• Retour pinnen

Ik heb van het weekend iets terug gebracht en daarbij gebruik gemaakt van retour pinnen. Op dat moment stond mijn Maestro pas ingesteld op rekening X. Het geld is zojuist daadwerkelijk terug gestort, maar is nu gestort op rekening Y. Dat is de rekening die op dit moment aan de Maestro pas staat gekoppeld.

Dit vind ik erg onlogisch. Waarom moet ik mijn Maestro pas gebruiken om te retour pinnen en wordt op dat moment de juiste rekening niet doorgegeven aan de winkel? Doe ik iets fout? Wat had ik wel moeten doen om dit op de juiste rekening te krijgen?

@JeroenE#70128 hetzelfde geldt ook voor mastercard, geloof ik. maar wat betreft (retour)pinnen: bij mijn weten wordt enkel het kaartnummer gedeeld.

bij retourpinnen hoeft het niet eens dezelfde pas te zijn als van de aankoop. enige voorwaarde is dat je het bedrag ooit gepind hebt, maar zelfs dat kunnen ze niet controleren (CCV).

dat is dan ook het 'probleem'. het is gewoon een omgekeerde pintransactie en dus wordt het bijgeschreven op de gekoppelde rekening

Retourpinnen is volgens mij op de achtergrond simpel gezegd niets anders dan een bankoverschrijving. Als je betaald met rekening X en je pas staat op rekening Y ingesteld wordt het inderdaad teruggestort op rekening Y. bunq kan niet weten naar welke rekening jij het geld terug wenst. Simpel voorbeeld: op maandag koop jij een trui en betaal je met rekening X. Op woensdag koop je een broek en betaal je met rekening Y. Op vrijdag kom je de trui terugbrengen en staat je pas op rekening Z. Geld gaat gewoon naar rekening Z in dat geval. Volgende keer dus je pas koppelen aan rekening X, voordat je retourpinnen aanvraagd. Of gewoon contant geld terugvragen natuurlijk :)

@Wasdroger#70144 Wat jij zegt had ik dus ook prima gedaan. Alleen wordt het geld pas een keer de volgende dag overgemaakt (in mijn geval zelfs twee dagen want weekend) en toen stond de pas al weer op een andere rekening.

Contact geld terug doen ze niet als je met pin hebt betaald (snap ik ook wel, ze zijn geen geldautomaat) en afgezien daarvan wil ik het niet eens cash terug. Ik heb het liever "digitaal". Dat is ook iets waarvan bunq zegt dat ze dat graag willen, dus dan hoort dit ook gewoon goed te werken.

@l#70143 Dat is dus niet zo want mijn pas stond echt op de juiste rekening ingesteld voor het retourpinnen. Ik heb dit expres extra gecontroleerd omdat ik er al vanuit ging dat retourpinnen niet met Tap&Pay zou kunnen (dat was ook zo).

Bij een pinbetaling in het weekend gaat het ook van het juiste account, dus waarom werkt dit bij retourpinnen niet goed?

Interessant. Lijkt er dan dus op dat het pinapparaat geld overmaakt naar het pasnummer. Dan is het logisch. Denk dat je er dan inderdaad weinig aan kunt veranderen. Of bunq moet bij de transactie de datum/tijdstip van de pintransactie te zien krijgen; dan zou wanneer bunq daadwerkelijk het geld binnenkrijgt gekeken kunnen worden op welke rekening de pas toen gekoppeld stond. Maar heb zo'n vermoeden dat dit dan niet het geval is helaas.

@JeroenE#70166 ik snap niet waarom het niet klopt wat ik zeg, maar ik zeg niet dat je de pas tijdens het retourpinnen zelf aan de gewenste rekening moet koppelen.

ten tijde van het bijschrijven moet hij op het juiste rekening staan. ik laat mijn mastercard ook staan op een bepaalde rekening nadat ik een terugbetaling aanvraag.

de ondernemer krijgt niet zijn pingelden dezelfde dag gestort. daar zit altijd een dag tussen. dus mijn vergelijking gaat vind ik wel op

bovendien een retourpintransactie wordt altijd de volgende dag uitgevoerd. naar maestro #### #### #### 1234 (en dus naar de op dat moment gekoppelde IBAN)

@l#70172 Jij schreef dat het hetzelfde werkt als bij een pintransactie en dat is dus niet zo. Bij een pintransactie wordt het afgeschreven van de rekening die gekoppeld is aan het moment van betalen en niet aan het moment dat het geld bij de winkelier binnen komt.

