• Mastercard als pinpas?

Kan je een Mastercard ook als reguliere pinpas in de doorsnee Nederlandse winkel gebruiken? En kan je er cash mee pinnen? Ik vraag me af hoever ik kom als ik NFC activeer en dan nog een Mastercard bij me heb.. heb ik dan ook een Maestro card nodig denk je?

Nee, dat kan niet. Sommige winkels accepteren Mastercard, maar velen zoals de AH niet. Juist de winkels met oudere kastjes zonder NFC zullen vaak geen Mastercard ondersteunen.

Ok helder. Ik kijk even hoe het gaat met de pinpas als backup mee, maar bijna overal waar ik pin kan je ook contactloos betalen. Zal dus voor 99% van de gevallen (voor mij persoonlijk) wel goed gaan.. en anders nog 50 euro als backup in mn telefoonhoesje :-D

Tenzij je de hele tijd over de grens heen en weer gaat is er weinig reden om een Mastercard ipv een Maestro kaart met je mee te nemen als backup.

Geld opnemen met de MasterCard kan bij elke ATM. Betalen in steeds meer winkels, o.a. ook de Lidl.

Parkeerautomaten en snoep-/drinkautomaten op het werk accepteren ook MasterCard.

Ik gebruik 'm zelf ook als hoofd pinpas. Gaat alleen mis bij supermarkten... (vooralsnog)

Maar dat lijkt mij toch een kwestie van tijd, voordat de supermarkten ook 'gewoon' Mastercard (Debit) gaan accepteren? Zullen veel toeristen ook fijn vinden, dat ze met hun mastercard kunnen afrekenen.

Door te betalen met je Mastercard zadel je de winkelier wel op met flink hogere transactiekosten. Dat is ook de reden dat veel supermarkten creditcards niet accepteren.

Een Maestro (pin) betaling kost een winkelier ongeveer 5 eurocent. Een Mastercard transactie kost de winkelier z'n 2% van het aankoopbedrag. Dus als jij 100 euro aan boodschappen met je Mastercard afrekend, betaald de winkelier 2 euro aan transactiekosten. Vergeet niet dat een winkelier dit soort kosten uiteindelijk natuurlijk gaat doorberekenen.

Voor bunq zijn creditcard transacties dan volgens mij weer gunstiger. Maar over het geheel gezien zijn creditcard transacties duurder.

Tja...niet mijn probleem. Ik vind dat de winkels gewoon ALLE kaarten moeten accepteren. Daarnaast vind ik het belachelijk dat Mastercard kosten (bunc heeft geen creditcard..maar debitcard, toch?) zoveel hoger zijn dan 'hun' eigen Maestro kaart...

Is niet helemaal waar; onder europese regelgeving is het allemaal gelijk getrokken. Ons kost het beide evenveel in ieder geval...

Nieuwsgierig: Waarom zou je primair de mastercard willen gebruiken ipv de Maestro?

Hoe hoog zijn die transactiekosten voor een bank eigenlijk?

Geen idee gewoon zorgen dat je altijd een paar rollen geld bij je hebt, wordt wereldwijd Geacepteerd

Hoi Ali,

Je schrijft dat 't niet helemaal waar is.... Waar doel je precies op? Bij mijn weten is het wel degelijk zo dat het ontvangen van Mastercard betalingen voor de ondernemer fors duurder is dan het ontvangen van pinbetalingen.

In tegenstelling tot een andere poster, vind ik dat zeer zeker een probleem - ik zit niet voor niets bij bunq: ik ben een bewuste consument. Het 'verrijken' van een credit-card maatschappij kan op zich prima zijn, maar dan wel bewust. Daarbij ben ik vooral geïnteresseerd in wie er dan 'de rekening betaalt'....

bunq dus duidelijk niet, maar deze 'betrekt' de Mastercard dan ook bij een derde partij die ongetwijfeld ook geen filantropische instelling is.

Zou je ons als bewuste consumenten (toch de doelgroep van bunq) wat meer info willen geven?

Dank alvast!

Groet,

Paar rollen nog wel.. :)

Ali, aangezien maestro meer wordt geaccepteerd in Nederland, en het jullie blijkbaar net zoveel kost, waarom is er geen keuze hoeveel van welke pas (maestro/mastercard) je krijgt bij Premium?

Een debit MasterCard is voor zover ik weet voor de ondernemer even duur per transactie als credit credit card betaling, en het klopt wat andere posters hier melden, een winkel moet in het algemeen credit card betalingen accepteren wil een debit MC werken. Lidl zoals eerder genoemd accepteert dit in alle winkels, LIDL heeft namelijk een aantal jaar geleden op het Duitse hoofdkantoor voor heel Europa op internationaal niveau overeenkomsten gesloten met VISA en MesterCard (ter voorbereiding voor de winkels die in USA komen), en accepteert daarom dus in alle winkels wereldwijd Maestro, VPay, VISA en MasterCard. En sinds 3 maandag zijn de vestigingen in de VS open waar Lidl ook AmericanExpress accepteert. Maar andere winkels (in NL) zoals Albert Heijn en jumbo hebben dit niet gedaan voor al hun winkels en accepteren in slechts een handje vol winkels credit card betalingen.

Sommige Jumbo’s accepteren ook creditcards, zie https://www.jumbo.com/content/creditcard

Omdat je die dingen anders net zo goed meteen kan weggooien (in mijn geval). Ik heb echt niets aan twee mastercards, terwijl ik twee maestro's wel nodig heb. Gekke verdeling is het..

3 months later

Helaas worden debit MC transacties afgerekend volgens het standaard Mastercard tarief voor betalingsverkeer-verwerking. (In bij mij bekende gevallen geval iig). Dit houdt in 2% a 3% van het bedrag. Dit percentage kan naar gelang van de omzet via deze betaalmethode naar beneden. Als men nou een niet nader genoemd merk (fruit achtig merk) computer, laptop telefoon of tablet koopt (allemaal duur) waar dus helaas weinig op verdient wordt. Kan men vast wel raden waarom sommige winkels alleen maestro accepteren.

Write a Reply...