• Incasso postcode loterij

Begin 2018 claimen ze bunq te ondersteunen. Overmorgen zal mijn incasso mislukken. Ik zal dan een derde e-mail sturen dat ik wil blijven meespelen en bereid ben te betalen. Mijn e-mail wordt nu genegeerd door ze.

Periodiek zal ik kijken of er een geldprijs is gevallen op mijn postcode. Zo ja, dan hebben wij een interessante situatie.

Is het niet deels kip-ei-verhaal? Vroegâh waren dit namelijk niet-storneerbare incasso’s. (Zie: https://www.dnb.nl/nieuws/nieuwsoverzicht-en-archief/nieuws-2013/dnb299647.jsp# ) - Ik kan me erg goed voorstellen dat de loterij gewoon nog datzelfde (out-dated) ‘formaat’ incasso naar de banken stuurt en bunq dat nooit geïmplementeerd heeft. Anders kan ik het me echt niet voorstellen dat het toevoegen van een bank zo lang duurt.

Mocht er een prijs vallen op je lotnummer en je hebt niet betaald dan heb je geen schijn van kans: niet betaald is geen lot. Dat je de intentie had om te betalen zal niet meewegen. De rechter zak zeggen dat je had kunnen weten dat je niet betaald had en dus geen geldig lot had. Dat de PCL fout zit qua Iban discriminatie staat daar los van.

Nee, laten we PCL aanklagen op basis van overtreding van de wetgeving die zij overtreden. Is er een advocaat in de zaal die de zaak pro-deo wil doen? Ik sta vooraan.

Voor wat waard is: "Het heeft zeker onze aandacht John, en al best een tijdje. Want hoe meer deelnemers, des te meer geld voor de goede doelen. Maar helaas blijkt het in de praktijk wat lastiger dan gedacht om dit door te voeren. Maar 2018 is al bijna. Nog heel even geduld. En uiteraard onze excuses voor het ongemak"

a month later

Ik kreeg vandaag ook het treurige antwoord dat het _nog steeds_ niet mogelijk is..

Ik kreeg deze week een uitgebreide reactie van de postcodeloterij. Hierbij de volledige tekst:

Beste Heer......

Bedankt voor uw reactie.

Allereerst wil ik mijn excuses aanbieden voor het feit dat u nu nog steeds niet uw IBAN (rekeningnummer) dat u voor uw deelname bij de Nationale Postcode Loterij gebruikt, kan wijzigen naar een IBAN van Bunq.

Wij kunnen uw IBAN niet wijzigen in een een IBAN van Bunq, omdat het aantal cijfers dat het nummer bevat, te kort is en daarom door ons systeem niet wordt geaccepteerd voor een automatische incasso.

Wij gaan veranderen van systeem, maar dat duurt helaas wat langer dan verwacht. Vandaar dat er eerder is gecommuniceerd dat de wijziging medio 2017 verwerkt kond worden. Op dit moment gaan wij ervan uit dat 2018 het jaar moet worden dat het wel gaat lukken.

De enige manier waarop u kunt betalen is met een andere rekening dan bij Bunq (of bij Bank of Scotland (LLoyds Bank)). Ik kan mij voorstellen dat u het vervelend vindt dat u speciaal voor de Postcode Loterij een andere rekening aan moet houden en u heeft helemaal gelijk dat de informatie over 'ieder Nederlands IBAN' verouderd is. Dit heb ik doorgegeven aan de desbetreffende afdeling. Hopelijk kunt u uw rekening naast uw Bunq rekening nog een tijdje aanhouden en mee blijven spelen!

Voor de Eindejaars Kanjer heb ik wel een leuk nieuwtje voor u. Dit is namelijk zo'n bijzondere trekking, dat wij als uitzondering iedereen de kans geven om eind december via iDeal een lot te kopen. Dit betekent dat ook u met die trekking mee kan doen met uw Bunq IBAN!

Mocht u nog andere vragen hebben, laat dit dan gerust in een reactie op dit bericht aan mij weten en dan help ik u graag verder.

Ik wens u veel geluk met uw deelname!

Met vriendelijke groet,

Roel Eleveld

Afdeling Ledenservice

"Op dit moment gaan wij ervan uit dat 2018 het jaar moet worden dat het wel gaat lukken.".

Dat is een opzet voor nog 365 dagen IBAN discriminatie... 😬

Had ze van de week aan de lijn want ook wij schakelen volledig over naar Bunq en de dame aan de telefoon was er van overtuigd dat het in januari mogelijk zou moeten zijn. Ik ben benieuwd.

24 days later

"Maar voor de eindejaars loterij maken we een uitzondering omdat dit speciaal is" Huh.... Speciaal Nee jullie willen meer geld ophalen. Ik snap niet waarom je niet bij je account een iDeal knop kan krijgen dat je gewoon direct kan betalen.

Ik vind de manier van communiceren van de Postcode Loterij over deze situatie irritant. Zij proberen toch soort van de vinger naar bunq te wijzen, want agja.. het is 'een nieuwe bank'. En ja, al helemaal belachelijk dat men voor de oudejaarstrekking wel opeens 'over haar hart strijkt' en dan wel met een oplossing komt.

