de volle 100% positief over bunq.

As a marketing professional i think the idea is cool coming from a bank. Let’s say innovative. So faar I hope I will win one of the prices. On the other hand I think that this company is feeding theirs users with these kind of games realted to win money ( that is cool) but is extremely counter-productive. Because most likely when you won’t make this games anymore most of the users will quite the premium. What about not make us pay those 7,99€ per month? I think I would rather prefer that and not be gambling.

Haha ja en zodra de winnaars het geld hebben geint stappen ze weer over naar hun oude vertrouwde goedkopere bank 😂 rare akties laatste tijd bij bunq. Zal wel weer reacties krijgen van: marketing dit dat taktiek bla bla bla.

@DaveFlash#57085 Dat zijn vaak hele dure campagnes. De vraag is maar of je zou willen dat Bunq daar geld aan uitgeeft. Dan kunnen ze beter met een collective in zee gaan zoals bijvoorbeeld Het Nieuwe Kader, om maar iets te noemen. De ideeën zijn even goed, de mogelijkheden even uitgebreid en vaak zelfs nog betere aandacht voor detail: maar het zijn schone bedrijven zonder extreme winstmaximalisatie omdat er een bepaald logo op de deur staat... Dat scheelt voor Bunq en dus uiteindelijk ook voor ons! :) En vaak vind ik marketingproducties van dat soort bedrijven een stuk leuker dan de generieke marketing meuk van die megabedrijven.

Goede Bunq reclamecampagne voor de verandering? Heel goed idee! Dure merken inhuren terwijl er tig professionals zijn die het even goed of zelfs beter/leuker kunnen? Dat lijkt me een slecht plan en geldverspilling omdat je meer betaald voor de naam dan de campagne. :)

Bunq heeft altijd al moeite gehad met marketing, en nu nog steeds. Het is soms een beetje naar om te zien hoe ze een bank als een spelletje behandelen (badges, win-acties, refferals etc").

@Luis-Dragon#57068 So far i've only had people frown at my card hahahhaha, i think it is because it looks like the pride flag

I think it’s brilliant. Bunq clearly don’t want people installing the app, making an account and then thinking meh! Not for me.
                        You can see it in many responses here from Ali and others. They are brave enough to say “maybe Bunq is not for you then.”

So rewarding current users make it feel very much linked to why I stay. I feel seen and appreciated unlike at Tele2 or a sauna that offers discounts to only “new” members.
                        All I think in those moments is that I missed out.

Now I’m in and commuted to Bunq I can’t miss out, they see me and offer these kinds of incentives to spark my appreciation.

Thank you Bunq, enjoying my visit and here for the stay.

Kom op mensen, niet te hard zeuren. Bunq is geen fles wasmiddel, of een ander product dat je 'eventjes' in de markt zet.

Als ik aan vrienden vertel dat Bunq super is, en dat ik ze Bunq kan aanraden, is de eerste reactie bijna altijd: "Ja daag, ik ga geen 8 euro voor een bank betalen." Maar als ik vraag hoeveel ze bij ING of de ABN betalen, met de tweede kaart voor de vrouw en het internet-pakket en de creditcard, dan weten ze dat niet eens. Meestal blijkt het ook iets van tussen de 5 en 8 euro te zijn. (Een enkele koopjesjager betaalt misschien minder, maar van die koopjesjagers kan Bunq niet leven.) Als ik dan door zeur, dat de kosten dus het probleem niet zijn, komt de echte aap uit de mouw: ze hebben geen zin in het gedoe van het omzetten. Want ondanks de overstapservice moet je daar toch even serieus naar kijken, dat gaat niet tijdens het Netflixen.

Ondanks gedoe toch mensen winnen is gewoon super-moeilijk. En Bunq's gedachtegang om dat met een loterij te doen, door ze aan het betalen te krijgen, is helemaal niet zo gek. Uit onderzoek blijkt, dat als je 1000 mensen laat kiezen tussen gegarandeerd een euro, of een kans van 1 op 1000 op 1000 euro, dat de grote meerderheid voor de kleine kans op het grote bedrag kiest. Als je daar mensen mee binnen kunt halen, blijven ze misschien hangen als ze het gemak ervaren. En bovendien geldt in de marketing: slechte of magere acties zijn altijd beter dan helemaal geen acties.

Ik ben het eens met de mensen die roepen dat Bunq op marketinggebied nog veel kan winnen. Maar als je betere ideeën hebt, klaag dan niet over de acties die geschrapt moeten worden, maar draag ideeën aan die nog beter werken, volgens jou. Of vraag aan je vrienden bij Group M of dat soort bureaus, wat die zouden doen als ze Marketing Director bij Bunq waren. De ideeën van een ander afzeiken is lekker makkelijk, maar het helpt Bunq echt niet verder.

Zelf heb ik ook nog wel een ideetje:
                          Zorg voor een hele krachtige kernboodschap, waar alle goeie eigenschappen van Bunq in naar voren komen. En dan heb ik het niet over de morele aspecten, maar de rechtstreekse voordelen voor iedere klant, die Bunq de f***ing beste bank ter wereld maken: Volledige controle over al je bankzaken vanuit je broekzak, geweldige en altijd bereikbare support, potjes maken met verschillende rekeningen, iemand geld sturen waar je alleen een telefoonnummer van hebt, rekeningen makkelijk delen met vrienden en familie en een hechte community, om er maar een paar te noemen. (Iedere klant die geld of tijd moet gaan besteden, denkt altijd eerst: "what's in it for me?") Het vertaalt "freedom" in concrete dingen waar mensen iets mee kunnen, en die ze willen hebben.

