• Ask the Community
  • Contactloos betalen uitzetten

@JeroenE#81892 klopt maar negen van de tien keer hoef je die als slachtoffer van diefstal van je pas niet eens te betalen en vergoeden de banken sowieso wel uit coulance. In z'n algemeenheid, dit geldt dus voor alle banken, kan ik melden dat ik in ieder geval geen bericht naar voren kan halen dat een klant waarvan de pas verloren of gestolen was ook maar iets zelf hoefde te betalen bij aantoonbaar misbruik door derden, wel heb je als klant zelf de plicht om tijdig een verloren of gestolen pas als zodanig te melden, telefonisch dan wel via de app of website van je bank of creditcard.

@DaveFlash#81919 FIjn dat mensen dat niet altijd zelf hoeven te betalen, maar zoals het door de @JohnDo wordt (door)verteld is het altijd zo. Dat is het dus niet. Als banken hier goede sier mee willen maken dan kunnen ze supersimpel de regel over het eigen risico gewoon uit hun algemene voorwaarden halen. Zolang ze dat niet doen moet je er dus gewoon op rekenen dat je die 50 euro gewoon moet betalen.

Bunq maakt het zelf trouwens heel moeilijk om diefstal van een pas te melden, het kan alleen maar met de app of een mail. Als je dus niet alleen je pas maar ook je telefoon kwijt bent kan het best even duren eer je geregeld hebt dat je het bunq kan melden. Dat maakt het voor de consument natuurlijk wel veel makkelijker om te kunnen aantonen dat je het niet eerder kon melden.

@MitchellvB995#81932 Klopt, maar sinds de versimpeling van alle opties voor limieten is dat niet meer mogelijk helaas

@TwitNour#81933 Toch erg jammer... nog steeds. Een van de prachtige functies vond ik.

@pbruins84#81862 Grappig, dus daar kan je alleen betalen als je niet aan je 50 euro max zit en je minder dan 25 euro wil besteden?

@Paul-#81969 Dit is meestal bij parkeergarages of andere automaten.

@Bastiaan#81973 Die automaten zijn uitgezonderd van de officiële Nederlandse limieten? Op zich ook wel naar...

10 months later

Ik ben ook voorstander de mogelijkheid om contactloos (tijdelijk) zelf uit te kunnen zetten. In het buitenland of plekken waar veel toeristen komen is het heel gebruikelijk dat je de pinpas overhandigd aan de kassier. 9 van de 10 proberen ze eerst contactloos (zonder te vragen) hetgeen van mn gezamelijke boodschaprekening afgaat terwijl ik met mn 2e pin wil betalen vanaf een andere rekening. Kasiers snappen het concept niet dat er meerdere rekeningen op 1 pas kunnen staan.

@Michiell#81853 Contactloos betalen heeft niet alleen maar voordelen.

Bij de Rabobank kan je wél zelf je contactloos uitzetten via de app.

3 years later

Ik heb al een aantal keer mee gemaakt (o.a. bij cafés) dat mijn pinpas gepakt wordt en tegen een pinapparaat wordt gehouden zonder dat ik kan controleren wat het bedrag is. Ook vind ik het geen prettig idee dat een dief gewoon betalingen kan doen met mijn pinpas. Ik kan weliswaar het gestolen bedrag terugkrijgen (na wat moeite te hebben gedaan), maar de dief heeft als nog voordeel gehad van het stelen.
                      Ik wil liever dat mijn pinpas enkel met een pincode te gebruiken is dan dat ik sneller kan betalen.

@JohnDo#81870 Die limieten van 50 en 100 euro zijn daglimieten. Een niet onrealistisch scenario is dat door omstandigheden een gestolen pas voor enkele dagen niet geblokkeerd kan worden, meer dan 50 (of 100) euro aan betalingen is gedaan, en dat de bank in eerste instantie niks vergoed vanwege 'nalatigheid'

@New-Orange-Impala-1729668776#278079 Hey there, Alan 👋
                          In case your card is lost or stolen, you can easily secure your funds by blocking the card with a few taps on the app, as explained here: https://together.bunq.com/d/48147 📚
                          Your PIN will be requested after 5 contactless payments or when you've made contactless payments for more than 150 EUR (cumulative). So if the 4th contactless payment makes the sum of the 4 payments higher than 150 EUR, the PIN will be requested. More info 👉 https://together.bunq.com/d/49784
                          Furthermore, you can always use your PIN when making payments, by inserting your card to the POS terminal 🙌

Write a Reply...