• πŸ‡³πŸ‡± IBAN Name check

Ik heb een vriendengroep gevraagd geld naar mij over te maken, maar de ene naar de ander meldt dat het rekeningnummer niet geaccepteerd of vertrouwd wordt. Dit geldt zowel voor Rabo als ING.

Hi πŸ‘‹ @Fredrik-Green-Turtle-3505572943#59988

Dit gaat vast over de IBAN-naam check. Het klopt dat bunq hier niet mee samenwerkt. Je IBAN zal overigens gewoon correct werken als je die vanuit de app hebt gekopieerd of foutloos hebt overgetypt. Ik kan me voorstellen dat het wel een beetje vreemd overkomt als je zulk soort vragen krijgt.

Als je jouw IBAN gebruikt om een betaling te doen naar een aangesloten bank van Surepay zal je IBAN-naam trouwens alsnog worden geregistreerd en na een aantal dagen/weken werkt het dan alsnog voor gebruikers van andere aangesloten banken.

Wat natuurlijk nog veel beter, makkelijker en sneller werkt is gewoon je bunq.me link delen. De andere betalen makkelijk, veilig en snel via iDEAL. En jij hebt gelijk het geld op jouw rekening. 🌈

@Tim#59989 Ik heb dit probleem ook met mijn zakelijke rekening. Toch een beetje raar voor mijn klanten

Goedemorgen πŸ‘‹ @HPMFiscaal-B-V-Cyan-Jaguar#59993

Als uw rekening is gebruikt voor een overschrijving naar een deelnemende bank van het Surepay programma zal deze automatisch worden toegevoegd aan het IBAN-Naam check systeem door Surepay.

Zaak is dan uiteraard wel dat er bij 'naam', voor boekingen naar u toe, wordt gekozen voor uw geregistreerde handelsnaam die wordt gebruikt voor uw tenaamstelling bij bunq. Die moeten natuurlijk overeenkomen. Dus ondanks dat bunq er zelf niet mee werkt wordt al het betalingsverkeer er eigenlijk automatisch in toegevoegd.

@HPMFiscaal-B-V-Cyan-Jaguar#59993 Je bunq IBAN zou wel herkend moeten worden nadat je een keer geld hebt overgemaakt naar een rekening van ABN, Rabobank, ING, SNS, ASN of Regiobank. Deze banken zijn namelijk aangesloten bij SurePay, welke de IBAN-Naam check dienst levert.

Quote uit een bericht van SurePay:

Van de aangesloten banken ontvangt SurePay de actuele klantgegevens. Daarnaast gebruikt SurePay de gegevens uit het betalingsverkeer voor deze dienst. De gegevens worden geregistreerd bij/opgehaald door SurePay; na registratie van de rekening bij de aangesloten bank, of nadat er betalingsverkeer heeft plaatsgevonden van de rekening.

Tim changed the title to πŸ‡³πŸ‡± IBAN Name check.

Ik heb laast me belastingdienst rekeing gewijzigd naar bunq rekening,maar kreeg net een brief waarop staat dat ze niet kunnen bewijzen dat de rekening op mijn naam staat kunt u me helpen?

@Abdul-Orange-Lynx#60536 Wellicht een screenshot sturen van de betreffende rekening met naam etc erbij? Zo zie je maar dat zelfs de belastingdienst heel erg achterloopt op alles.

@Abdul-Orange-Lynx#60536 Als het goed is zat er ook een formulier bij. Die moet je invullen. Vervolgens ga je in de bunq app naar de juiste rekening toe. Dan kies je voor de settings (het tandwiel icoontje). Daar kan je met "export" een bankafschrift laten maken. Je geeft de begin- en einddatum op en dan kan je de PDF die je krijgt downloaden en printen. DIe stop je samen met het ingevulde formulier in de antwoordenvelop en dan wacht je een tijdje tot de belastingdienst weer een brief stuurt dat ze het nummer hebben aangepast.

@Petervdv#60047 Bij gezamelijke rekeningen werkt dat niet goed. Bunq geeft alleen de naam van degene die de betaling doet samen met "CJ" door.

