MTRookie
Brief ontvangen dat ze me niet kunnen verifiëren nadat ik alle bewijsstukken heb opgestuurd. Reden staat niet inde brief, alleen dat de verificatie niet is gelukt.
Brief ontvangen dat ze me niet kunnen verifiëren nadat ik alle bewijsstukken heb opgestuurd. Reden staat niet inde brief, alleen dat de verificatie niet is gelukt.
Klopt vandaar dat ik bewijsstukken heb opgestuurd. Echter geven ze aan dat ze aan de hand daarvan toch niet kunnen zien dat ik eigenaar ben van mijn bunq rekening...
Screenshot kan ik nog opsturen. I guess
@L#58782 Bedankt voor het meedenken hoor
@Magnus-Cyan-Zebra#58784 An export of your transactions would contain you name, address and the IBAN number. Did you provide this when you first attempted to changed your IBAN number?
@Magnus-Cyan-Zebra#58777 Jammer dat het niet gelukt is. Bij mij werkte dat wel. Ik heb alleen het ingevulde formulier en een printje opgestuurd. Dat printje was dan gewoon een 'export' van de desbetreffende rekening.
Misschien is het handiger om te vragen aan de belastingdienst wat er dan precies is mislukt? Want zoals ze het nu blijkbaar aan jou schrijven is het ook iets waar je niets mee kan aanvangen. Ze moeten toch kunnen aangeven wat er dan mist of waarom het fout is gegaan.
@Dennis#58786 Yes
@JeroenE#58844 Eens, zal ze bellen
Net van bunq te horen gekregen dat Statements nu automatisch een stempel van bunq bevatten. Deze ga ik nu opsturen en kijken of die wel geaccepteerd worden.
@Magnus-Cyan-Zebra#61067 Ik hoop het wel, want dat is precies wat ik vandaag gedaan heb.
De brief die bij het verzoek om bewijsstukken zat vond ik overigens wel duidelijk. Aangeven wat je instuurt (soort afschrift en soort identiteitsbewijs) en proppen in een net iets te kleine envelop.
Benieuwd hoe lang zoiets duurt...
Ik heb het gewoon via belastingdienst.nl gewijzigd voor de voorlopige teruggaaf. Voor de wegenbelasting kan dat niet, dat kan alleen telefonisch aangevraagd worden via belastingdienst Auto 0800-0749. Dan krijg je een formulier toegestuurd
@Klaas-Magenta-Dragon#62108 Ik heb het ook online gewijzigd, maar kreeg dus een week of wat later eenzelfde soort brief van de Belastingdienst. Je hebt dus kans dat jij die alsnog krijgt.
@JeroenE#62170 Heb het al twee maanden werkend. Teruggaaf en incasso wegenbelasting gaat er ook netjes bij en af. Zou dat gek vinden als dat nu nog zou komen.
Voor de belasting aangifte wisselt iedere bank je saldo’s per iban jaarlijks uit met de belastingdienst met je bsn nummer. Dus misschien is mijn rekening hierdoor ‘vertrouwd’ omdat ik de rekening al jaren heb en de rekening al eens aan hen is aangeleverd😊
Waarschijnlijk wel. Als je net een nieuwe rekening hebt geopend is dat dus anders. Als je al geld krijgt of incasso's hebt dan gaan ze natuurlijk geen brief meer sturen dat de rekening onbekend is 😉
@JeroenE#62177 Eigenlijk zou Bunq hier wel iets in kunnen betekenen. Ze doen immers de identificatie al als je de rekening opent. Mooi zou zijn als ze vaker rekeninghouder info doorspelen naar de belastingdienst. Scheelt een hoop gedoe als je nieuwe iban wilt gebruiken.
@Klaas-Magenta-Dragon#62175 Je moet om dit te kunnen begrijpen, de Belastingdienst in meerdere delen splitsen.
Je hebt aam de ene kant de inspecteur die de aangiften van belastingplichtigen in ontvangst neemt en op basis daarvan een juiste aanslag opstelt. Om te kunnen controleren of de aangifte juist is, gebruikt de inspecteur contra-informatie, bijvoorbeeld de saldi die banken jaarlijks opgeven van hun rekeninghouders.
