Sinds kort is er een nieuwe verificatie methode in omloop, om op het internet je indentiteit te kunnen verifiëren. Deze verificatie methode gaat via je bank, waarbij de bank gegevens verleend aan de acceptant. Deze methode is een vervanger voor de bekende 1 cent iDeal transactie om iemand te verifiëren.
Van te voren ziet de klant precies welke gegevens er gedeeld zullen worden met de acceptant en zal expliciet toestemming moeten geven. Het expliciet toestemming moeten geven past in het gedachtengoed van bunq dat er niet zomaar gegevens verkocht of verleent zullen worden zonder toestemming van de klant.
Persoonlijk ben ik van mening dat het verifiëren van een indentiteit eigenlijk niet de taak van een bank of welke andere financiële instelling zou moeten zijn.
Maar ik werk als developer voor een niet nader te noemen digitale ondertekendienst voor documenten. Nu heeft de persoon/bedrijf dat de ondertekentransactie start de mogelijkheid om verschillende verificatie methodes aan te zetten om er zeker van te zijn dat het document door de juiste persoon getekend wordt. Één van deze methodes is iDIN.
Momenteel heeft bunq iDIN niet geïmplementeerd en zou een klant die een bunq account heeft nog gebruik moeten maken van de iDEAL verificatie methode. Momenteel is hier echter nog niet tegen aan gelopen door klanten. Maar ook voor mij persoonlijk is het ietwat onhandig omdat ik niet zelf kan testen icm bunq.
Nu is mij vraag of er plannen zijn om bij bunq ook iDIN te gaan ondersteunen.
Meer informatie:
https://www.idin.nl/