Dus "Henk Jansen CJ" of "MKL Pietersen CJ". Tenzij al de mensen die geld naar je overmaken weten hoe je partner heet is dat nog steeds erg onhandig. Wellicht weten collega's die de broodjes aan jou terugbetalen wel dat je partner Ingrid heet, maar de voorletters kunnen best MKL zijn en niet gelijk te 'herleiden' naar Ingrid. En mensen die je helemaal niet kennen (denk aan marktplaats) weten al helemaal niet hoe je partner heet.

Dus het is heel onpraktisch waar bunq voor heeft gekozen. Bunq doet net alsof die CJ heel gebruikelijk is maar geen enkel familielid, vriend(in) of collega die ik het hebt gevraagd wist daarvan. De ABN AMRO doet dit blijkbaar ook maar dat is blijkbaar geen populaire bank bij mijn familie, vrienden en collega's.

@JeroenE#60555 Maar als ik en partner allebei vanaf onze joint rekening op enig moment een betaling doen naar iemand die met Surepay werkt, worden dan niet gewoon beide namen in het systeem opgenomen?

Partner en ik gebruiken de rekening vooral om zelf geld op te storten en te pinnen, dus ik heb zelden gecheckt hoe het samenwerkt met de naamcheck.

@Petervdv#60561 Geen idee of je meerdere namen op 1 rekening kan hebben. Het kan in ieder geval wel als je een bedrijf bent en je meerdere handelsnamen hebt. Maar of dat ook werkt voor niet-bedrijfsrekeningen weet ik niet.

Ik heb er in ieder geval wel veel last van dat mensen melden dat hun bank roept dat de naam en nummer niet klopt. Dat is trouwens ook niet zo, want als ze de melding nog eens goed lezen blijkt dat er staat dat er geen controle gedaan kan worden. Dat is iets anders dan dan de controle heeft uitgewezen dat het een verkeerde naam is. Maar mensen zijn die melding niet gewend (en wel de melding dat de naam verkeerd is) dat ze bij iedere melding over de IBAN en naam er gelijk vanuit gaan dat het dus fout is.

@Petervdv#60868 Ja dat klopt. Maar dat kan ik niet veranderen.

En alle spotjes van "hang op, klik weg, bel je bank" waar iedereen mee wordt overspoeld helpen daar aan mee.

Dat zijn spotjes die door de gezamelijke banken worden uitgedragen en dus ook door bunq. Dan vind ik dat je als bank het ook niet zo moet maken dat jouw klanten daar last van hebben.

Zit net even te kijken, maar als je dus in het verleden een keer hebt overgemaakt van je ABN- of ING-rekening (al is het maar een cent), dan sta je dus in de naam-rekening-controle.

Je kan dus jezelf registreren door iets over te maken naar je bunq-rekening. Ik krijg bij ABN, noch ING de melding dat de controle niet kan worden uitgevoerd, terwijl ik die eerder wel kreeg.

Kan je dus denk ik ook met andere namen doen die niet helemaal overeenkomen met je officiΓ«le naam. Bakkerij H. Janssen V.O.F. Kan je dus ook zo laten registreren als Bakkerij Jansen of Broodbakkerij Janssen.

@Samzoiets#60873 Nee, zoals Tim het uitlegt werkt het juist andersom. Je moet vanaf bunq betalen aan een rekening bij 1 van die banken. Bunq stuurt dan mee van wie de rekening is en dat wordt dan blijkbaar toch opgenomen door Surepay.

Wat natuurlijk weer de vraag oproept waarom die bank dan mijn persoonsgevens mag gebruiken voor andere doeleinden dan waar ze voor zijn verstrekt zonder toestemming aan mij te vragen.

Zie nu inderdaad dat het andersom werkt. Had het met een rekening geprobeerd waarvan ik ook haf overgemaakt naar bunq.

Ik vermoed dat, ondanks de suggestie voor een eerder opgepikte naam je ook kleine variaties kan aanbrengen op de naam in de database. Mijn voorbeeld van Bakkerij Janssen...

Je kan dus zelf zorgen voor registratie als je overmaakt vanaf je oude rekening naar bunq.

5 months later
                                  Write a Reply...