Het hele idee van 1 pas voor 25 rekeningen is juist dat je die op ieder moment kan aanpassen. In jouw scenario moet ik mijn pas dus per se op die ene rekening laten staan totdat ik geld terug heb gekregen en kan ik dus geen gebruik maken van mijn 24 andere rekeningen. Dat is dan gewoon heel slecht bedacht. En wat als ik bij 3 winkels iets terug breng die ieder op een andere rekening moeten komen?

Ik vind het niet meer dan logisch dat het geld dus ook terug komt op de rekening die op het moment van retourpinnen is gekoppeld. Er is toch een reden dat je de pas in de automaat moet stoppen? Er moet toch een controle zijn bij bunq of dit wel een geldige pas is? Mijns inziens hoort bunq te weten hoe dit gekoppeld is.

Bij een retourbetaling van MasterCard werkt dit anders, daar hoef je immers helemaal geen pas te gebruiken om dit terug te krijgen. Maar ook daar zou ik verwachten dat je geld gewoon terug gestort wordt op de rekening die is gebruikt voor de oorspronkelijke betaling. Dat is ook iets wat bunq gewoon weet dus dat kunnen ze gewoon organiseren.

Op https://www.pin.nl/consument/retourpinnen/ staat:
                U kunt zelf kiezen welke betaalpas u voor Retourpinnen gebruikt. Degene die voor u uw artikel terugbrengt naar de winkel kan zijn eigen betaalpas gebruiken. Het retourbedrag wordt de eerstvolgende werkdag bijgeschreven op de bankrekening die hoort bij de betaalpas die gebruikt is bij de retourpintransactie.

De automaat kijkt op dat moment dus gewoon naar de pas die je insteekt, en daarmee ook naar de bankrekening die op dat moment aan de pas gekoppeld is.

@HELEMAALNIKS#70255 correct, kan bunq weinig aan veranderen, dit is een dienst die het kaart netwerk aanbied aan winkeliers en gebruikers van pinpassen. Overigens werkt retourpinnen ook gewoon prima met Google en Apple Pay (acceptatie bij winkeliers daargelaten), dus neem aan dat dit ook met Tap & Pay [zou] moet werken. Maar ik deel je mening, bunq zou aan hun kant gewoon de retourbetalingen kunnen ondervangen en dit slim aan de oorspronkelijk gebruikte rekening kunnen crediteren. laten we hier een wishlist item van maken:

English, for the wishlist, please up vote.

Short summary: Customer refund is credited a day after returning an item, but to the currently connected bunq account, not the one the item was originally paid/purchased from.

Our wish: bunq please make it so that a refund is credited/matched to the account of the original transaction for returns. (retourpinnen)

TLDR:
                    Kan niet, bunq miet antwoord geven welke rekening bij welke pas hoort als de bank van de winkelier daarom vraagt ('s nachts). Dat rekeningnummer moet bunq gebruiken.

Onderbouwing:
                    Pinnen is eigenlijk gewoon een façade voor een automatische overschrijving, die iets anders werkt dan je zou denken.

Zodra je pint, wordt bij de automaat gekeken naar de autorisatie van de pas (is de pas geschikt voor het betaalsysteem, is de juiste autorisatie gegeven met bijvoorbeeld de PIN-code).

Daarna wordt autorisatie bij de pasverstrekkende bank opgevraagd. Er wordt gekeken of de rekening bij de pas genoeg saldo biedt om de opname te dekken en of de locatie van de automaat ook op de lijst met toegestane landen staat.

Als de opname geautoriseerd is, wordt het geld van jouw bankrekening naar een tussenrekening bij de bank van de winkelier gestort, dit is in feite een reservering ten behoeve van de winkelier.

Aan het einde van de dag wordt, in plaats van elke transactie afzonderlijk, het totaalbedrag op de tussenrekening bij de bank van de winkelier op diens rekening gestort. Dan pas heeft de winkelier dus de beschikking over het geld dat de vorige dag is gepind.

Wat dat betreft is het wel erg moeilijk om een pinbetaling terug te vinden in al die betalingen die in één keer bij de winkelier terecht komen. Retourpinnen is dan ook niet het herstellen van een pinbetaling, zoals de naam suggereert.

Eigelijk is retourpinnen niets anders dan een negatieve pinbetaling: in plaats van een positief pinbedrag (vanuit de winkelier gezien), wordt de opdracht gegeven voor een negatieve pinbetaling. Deze staat geheel los van de eerdere positieve pinbetaling.

Het bedrag wordt negatief gereserveerd in het totaalbedrag op de tussenrekening bij de bank van de winkelier en dat levert een betaalopdracht op naar een andere rekening bij het aftikken van de totaalomzet.

Net zoals bij normaal pinnen de rekening wordt opgevraagd van de pashouder bij diens bank, wordt op het moment dat de totaalomzet van de tussenrekening van de winkelier verrekend wordt, ook het rekeningnummer opgevraagd dat bij de aangeboden pas hoort.