Men verdiend een ijskoude douche :)

Ik diende in oktober een klacht in bij het meldpunt IBAN discriminatie en kreeg in december al antwoord dat ze het doorgestuurd hadden naar de postcodeloterij. Daarvan kreeg ik deze e-mail:

In oktober heeft u bij het Meldpunt IBAN discriminatie een klacht ingediend over de Postcodeloterij met de volgende inhoud:

De Postcodeloterij weigert klanten met een Bunq bankrekening, omdat hun systeem dat niet aan zou kunnen.

Graag laat ik u weten dat deze kwestie onze aandacht heeft. De Bankrekening nummers van Bunq zijn geldige IBANS en om die reden zouden wij die moeten accepteren. Dat willen we uiteraard ook. Het volgende is echter het geval: ons huidig deelnemer registratiesysteem kan geen orders verwerken met daarin een IBAN van BUNQ. De loterijen zijn bezig met het aanpassen van hun backoffice systemen, een omvangrijk en langdurig project dat zeer zorgvuldig uitgevoerd moet worden. Als de systemen aangepast zijn, zou het mogelijk moeten zijn met een Bunq rekeningnummer mee te spelen met de Postcode Loterij. Volgens onze planning gaat het nieuwe systeem de eerste helft van 2018 live.

Dank voor uw begrip en mocht u verder vragen hebben. dan hoor ik dat graag.

Nou zelfs met iDeal is er nu nog steeds geen lot te kopen!!!

Ik dacht ik doe eens niet mee met 1 lot van de Staatsloterij á € 30,- maar twee postcode loten voor € 26,50.

Nou die vlieger gaat niet op, want Bunq niet staat in de iDeal lijst als je voor de postcode kanjer wil bestellen!

Met beetje hacken lukt dat vast wel :) https://together.bunq.com/topic/hoe-je-kunt-betalen-met-ideal-als-bunq-niet-als-optie-staat

hey john Do, dat had ik ook al bedacht, ben zelf webdeveloper, maar of dit werkt voor de Postcode lotterij...?? en daarbij, op een ipad kan dat sowieso niet, en heb nu geen computer tot mijn beschikking met de chrome dev-tools...

Hmm.. de Postcode Loterij haalt dus echt alles uit de kast om het leven van bunqers zuur te maken :/

Jep, eigenlijk zou je de postcodeloterij gewoon de vinger moeten geven. Maar ja, die fear of missing out hè 😂

Helemaal mee eens Arjan, maar tsja, dat wou ik dit jaar al met de overheids-lotterij doen, want daar is de kans dat je wint veel minder, en daar wint maar 1 persoon de 30 mil., bij de postcode wordt 53,9 mil onder de winnende postcode verdeeld, een veel eerlijker systeem. En zeker als Emmeloord de winnende postcode is want bijna alle postcodes in Emmeloord beginnen met 8303, dus dan wint bijna iedereen in Emmeloord, want de postcode lotterij valt op 1 hele postcode alleen cijfers, en de straatprijs valt op cijfers+letters. dus ook al valt de kanjer niet in mijn straat, het feit dat zowat alle huisadressen beginnen met 8303, geeft zowat iedereen in Emmeloord dezelfde kans.... Maar dan moet ik wel een lot kunnen kopen, de klantenservice zou mij voor 14:00 vandaag terugbellen.... terwijl in de brief met de kanjercode staat dat die code voor 15:00 vandaag geactiveerd dient te worden om nog mee te dingen naar de kerstbonus.... anders is het bye bye postcode en koop ik vandaag of morgen toch een overheidslot!

Hey john do, heb zojuist geprobeerd om de bunq bic toe te voegen en op die manier ideal betaling af te dwingen, dat werkt dus ook niet,

krijg de volgende melding ná dat ik op de groene knop druk:

ze willen echt bunq klanten pesten lijkt het wel...

Haha ik kon net telefonisch rekening wijzigen naar bunq maar ... werd binnen enkele minuten toch teruggebeld dat ie hem niet pikte. Ze had nog nooit van bunq gehoord en ook ASN was een volslagen onbekende bank 😂. Ze gaat mijn klacht ook doorgeven.

Het is gewoon schofterig, ik zou voor 3u terug worden gebeld door een iemand van het management van postcode loterij na gisteren ruim 45min aan de lijn geweest te zijn met Kl. Service, hebben ze mij keer op keer beloofd dat de IT afdeling van hun bunq zou toevoegen aan de iDEAL lijst op postcodekanjer.nl website zelfs nog met de belofte dat we ook bij het invullen alsnog wel een bunq Iban kunnen invullen en dan een vakje aankruisen met eenmalig meespelen (omdat incasso's nog niet lukken van bunq) maar er is werkelijk nog niks aangepast op de site...

UPDATE 15:40u: bunq lijkt nu eindelijk toegevoegd, maar het invulvak voor de kanjercode om extra kans te maken op de Kerstbonus is weg!

UPDATE 15:45u: bunq staat nu tussen de lijst, en bij het door klikken kom je uit bij de bunq qr code, dus het werkt, maar ze ontnemen ons nu wel de Kanjer Kerstbonus!

Applausje zeg.. hebben ze toch nog iets voor elkaar gekregen. Mijn oma zei altijd: beter iets dan niets :)