• Entrepreneurs
  • Overboeken ING en Bunq supertraag?

Ik heb vandaag een overboeking gedaan tussen mijn ing rekening en mijn bunq rekening, maar na een halve dag is die nog immer niet verwerkt.

Ik heb hier op het forum wel een 2 jaar oude post gelezen over een instant payment systeem wat nog niet helemaal goed op elkaar is afgestemd, maar dat zal nu toch verholpen moeten zijn. Ik kwam een ‘jackpot’ functie tegen in mijn account. Dus alle essentiële bankfuncties zijn geïmplementeerd en de developers hebben tijd over. 😀🎉🎰💰

Weet iemand hoe dit zit?

@New-Teal-Gorilla-331628128#260302 ING en bunq zitten inderdaad beiden op hetzelfde instant payments netwerk, echter verwerkt ING de transacties naar bunq niet instant. Van bunq naar ING worden wel instant verwerkt.

Transacties van ING naar bunq duren daarom gemiddeld één werkdag.

Ah, never mind.

Ik heb niet goed gezocht. Dit issue speelt nog steeds en er zijn vele posts over geschreven. Ook recente.

Volgende keer beter zoeken voor het zeuren. 🤦‍♂️

Neemt niet weg dat het een een throwback is naar jaren geleden, toen bankoverschrijvingen nog niet instant waren. Tot ik hier klant werd waren al mijn transfers instant. Dat wel.

@Bastiaan#260303 Inderdaad ik heb hetzelfde geval

Geldt niet alleen voor ING, ook bij knab en ASN/Volksbank. Van knab naar bunq duurt 1-2 werkdagen (welkom in 2010).

@Cedric-Indigo-Falcon#260308 Van ASN naar knab ook. Andersom (bunq->asn) is dan wel weer direct. Heel apart. En frustrerend

@Cedric-Indigo-Falcon#260309 Komt omdat bunq de betalingen naar ASN wel via Instant Payments verstuurd, maar ASN dit niet doet bij betalingen naar bunq.

@New-Teal-Gorilla-331628128#260302 ING zegt zelf op hun website dat uitgaande Instant Payments via het TIPS netwerk vanaf juni 2022 geleidelijk steeds vaker mogelijk zijn.

a year later

Maandagochtend het volledige bedrag [3k] van mijn Bunq Easy Savings overgeboekt naar een ING rekening.
                  De status zegt "vandaag". Echter is dit al 2 dagen geleden.
                  Een eerder klein bedrag [10 euro] stond per direct op de ING. Geld van ING naar Bunq is ook per direct zichtbaar.
                  Je kan 2 keer opnemen. Dit aantal is niet overschreden en dus niet de oorzaak van de stagnatie.
                  Iemand een idee?
                  Wel al bij support probleem uitgelegd en voorzien van screenshots.
                  De meeste negatieve reviews op Trustpilot gaan hierover [blokkeren rekening e.d. en slechte bereikbaarheid.
                  Hoor het graag.
                  Groet, Ewoud

@New-Azure-Armadillo-69443583#285090 Het kan zijn dat het grotere bedrag automatisch een controle bij bunq heeft getriggerd. Dit heeft te maken met fraudepreventie. Bunq controleert het bedrag dan handmatig, als ze informatie van je nodig hebben laten ze het weten.

@New-Azure-Armadillo-69443583#285090 Hey Ewoud 👋 We've replied to the support ticket you've opened via the app 🙏 We're more than happy to assist you further there 🌈

25 days later

@alice-lime-puma#285108 Hoi Alice, ik heb preceis zelfde probleem als Ewout. Waarom duurt dit zo lang? Bij ING zeggen ze geen invloed te hebben op ingaande transacties. Het probleem ligt aan jullie kant.

@New-Grey-Toad-2507073896#285861 Hi Boris 👋 Thanks for getting in contact about this!

Can you please open a payment investigation in the app? Our team will then be notified and can take a closer look at the payment in question 🚀

a month later

@New-Azure-Armadillo-69443583#285090 Hoe is dit afgelopen? Ik lijk hetzelfde probleem te hebben.

@New-Grey-Toad-2507073896#285861 Hoe is dit afgelopen? Ik lijk hetzelfde probleem te hebben.

@New-Salmon-Hyena-3116912858#287408 ING ondersteunt geen uitgaande Instant Payments. Hierdoor duren betalingen van ING naar bunq 1-2 werkdagen. Heb je de transactie na 3 werkdagen nog niet ontvangen, dan kan je een in-app betaalonderzoek starten.

@thijsoost#287409 Dankjewel Thijs, maar het is dus andersom. Van Bunq naar ING. Eerst een testbedrag overgemaakt en meteen ontvangen. Toen een heel groot bedrag, maar dat komt niet meteen aan.

@New-Salmon-Hyena-3116912858#287414 Grote kans dat het grote bedrag de geautomatiseerde beveiligingssystemen van bunq en/of ING geactiveerd heeft. Bepaalde betalingen worden door banken gecontroleerd, als dit langer duurt dan een aantal dagen, neemt de bank contact met je op. Je kunt natuurlijk ook zelf contact opnemen met de banken. Exporteer een PDF van de transactie vanuit de bunq app en stuur deze naar ING, zodat zij kunnen onderzoeken wat de status is van de betaling.

daarom gebruik ik tikkie voor de grotere bedragen. via tikkie kan je meerdere rekeningnummers van je zelf gebruiken.

@thijsoost#287415 Dankje! Ik vind het wel gek. Heb bij andere banken nog nooit problemen gehad met het overschrijven van grotere bedragen. Eerste keer bij Bunq en het gaat meteen mis. Geeft een onbetrouwbaar en frauduleus gevoel, zeker in combinatie met de vele andere berichten van andere mensen die op hun geld zitten te wachten.