Vervolgens stop je die boodschap, samen met de echt heel vette actie van het iedere dag 1000 euro weggeven (welk ander bedrijf doet dat?) in een persbericht, dat je aan iedere krant en aan ieder tijdschrift stuurt. Vooral tijdschriften zitten vaak te springen om content. Helemaal als het geen verkapte reclame-berichten zijn met 3000 woorden over de moraal van Bunq en 100 woorden over de actie, maar als ze vooral de feiten van de actie belichten. Da's nieuws voor de kranten en bladen! En nieuws is gratis! Dan maak je optimaal gebruik van de actie.

Ik heb nog wel een paar meer ideetjes, maar deze post is al veel te lang, dus ik ga me weer met mijn eigen zaken bemoeien.

@beersko#57147 It looks like a rainbow but actually the colours are in another order 🏳️‍🌈 but if you tell that to people it can take quite some time before they believe you

@Rembrandt#57236 Als je hier een tweede kaart “voor de vrouw” wil, dan ben je dus €16 per maand kwijt. ;) Dan is het toch niet raar dat je vrienden daar weinig zin in hebben?

En zeker is roepen vanaf de zijlijn makkelijk, maar dat betekent niet dat je geen commentaar mag hebben op dit soort acties. (Ik vind het prima overigens hoor. :P Heb geen enkel bezwaar tegen deze actie an sich.)
                              Je hebt ook gelijk dat mensen houden van “kans hebben op”. Maar mensen kijken ook vaak naar de lange termijn, en we hebben het wel over een bank - niet een “maak kans op een gratis iPhone!!”. ;) Vanuit dat oogpunt zou je zeggen dat als je mensen wilt binnenhalen, dat je ze dan een incensive moet geven om te blijven, niet om na een maandje trial weg te gaan omdat ze geen €1000 hebben gewonnen.

Dan zou je zeggen dat tijdelijk nieuwe klanten een half jaartje bijvoorbeeld 50% korting aan te bieden (in pack of niet!) veeeeel effectiever zal zijn. 1) de hurdle is veel lager voor mensen om het te proberen. 2) Het “kost” Bunq slechts €2,50 per klant (vergeleken met Pack prijs) per maand voor 6 maanden; van die 30K die hiervoor gereserveerd is kan je meer dan 10.000 mensen voorzien van deze actie. 3) De kans dat ze na 6 maanden veel meer hebben geprobeerd, wellicht al wat bankzaken hebben overgezet, et cetera is veel groter dan na een maandje trial.

Lijkt me beter.
                              Niet dat ik klaag, zeker niet als ik €1000 win :’), maar marketingtechnisch zie ik voor een bank zelf ook maar weinig lange termijn waarde in een actie als dit. :)

...of je geeft je vrouw je eigen tweede kaart, omdat je bij ING ook geen twee kaarten per persoon had. :-D

Die lange termijnwaarde kun je uitrekenen als je eenmaal weet hoeveel nieuwe klanten de actie opgeleverd heeft. Dan weet je wat een nieuwe klant gekost heeft.

Marketing gaat om opvallen. Met 2,50 euro korting val je niet op. Bovendien is de prijs niet de hurdle, maar het gedoe. Voor een kans op 1000 euro hebben mensen eerder wat gedoe over, dan voor 6 maanden 50% korting.

@Rembrandt#57373 Dat mag dus niet van de Bunq voorwaarden...

Als ik win..... helemaal eens met deze actie dan. 🤣

Kan ik nog meer kans krijgen gezien ik de overstapservice te vroeg gestart heb voor de vorige actie? 😉

Verder hoop ik dat deze actie meer klanten aan trekt. En of dit een goede manier is moet denk ik achteraf blijken.

Ik ben het wel eens met vele hier. Ik vind het niet handig dat Bunq die soort "spelletjes" doet, terwijl genoeg mensen altijd vragen om bepaalde functionaliteiten. Dat geld hadden ze beter kunnen investeren in een online omgeving (om je saldo etc. te bekijken), één gratis kaart voor free abonnement, virtual debit cards zodat mensen een routing kunnen instellen voor de juiste rekening, nieuw pas designs, etc.

Er zijn nog zoveel dingen die Bunq kan doen om mensen te trekken en ik snap gewoon niet waarom ze dan altijd gaan voor het weggeven van geld. Het klinkt inderdaad als weinig creativiteit.

Als je kijkt naar onder andere Revolut zie je dat Revolut Free meer te bieden heeft dan bijvoorbeeld Bunq Free. Wil niet zeggen dat ik Revolut beter vind dan Bunq (daarvoor heb ik beide banken niet genoeg gebruikt), maar Revolut geeft tenminste niet geld weg naar mijn ervaringen. Hun investeren het geld in het ontwikkelen van een Crytocurrency beurs waarin je geld kan inwisselen voor cryptocurrency, of gratis betaalkaarten.

Ik zou liever willen dat Bunq eens een betere marketing gaat doen. Misschien moeten ze daarvoor eens kijken naar wat de mensen precies willen, of anders met bedrijven samen werken voor een soort beloon systeem. Er kan heel veel gedaan worden, maar denk dat weggeven van geld alleen maar negatieve ervaringen gaat hebben.

Ik vind deze actie ook niks, behalve als ik win, dan vind ik hem geweldig.

Wat me wel echt ongelukkig maakt is dat 1 van de voorwaarden is dat je binnen een uur na het krijgen van je win-notificatie moet reageren, als ik dat zou missen (en ik kijk best wel eens een uur niet naar mijn telefoon), dan zou ik aardig balen van bunq.

Maar, ik betaal bunq niet om in de medezeggenschapsraad te zitten, ik betaal ze voor een geweldige app en hun filosofie wat betreft geld, en tot nu stellen ze nergens teleur.