• Ideas Payments
  • [SUGGESTION] Incassomachtigen / e-Mandate the support pics bunq

@JeroenE#157846 bunq wil een vaak gebruikte manier van machtiging afgeven niet ondersteunen en dat is simpelweg niet klantvriendelijk. Wat wel of niet verplicht is, is niet interessant. Net als iDIN is ook e-mandaat een standaard functie.

Sind e-Mandate elektronische SEPA-Lastschriftmandate? Dann wäre bunq in guter Gesellschaft, SEPA kennt zwar e-Mandate aber keine einzige deutsche Bank ermöglicht diese. Nur Papier oder eigener Workflow im Webshop, nationale Lösung.

@Michiell#163729 Het is wel degelijk relevant of dit verplicht is. Aangezien dat niet zo is kan geen enkel bedrijf je verplichten dat je dit moet hebben om via automatische incasso te betalen. Als ze dat wel doen kan je klagen bij de DNB (of de autoriteit van het land waar dit bedrijf zit). Zij overtreden dan namelijk de wetgeving.

Het lijkt mij eerder dat het klantonvriendelijk is van de bedrijven die dit soort zaken van klanten verlangen.

19 days later
        Tim changed the title to Incassomachtigen / e-Mandate support for bunq.

I'm generally not a fan of all these shattered, localized and expensive methods/platforms. Truth is that this is another Currence product like iDEAL and iDIN and they will do everything in their power to make sure this becomes the new standard, in cooperation with the big brick and mortar banks. It will only be a matter of time until this starts to become a daily problem bunq users run into (if not already). Therefor it would be nice if bunq jumps on the Incassomachtigen train in a fairly early stage.

@Jeffrey-Cyan-Hummingbird#163718
            Ik heb dus hetzelfde probleem gehad. Ik kon de E-mandaat niet gebruiken, omdat het niet wordt ondersteund door bunq. Ik heb zowel met bluem (het bedrijf achter viamijnbank.net) en met Freedom Internet gesproken en zij verwijzen allebei naar bunq.
            Dus ik wil ook wel eens graag weten waarom bunq dit niet ondersteunt.

Het is niet dat ik nu geen abonnement af kon nemen bij Freedom Internet, maar ik ben wel een half uur bezig geweest met een PDF-formulier dat ik nu moest invullen, wat ik anders binnen een minuut had kunnen regelen.

ja graag e-mandaat implementeren, en iban naam check, eHerkenning, DigiD en alle andere dingen ;_)

Ik heb nog gesproken met iemand bij Bluem en hij zei dat bunq zich aan moest sluiten bij https://www.incassomachtigen.nl/ en licenties af moet sluiten om dit voor elkaar te krijgen. Alleen zijn die licenties niet bepaald gratis, dus ik denk dat bunq dit pas gaat doen als een hoop mensen aangeven dat ze E-mandaten en incassomachtigingen willen.

6 days later

Ik zit met hetzelfde, moet ook via viamijnbank.nl inschrijfgeld betalen, maar kan dus ook niet voor Bunq kiezen.

@DaveFlash#166443 Brr, hopelijk niet. De Nederlandse bankensector moedigt dit soort versnippering echt aan, ik ben blij dat Bunq hier in niet mee gaat en enkel zijn support in de EU-brede standaarden legt. Bunq is actief in meer landen dan Nederland, het maintainen van tientallen implementaties van dat soort dingen is echt niet te doen.

Trouwens, wat heeft Bunq met DigiID te doen? Bedoel je niet die andere identity provider van currence (kan de naam even niet herinneren, volgens mij iets als iDP?)? Dat ondersteunt Bunq namelijk al volgens mij.

@HvdG#168277 Je bedoelt idin, dat ondersteund idd bunq al wel, en ben het ook deels met je eens, als ze een zo aparte ding moeten ondersteunen dan is het hek van de Dam, ik vind het dan ook prima dat bunq tot nu toe haar poot stijf houdt, maar goed zoals gezegd, ook iDin zijn ze gaan ondersteunen en ook dat werkt alleen voor Nederland en Nederlandse staatsburgers met een sofi-nr. Dus zo heel gek is die gedachte niet. Blijkbaar was aan iDin geen ontkomen aan.

8 days later

Hetzelfde geval voor noordelijk belastingkantoor. Ik kan geen automatische incasso wijzigen naar een bunq reknr, omdat ze gebruik maken van e-mandate. When fixed @bunq ???

@Tim-Pink-Bear#170046 Mogelijk kan het Noordelijk Belastingkantoor ook een schriftelijke incassomachtiging toesturen?

Klopt, doen ze nu ook

4 months later

This is currently preventing bunq users in Amsterdam from using public transport subscriptions. It's not possible to buy any GVB flex subscription without e-mandaat. After January 2021, there will be no other GVB subscriptions available except the GVB flex ones.

@guvernator#200284

Don't they provide a secondary method to setup the direct debit? Perhaps by sending you a paper form?

@Tim#200322 Nope, this is the only method I could find.

a month later

Buckaroo doet ook alleen maar aan e-mandate en dus heeft Tele2 ook jullie er niet tussen staan

4 months later

Nationale Nederlanden wil ook alleen via deze methode een machtiging aangeven. Ik ben eerlijk gezegd niet gaan kijken welke hoepels ik anders door zou kunnen springen, want W T F?

Als ik mijn HYPOTHEEK niet met Bunq kan betalen is wijzen naar wat andere partijen fout doen gewoon niet meer aan de orde, en dien je, als bedrijf, gewoon je belofte ("je kan Bunq als bank gebruiken") waar te maken.

Ook al zitten de andere bedrijven fout, betaal je die licentie, en vorder je het maar terug via dat zelfde Europese systeem.
                                      Zelfs al is dit kartel gedrag is van de rest van de banken (zou me niks verbazen) heb ik er niks aan dat Bunq gelijk heeft.

Beste Bunq, please fix this.