Hoi,
Vandaag werd er een clip geplaatst op Youtube van de uitzending van Radar in Februari. waar ook Bunq in voorbij kwam. Ik vroeg me af hoe zoiets kan gebeuren en wat het statement van Bunq hiervan is?

Vind het wel een raar verhaal zonder wederhoor vandaar deze post.

Voor de mensen die de uitzending niet hebben gezien: het was een geld inzameling voor iemand die ziek is door MS en degene zijn rekening is geblokkeerd maar er wordt niet in de uitzending verteld precies waarom.

Er wordt daar gezegd dat ze niet meer bij hun 20 duizend euro kunnen komen.

@Bastiaan#278423 Ja! dat klopt. ben erg benieuwd wat hier nou het echte verhaal achter is. Ik neem aan dat die mensen toch netjes hun geld hebben terug gekregen?

Ik heb dit artikel ook gelezen. Ik ben het er mee eens dat het een enge gedachte is dat door een fout(onwetend) je account geblokkeerd kan worden. Het ergste is dat je dan (volgens het artikel) op geen enkele manier meer contact krijgt om dit te deblokkeren. Mij baart dit zorgen en toch wel een twijfel punt. Zoiets zou bij een traditionele bank opgelost worden door de klantenservice.

@RobbertSchalk#278441 Mijn ervaringen met de bunq klantenservice zijn positief, krijg altijd gewoon een fatsoenlijke reactie binnen 48 uur.

en toch vind ik het ontzettend jammer dat er geen statement is gekomen vanuit Bunq....

@Lars#278478 Denk dat bunq niet reageert op individuele gevallen

@Lars#278478 Public statements are risky because the individuals concerned also have a right to privacy concerning their banking matters. That alone is a reason for why banks usually do not comment on cases like this.

ik had het gezien ja, ik vind het heel goed dat banken fraude en witassen aanpakken,
                hier is helemaal niks mis mee. wij bankieren nu ruim zes maand volledig bij bunq en tot nu toe bijna geen problemen gehad, en de dingen die er waren, die waren niet heel belngrijk en via de chat wel kunnen oplossen.

maar wat mij en mijn partner tegen zit, is het feit dat er bij spoed niet gebeld kan worden.
                dit is toch voor het gevoel een grote zorg en voelt niet goed. on line hoef je niet ver te zoeken om de berichten te vinden van , uit het niks geblokkeerde rekeningen , geen contact kunnen krijgen enz. wat ik berijp dat de AI van bunq "zelf beslist" of iets niet goed is, en blokt uit zich zelf de rekening.... en dan?? je kan 1x een s.o.s bericht indienen.. maar of dit helpt? ik heb mijn twijfels . zulke ingrijpende beslissingen moet je niet aan AI overlaten
                en je moet altijd als consument in deze gevallen kunnen bellen. wand stel: AI besluit dat een of andere reden een transactie niet jovel is, en beluit onze rekening te blokken ... en ik kan geen contact krijgen met bunq om dit meteen op te lossen.... hoe moet ik dan mijn rekeningen betalen? hoe moet ik dan eten? hoe dan? ik kan toch geen dagen/weken of maanden zonder mijn geld?? ( dit is gelukkig nog niet gebeurd )

bunq is na mijn idee een goeie en leuke bank onderneming, en juig dit zeker toe.
                maar het idee dat ik van de een op de andere moment misschien niet bij mn geld kan komen
                en de rente die toch wel wat tegen aan het vallen is, wand de ECB heeft dit WEL verhoogt maar wij zien hier niks van terug,... dit heeft mij doen besluiten om de 20k wat wij niet meteen nodig hebben te verhuizen naar een deposit op rasain. dit levert veel meer rente op, ook als ik het 6 maand vast zet. mocht het AI van bunq gek gaan doen.... heb ik een mogelijkheid of de spaarrekening vroegtijdig te beΓ«indigen.

