Onderstaand is de reactie van mijn partner. Die kan er momenteel niet meer in omdat alles dichtgezet is.
Werkwijze die ik vermoed:
De vrouw (waarschijnlijk man) op whatsapp vroeg om voor de zekerheid de bankrekening te verifieren voor gelijk oversteken.
Dit via: https://ideal-bankieren.com/gelijkoversteken-accountidentificatieKey928221902848804749284758381
Ja, als je het eenmaal weet trap je er niet in...
Maargoed, klik je op de link, dan moet je je bank selecteren, in ons geval BUNQ, maar als je een andere bank hebt, krijg je een kopie van de inlogpagina van die bank.
Heel goed in elkaar gezet dus.
Daar vul je je wachtwoord in. Op dat moment gebeurt er niks, behalve dat de hacker (als we het zo even noemen) je wachtwoord heeft.
Hierna krijg je op die site iets te zien van "check je telefoon".
Op dat zelfde moment probeert de hacker in te loggen, hier krijg je dan iets met de hand scanner en dergelijke om toe te vertrouwen dat je het apparaat/IP adres vertrouwd.
Probleem hier is, het is niet je eigen apparaat, maar die van de hacker. Weet jij veel.. ja nu wel.
Vervolgens kan diegene alles doen met je account en dus ook transacties uitvoeren naar een ander account.
Punt 2: We hebben dus een gezamenlijk account, dus van alle gedeelde rekeningen, is alles vanaf kunnen halen.
Punt 3. We hebben een spaarpotje (of spaardoel zoals we in BUNQ kennen), die ook is leeg gehaald.
Er is naar mijn weten geen manier om een spaarrekening af te schermen of los te koppelen van de betaalrekeningen.
Tenzij je nog een BUNQ account neemt.
Bij sommige andere banken staat de spaar rekening helemaal los van je betaal rekening.
Dat dit bij BUNQ uberhaupt mogelijk is en ook is gebeurt, dat vindt ik eerlijk gezegt best kwalijk.
Tegen scammen, stelen, fraude, etc.. daar kan geen bank zich 100% op beveiligen, want ergens ben je er toch zelf ingetrapt.
Maar eenmaal in het account, daar valt zeker wel meer te beveiligen.
PS. Ik heb geen meldingen gehad op het moment van de transacties.