AAvWChamp
@JohnDo#132189 Ik twee keer in zes weken: bij inloggen BKR en het afsluiten van abo bij het GVB.
@JohnDo#132189 Ik twee keer in zes weken: bij inloggen BKR en het afsluiten van abo bij het GVB.
@Ansie#132191 Bij BKR kun je een formulier per post opsturen en dan krijg je het ook gratis thuis. Zeker niet de makkelijkste manier, maar werkt prima. GVB zal ongtewijfeld ook een alternatief bieden.
Get it done please. Don't make me re-open an account with another iDIN-capable bank...
@Marco-vr#132196 Het werkt, maar om het prima te noemen........
iDIN is very handy and it’s not fair that it’s not possible at Bunq.... any news?
@Bram-Olive-Unicorn#132345 any news?
No... (Asking every x days will not change that, unfortunately). When there is news bunq will announce that.
Hoe kan bunq iDin implementeren als er niemand aan de balie van bunq zichzelf geïdentificeerd heeft ? Zou de identificatie op afstand voldoende zijn ?
@Daniel-Orange-Flamingo#132378 Als bijvoorbeeld Triodos het kan, waarom zou bunq het dan niet kunnen? Bij Triodos hoef je ook niet langs een balie.
@Daniel-Orange-Flamingo#132378 bunq’s identificatie wijze is gewoon goedgekeurd door de toezichthouders. bunq doet daarin niet onder aan andere banken. 🙂👍
Na lang uitstel wordt nu hopelijk voor einde dit jaar de Wet Digitale Overheid behandeld in de 2e kamer. De hoop is dat dit een impuls aan het gebruik van digitale identiteit zal geven (Generieke Digitale Infrastructuur).
Oftewel: er lijkt beweging in de markt rondom eID, tijd voor bunq om eindelijk iDIN te implementeren?
@Daniel-Orange-Flamingo#132378 Ik heb in 2015 een SNS rekening geopend via de website, ben nog nooit fysiek in een filiaal geweest, wel een kopie van mijn ID moeten sturen, zij hebben ook iDIN. Ik denk dat het probleem overigens meer is dat bij andere banken je wel om een ID/Paspoort gevraagd wordt bij het openen van een rekening, N26 en Revolut doen dat ook vragen. Bunq daarentegen gebruikt een eenmalige betaling (bijv. via iDeal) van een bestaande rekening op jouw naam om jouw identiteit vast te stellen, ik denk dat daar het probleem ligt, maar dat is slechts speculatie. Maar aangezien ik per deze maand mijn andere rekeningen wil opheffen en enkel nog bunq wil gebruiken, zou het wel erg fijn zijn dat ze iDIN implementeren.
@Ramon-Navy-Wolf#136830 bunq vraagt naast verificatie via eenmalige betaling toch ook om een identiteitsbewijs? Bij mij tenminste wel.
@pbruins84#136832 oké, dan zal dat ook wel zo zijn, ben gebruiker vanaf het eerste uur, maar kan het me niet herinneren dat ze daarom vroegen destijds, maar wellicht was dat wel het geval en kan ik het me niet meer herinneren omdat het openen van een bunq rekening in enkele seconden geregeld was :) overigens nog steeds geen bunq premium hier, nog steeds bunq free met een pas welke eenmalig € 9 koste en inmiddels ook al een keer gratis vervangen is.
@pbruins84#136832 ja klopt, ik moest volgens mij foto doen voor/achterkant en dan nog zo'n videochat dinges, id kantelen voor echtheid, lijkt me idd voldoende om idin te mogen voeren.... volgens mij komt bunq er uiteindelijk wel mee (want de markt beweegt toch die kant op*), ook al kost het hun geld, dat was volgens mij het issue, dat bunq een commerciële partij moet gaan betalen voor identificatie terwijl bunq dat een taak van de overheid vind (ben ik met ze eens, laten ze digid maar voor derden openen, zie niet in waarom we nou persé dat dure idin nodig hebben...)
maar goed, er is idd veel rumoer in de identificatie markt de laatste tijd, europa is met een systeem bezig (of waren het meerdere?), nederland heeft er meerdere, die wet die hier boven wordt genoemd zal idd e.e.a. een push geven denk ik... kortom, ik verwacht dat bunq wel met een partij zal koppelen, is het niet idan dan idensys ofzo, of digid wordt opengesteld. dat laatste lijkt me zelf de beste optie...
(*bijv. de eIDAS verordening van europa die landen aanzet tot digitale identificatie)
BREAKING NEWS: bunq now supports iDIN for dutch citizens and residents. More info here.
It has been done 🙌
https://together.bunq.com/d/22449-idin-now-available-with-bunq/6
It might take a while though before everyone who implemented iDIN supports bunq. For example the Rabobank does not yet support bunq for "extra aflossen": https://bankieren.rabobank.nl/hypotheken/extra-aflossen/
@Michiel#137367 That's correct, they have to update their "issuers" list.
The iDIN specs stated that they have to update the list every 2 weeks.
@Bastiaan#137371 Does iDIN only work for Dutch residents? I've just tried it on https://demo.cmdisp.com/account/create and the process failed.
I think it is good that this is implemented, it helps bunq become my one and only bank. Next: a check on iban/name combination to prevent errors?
@Roeshimi#137373 It worked for me, but I first had to install today's update.
@johannes#137375 Great. The good ole "App Store slow propagation" story again. Will try with the update then, should it arrive