PepijnRookie
- Edited
Ik was tot nu toe gewend dat als ik online met een credit card betaal, ik altijd een CVC in moet vullen. De driecijferige verificatiecode die bij bunq rouleert en je in de app op moet zoeken.
Nu betaalde ik zojuist bij amazon.de met mijn bunq credit card, en tot mijn verbazing vroeg die niet om mijn CVC, en slaagde de betaling gewoon. Gevraagd aan Support, en die legden uit dat het aan de website is of ze wel of niet om de CVS vragen.
Nu had ik begrepen dat de CVC een veiligheidsmaatregel is, die juist ervoor moet zorgen dat iemand die niet je fysieke kaart heeft er niet mee kan betalen. Om die reden had ik bijvoorbeeld begrepen dat een website de CVC niet op mag slaan en er altijd om moet vragen, zodat als hun database gestolen wordt er niet genoeg informatie in staat om betalingen te kunnen doen met je credit card gegevens. En het voordeel van de roulerende code van bunq, had ik begrepen, was dat als een incompetente of malafide website toch je CVC doorspeelt, iemand anders er niet mee kan betalen, omdat de code alleen werkt voor de partij aan wie ik hem oorspronkelijk had uitgedeeld.
Maar als een website er ook gewoon voor kan kiezen om de CVC helemaal niet te gebruiken gaan al die dingen dus niet op!
Dan zou hij dus volkomen nutteloos zijn. Dat is vast niet het geval, dus waarschijnlijk begrijp ik gewoon niet goed hoe het hele CVC verhaal nu in elkaar zit.
Wie kan me vertellen hoe het zit? Wie moet wanneer om de CVC vragen? Wat is nu precies het nut ervan, en wanneer?