Aan de andere kant van de Belastingdienst staat de ontvanger, die de aanslagen invordert of, als dat van toepassing is, uitbetaalt aan de belastingschuldigen.
De ontvanger regelt ook de uitbetaling voor een ander onderdeel van de Belastingdienst, namelijk de Belastingdienst/Toeslagen. Juist doordat het bij deze laatste dienst mis ging in 2012 (Bulgarenfraude), zijn er strengere regels ingevoerd met betrekking tot het uitbetalen aan belastingschuldigen (7a Iw).
Dat de inspecteur rekeningnummers en saldi krijgt van de banken, om aangiften te kunnen controleren, betekent niet dat de ontvanger en de Belastingdienst/Toeslagen deze gegevens zomaar te pas en te onpas mogen gebruiken voor andere dingen (detournement de pouvoir).
Hetzelfde zag je met de camerabeelden van flitspalen. Die palen zijn neergezet om snelheidsovertreders te pakken, daar mag de Belastingdienst dan geen gebruik van maken om te kijken waar je bent geweest in verband met privégebruik auto).
Het klinkt dus logisch dat als bunq toch elk jaar gegevens doorgeeft, de Belastingdienst dan je rekeningnummer heeft, maar dat is het niet. Als bunq vaker gegevens zou doorgeven, dan zou dat nu weinig uitmaken voor de herkenning van bankgegevens.
De gegevens van de inspecteur worden in bepaalde gevallen wel gebruikt, maar uiteindelijk moet er wel een verificatie plaatsvinden als een nieuw rekeningnummer wordt doorgegeven.
Wat wel makkelijker (voor de belastingschuldige) zou zijn, is als de ontvanger de gegevens niet bij de belastingschuldige opvraagt, maar direct bij de bank, als er een wijziging wordt doorgegeven. Dit vraagt echter een investering bij de banken en bij de Belastingdienst. Het zou wel makkelijker en betrouwbaarder zijn.
Is dus niet iets dat alleen bij bunq ligt, maar bij alle banken en de overheid. Ik geloof niet dat dit echt op de agenda staat, bunq zou het wel kunnen aankaarten zodat het op de agenda komt, maar de vraag is of dat een taak van bunq is.
@Samzoiets#62199 Ik begrijp de strekking van je verhaal wel, maar volgens mij klopt het niet helemaal. De banken geven de rekeningnummers, naamgeving en BSN(s) door aan de Belastingdienst. Die worden oa gebruikt voor de inkomstenbelasting.Tenminste, dat is hoe ik het begrijp.
Dan is het natuurlijk onzinnig dat dezelfde Belastingdienst die gegevens niet kan gebruiken voor de (voorlopige) teruggave van te veel betaalde inkomstenbelasting.
Verder koppelt de Belastingdienst zelf hetzelfde rekeningnummer aan de toeslagen, teruggave inkomstenbelasting en teruggave zorgverzekeringwet. Ik weet niet eens of je daar wel aparte nummers voor kan gebruiken.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor de motorrijtuigenbelasting anders is. Dat staat immers los van je inkomstenbelasting. Dus dat die afdeling dan wellicht je rekeningnummer niet zou kennen kan ik nog begrijpen (al vind ik persoonlijk dat voor de controle of de rekening op de juiste naam staat dat best gebruikt kan worden).
En de Belastingdienst heeft wel ergens een controle proces, ze schrijven letterlijk: "Wij hebben het rekeningnummer gecontroleerd. Wij kunnen niet vaststellen dat het rekeningnummer op uw naam staat.". Dus ergens hebben ze wel een register wat ze kunnen raadplegen voor deze controle. Ik kan me niet voorstellen dat dat niet de gegevens zijn die ze ook krijgen voor de inkomstenbelasting. Uit welk vaatje zouden deze gegevens dan wel gehaald moeten worden?
@JeroenE#62260 Betalingen.... De ontvanger registreert in principe elke rekening waarvandaan betaald wordt.
@Samzoiets#62261 Twee vragen: waarom mogen ze die gegevens dan wel gebruiken om dat te controleren?
Als je altijd alleen maar geld terug krijgt van de belasting en nooit betaald (anders dan via je werkgever) dan hebben ze die gegevens dus helemaal nooit?