Bunq geeft op dat moment het rekeningnummer door dat bij de pas hoort en dat rekeningnummer wordt gebruikt in de betaalopdracht.

Omdat de retourpinbetaling geheel losstaat van de originele pinbetaling, kan bunq met geen mogelijkheid zien welke rekening oorspronkelijk gebruikt is.

Voor retourpinnen is het niet nodig dat hetzelfde bedrag retour gepind wordt, of dat dezelfde pas gebruikt wordt. Ik kan een retourpinbetaling dus doen met mijn bunqpas voor €100, terwijl de originele betaling van €300 door mijn vrouw met haar ING-pas is gedaan.

In dat soort gevallen wens ik bunq veel succes met uitzoeken waar het geld heen moet.

Omdat bunq van te voren ook niet ziet aankomen welk geld er terug komt, is het ook schielijk onmogelijk om de juiste rekening bij de juiste pas te vinden.

Zij krijgen op één moment de uitvraag welke rekening bij de aangeboden pas hoort en geven alleen dat antwoord. Op basis van dat antwoord volgt een betaalopdracht en die heeft bunq uit te voeren, zoals opgegeven door de andere bank. Dat is geen keuze, dat is een verplichting.

Ik zou niet willen dat als bunq een betaalopdracht krijgt, dat bunq dan zelf gaat bepalen waar dat geld heen gaat als een ander een specifiek IBAN van mij opgeeft.

Downvote voor het idee dus, wegens onmogelijk.

@Samzoiets#70393 Volgens mij klopt het niet helemaal wat je zegt. Als ik nu een transactie maak met mijn pas terwijl rekening Y gekoppeld is en ik zet deze na de transactie naar rekening X dan wordt het geld toch bij mij van rekening Y afgeschreven. Op welke rekening die pas staat terwijl pas 's nachts de echte transactie wordt verwerkt is dus helemaal niet van belang.

Ik weet niet precies waarom retourpinnen anders werkt. Dat vind ik raar, maar is waarschijnlijk niet iets waar bunq wat aan kan doen.

Maar als ik mijn pas in de paslezer stop dat moet bunq toch een aanvraag krijgen of die pas wel klopt? Ik bedoel: ik kan toch niet met een verlopen pas retourpinnen, anders krijg ik geen geld. Dus bunq moet doorgeven aan de winkelier dat die pas nog steeds geldig is.

Als ik 's ochtends om 09:00 retourpin en ik meld mijn pas om 15:00 als gestolen dan kan het natuurlijk niet zo zijn dat ik mijn geld niet terug krijg. Die transactie is immers gedaan toen de pas nog wel geldig was. Dus er moet ergens een koppeling zijn met de geldigheid van de pas bij het retourpinnen. Dus aan die koppeling kan bunq prima zien op welke rekening zij het geld moeten overmaken. Dat is de rekening die gekoppeld stond op het moment dat mijn pas in de paslezer zat en bunq aan de winkelier akkoord gaf voor het toestaan van retourpinnen.

@JeroenE#70395 Zoals ik al aangaf, staan de autorisatie van de pas en de autorisatie van de betaling los van elkaar. De terminal controleert eerst de pas en vraagt daarna pas de autorisatie voor de rekening uit.

Omdat bij retourpinnen er van wordt uitgegaan dat autorisatie voor bijschrijving niet nodig is (zoals bij elke overschrijving), wordt op dat moment alleen de pas-autorisatie uitgevraagd. Het rekeningnummer volgt later.

Omdat bunq geen onderscheid kan maken tussen verschillende pas-autorisatieverzoeken, kan bunq niet zien of je wil pinnen of retourpinnen.

Het zou simpeler zijn als ook meteen een autorisatie voor het rekeningnummer gevraagd zou worden bij retourpinnen, dan zou het bedrag ook meteen overgemaakt kunnen worden. Helaas is het systeem daar niet op gebouwd.

@Samzoiets#70401 Hoe vaak krijgt bunq dan een pas autorisatie zonder dat er daadwerkelijk geld wordt afgeschreven van de rekening? Niet zo heel vaak lijkt mij, dus dat is nog steeds genoeg om te kunnen zien dat het om een retourpin gaat.

Als zij dat niet doen dan begrijp ik wel waarom het verkeerd gaat. Maar bunq moet het dus organiseren zodat het wel goed gaat. Zij hebben immers zelf verzonnen dat je op ieder moment een andere bankrekening kan koppelen (en daar ben ik heel blij mee!). Zij moeten dat dan wel regelen dat het in alle gevallen goed gaat en niet alleen bij betalingen.

@JeroenE#70404 Ik ken de technische details niet, maar het protocol is er voor zover ik kan nagaan niet op gebouwd.