bunq is een goeie bank, maar heeft nog wel wat stappen te zetten. vertrouwen is van levensbelang
                ik blijf goeie hoop houden, en blijven wel bij bunq, en sparen ook. alleen wat minder.

groeten marcel

Thank you for sharing your valuable feedback and concerns with us, @beekie#278570 πŸ™

If you ever face an emergency situation, you can reach out to our support team through an SOS ticket or by giving us a call. Rest assured that our support guide will respond within 10 minutes after listening to your recorded issue πŸš€

Additionally, to ensure safety, we may occasionally request additional information regarding the source and generation of your funds. This is a standard procedure followed by all banks and is aimed at protecting the banking world from fraudsters, while ensuring your security when using our app. More info can be found hereπŸ”’

Lastly, we are currently satisfied with our highly competitive rates. If there are any changes in the future, we will promptly notify all our users πŸ™Œ

10 days later

Is het inmiddels goed opgelost? Dat lijkt mij toch ook goede "reclame".

Hoe kan ik er zeker van zijn dat dit niet bij ons gebeurt?

@New-Cyan-Reindeer-2375154956#278787 Is allang opgelost. Hoe je ervoor zorgt dat het bij jou niet gebeurt: je persoonlijke account niet voor zakelijke activiteiten gebruiken, zoals het ophalen van grote hoeveelheden donaties.

@beekie#278570 Every bank uses automated systems to detect potentially fraudulent activity. Whether you call that "AI" or something else isn't really relevant. Personally I wouldn't call any of these systems intelligent, but some form of transaction monitoring is important to meet regulatory requirements. Especially smaller players like bunq can't allow themselves to make mistakes here.

Last thing I would like to say on this topic: Over many years I have been reading through many thousands of threads here on Together. I have yet to encounter a single person facing an issue with a blocked account that was not due to them somehow misusing their account, having highly irregular transaction histories or getting a garnishment or something similar. If you use your bunq account just like you would a regular bank account, there's zero chance you're gonna run into issues as far as I can see. Just don't expect bunq to be more lenient than other banks. After all they are fully regulated, that means they have to adhere to the same standards and rules as other players in the field.

10 months later

@RobbertSchalk#278441 Ik heb dit artikel ook gelezen. Ik ben het er mee eens dat het een enge gedachte is dat door een fout(onwetend) je account geblokkeerd kan worden. Het ergste is dat je dan (volgens het artikel) op geen enkele manier meer contact krijgt om dit te deblokkeren. Mij baart dit zorgen en toch wel een twijfel punt. Zoiets zou bij een traditionele bank opgelost worden door de klantenservice.

Ik heb in November een fraude geval had met een (waarschijnlijk gelekte) credit card waarmee en Apple Pay koppeling is toegevoegd vanuit een iPhone 16 Pro, die nog niet bestaat op de tijd van schrijven. Sindsdien heb ik een aantal berichten gestuurd. Het enige wat ik van de klantenservice heb ontvangen is "we zijn het aan het onderzoeken". In Februari (3 maanden na de fraude) zijn al mijn rekeningen en passen geblokkeerd. Ik kan niet meer bij mijn (weinige hoeveelheid, want ik ben student) geld en heb op veel plekken moeten overstappen naar mijn vorige rekeningnummer. Sinds de blokkering heb ik aangifte gedaan maar nog steeds geen oplossing gekregen, alleen een bericht waarin ze vroegen of ik mijn wachtwoord aan iemand heb gegeven. Ik ga nu volledig weg bij bunq, ben klaar met het idee van een "bank for the people" als er geen mensen zijn om me te helpen bij zo'n simpel fraudegeval aan de kant van bunq.

Voor meer info: De toegevoegde Apple Pay koppeling heb ik niet kunnen goedkeuren, weghalen of kunnen afwijzen. Pas toen er geld van mijn rekening is gepind kon ik zien met welke rekening de koppeling was toegevoegd.

Write a Reply...