TLDR:
Kan niet, bunq miet antwoord geven welke rekening bij welke pas hoort als de bank van de winkelier daarom vraagt ('s nachts). Dat rekeningnummer moet bunq gebruiken.
Onderbouwing:
Pinnen is eigenlijk gewoon een faΓ§ade voor een automatische overschrijving, die iets anders werkt dan je zou denken.
Zodra je pint, wordt bij de automaat gekeken naar de autorisatie van de pas (is de pas geschikt voor het betaalsysteem, is de juiste autorisatie gegeven met bijvoorbeeld de PIN-code).
Daarna wordt autorisatie bij de pasverstrekkende bank opgevraagd. Er wordt gekeken of de rekening bij de pas genoeg saldo biedt om de opname te dekken en of de locatie van de automaat ook op de lijst met toegestane landen staat.
Als de opname geautoriseerd is, wordt het geld van jouw bankrekening naar een tussenrekening bij de bank van de winkelier gestort, dit is in feite een reservering ten behoeve van de winkelier.
Aan het einde van de dag wordt, in plaats van elke transactie afzonderlijk, het totaalbedrag op de tussenrekening bij de bank van de winkelier op diens rekening gestort. Dan pas heeft de winkelier dus de beschikking over het geld dat de vorige dag is gepind.
Wat dat betreft is het wel erg moeilijk om een pinbetaling terug te vinden in al die betalingen die in één keer bij de winkelier terecht komen. Retourpinnen is dan ook niet het herstellen van een pinbetaling, zoals de naam suggereert.
Eigelijk is retourpinnen niets anders dan een negatieve pinbetaling: in plaats van een positief pinbedrag (vanuit de winkelier gezien), wordt de opdracht gegeven voor een negatieve pinbetaling. Deze staat geheel los van de eerdere positieve pinbetaling.
Het bedrag wordt negatief gereserveerd in het totaalbedrag op de tussenrekening bij de bank van de winkelier en dat levert een betaalopdracht op naar een andere rekening bij het aftikken van de totaalomzet.
Net zoals bij normaal pinnen de rekening wordt opgevraagd van de pashouder bij diens bank, wordt op het moment dat de totaalomzet van de tussenrekening van de winkelier verrekend wordt, ook het rekeningnummer opgevraagd dat bij de aangeboden pas hoort.
Bunq geeft op dat moment het rekeningnummer door dat bij de pas hoort en dat rekeningnummer wordt gebruikt in de betaalopdracht.
Omdat de retourpinbetaling geheel losstaat van de originele pinbetaling, kan bunq met geen mogelijkheid zien welke rekening oorspronkelijk gebruikt is.
Voor retourpinnen is het niet nodig dat hetzelfde bedrag retour gepind wordt, of dat dezelfde pas gebruikt wordt. Ik kan een retourpinbetaling dus doen met mijn bunqpas voor β¬100, terwijl de originele betaling van β¬300 door mijn vrouw met haar ING-pas is gedaan.
In dat soort gevallen wens ik bunq veel succes met uitzoeken waar het geld heen moet.
Omdat bunq van te voren ook niet ziet aankomen welk geld er terug komt, is het ook schielijk onmogelijk om de juiste rekening bij de juiste pas te vinden.
Zij krijgen op één moment de uitvraag welke rekening bij de aangeboden pas hoort en geven alleen dat antwoord. Op basis van dat antwoord volgt een betaalopdracht en die heeft bunq uit te voeren, zoals opgegeven door de andere bank. Dat is geen keuze, dat is een verplichting.
Ik zou niet willen dat als bunq een betaalopdracht krijgt, dat bunq dan zelf gaat bepalen waar dat geld heen gaat als een ander een specifiek IBAN van mij opgeeft.
Downvote voor het idee dus, wegens onmogelijk.