Je zou het bij de techneuten van bunq moeten navragen hoe ze pas- en betalingsautorisaties binnenkrijgen en verwerken. Maar volgens mij werkt het technisch een beetje als met SIM-kaarten, een losstaande database waarin geldige SIMs worden bijgehouden.

Werkt retourpinnen ook met N26 Mastercard en Maestro? Of is dit alleen voor NL bankpassen en CC's

@YTL#70442 Retourpinnen werkt niet met een Credit Card voor zover ik weet. Ik heb geen niet-Nederlandse Maestro dus daar kan ik het niet mee proberen.

I have done "retourpinnen" with a Spanish maestro. And yes I think it does work for mastercards and other credit cards too, in shops that support them. "Retourpinnen" is really just a Dutch word for card refunds, but it's nothing special apart from that. As for the original question about IBANs, again it'a a card refund, nothing more, it will hit your account that is connected to the card at the moment the refund arrives at bunq, simple as that, and not much that anyone can change about that I think.

@YTL#70442 retourpinnen werkt ook met Mastercard en Maestro van andere banken evenals voor Visa, V-Pay en AMEX passen, mits de winkelier ook die betaalkaarten ondersteund. Ook werkt retourpinnen via NFC, ook icm met Apple, Google, Samsung, Fitbit, Garmin, Whatever Pay, mits de winkelier zijn terminals op de meeste recente specificaties heeft van de kaartuitgevende instanties, vorig jaar werkte retourpinnen bijv nog niet bij de IKEA NL met NFC en moest ik mijn bunq-pas fysiek insteken. Bij Action, Gamma en Praxis werkt retourpinnen wel via NFC/Apple Pay.

@Samzoiets#70393 Voor retourpinnen is het niet nodig dat hetzelfde bedrag retour gepind wordt, of dat dezelfde pas gebruikt wordt. Ik kan een retourpinbetaling dus doen met mijn bunqpas voor €100, terwijl de originele betaling van €300 door mijn vrouw met haar ING-pas is gedaan.

hier moet ik je wel enigszins corrigeren, dit klopt voor zover ik heb na kunnen gaan idd voor fysieke passen, echter bij gebruik van Apple/Google/etc Pay dient te alle tijden wel dezelfde pas met hetzelfde apparaat gebruikt te worden voor de retourbetaling als gebruikt voor de oorspronkelijke betaling, ivm met de tokenization kan het kaartnetwerk van VISA/Master/etc alleen opvolgende transacties (die automatische een new token hebben) koppelen aan de dezelfde pas wanneer ook weer met hetzelfde apparaat (en pas) de retour transactie plaats vind, omdat elk token wel naar hetzelfde specifieke DAN, device account number leidt die het kaartnetwerk cq de bank weer vertaald naar PAN, primary account number of kaartnummer. Dus een aankoop gedaan met een Meastro op iPhone, kan in de regel dus niet geretourneerd worden met de Mastercard op Apple Watch en vice versa. Echter is te alle tijden het wel mogelijk om voor een retour van een aankoop gedaan middels A/G/etc Pay wel de fysieke pas te gebruiken voor het retour, daar die niet werkt met tokenization en gewoon rechtstreeks de PAN doorgeeft aan de winkelier/kaartnetwerk. Zoals ook in m'n voorbeeld van IKEA, ik had die aankoop immers gedaan met de Apple Watch, maar retourpinnen werkte toen ΓΌberhaupt nog niet via NFC bij deze IKEA.

En het bedrag maakt idd niet uit, je kan immers ook een deel van je aankopen retourneren.

@DaveFlash#70663 Maakt niet uit welke kaart of device er wordt gebruikt bij retourpinnen.

Sterker nog, je zou retourpinnen in theorie zelfs kunnen gebruiken zonder dat er ooit eerder een pinbetaling heeft plaatsgevonden, bijvoorbeeld om werknemers uit te betalen.

Dat is het misleidende aan de naam: er wordt niks gedaan met de originele transactie. Ik zou zelfs een aankoop die contant is betaald kunnen ruilen en dan het bedrag retourgepind kunnen krijgen.

Tokens zijn alleen van belang als je een transactie wil openen en sluiten, zoals bij de ov-chipkaart of een parkeergarage. Voor retourpinnen is het technisch niet relevant wat er aan voorafgegaan is.

@DaveFlash#70663 Bunq does not accept payments on a credit card, only refunds on an actual transaction. Retourpin does not link transactions, even though some shops say so. You can read more about it on https://www.pin.nl/retourpinnen/ where you can find you can actually use different cards. They give the example that one person bought it but a different person does the return. There is also no check on the amount because you can return stuff from three different transactions and only do one retourpin transaction and so on.