• Ask the Community
  • 🇳🇱 Account seizure

Kunnen schuldeisers (zoals deurwaarders) beslag leggen op mijn bunq rekening?

@Edward-Magenta-Quokka#45430 Hoi Edward, jazeker kan dat, na een officiële uitspraak uiteraard. Het is immers een formele bankrekening

Dit verhaal klopt dus niet: HOE BESLAG OP BANKREKENING TE VOORKOMEN —> “Parkeer uw spaargelden of positief banksaldo bij een buitenlandse bank, zoals neteller.com en PayPal,n26.com,revolut.com of bij een internetbank zoals Bunq of Knab. Ook kunt u uw geld parkeren bij VISA of Master Card creditcard rekening bij International Card Services.”. Bron: https://www.sociaalverhaal.com/beslag-op-bankrekening-voorkomen/

@Edward-Magenta-Quokka#45433 Hoi 👋 Edward. Nee, klopt niet. Hele rare denkwijze dat het niet zou kunnen omdat 'bunq en knab internet banken zijn. Ik twijfel zelfs of buitenlandse rekeningen veilig zijn.

De tips zijn ook een beetje dubieus. Want verder staat er ook dit:
          - Doe geen betalingen vanaf de ‘vreemde’ bankrekening naar derden. Hou deze bankrekening geheim en verstrek geen afschriften van uw ‘gewone bank’ waarop het bankrekeningnummer van de ‘vreemde bank’ vermeld staat.
          - Meld de deurwaarder dat er geen saldo op uw bankrekening of spaarrekening staat en een eventueel bankbeslag geen positief saldo voor de beslaglegger zal opleveren.

Dus geheim houden en erover liegen...

@Tim#45431 @Edward-Magenta-Quokka#45430

Ter aanvulling op Tim, aan beslaglegging kunnen ook kosten verbonden zijn, €100 per beslag.

"Beslag
            Derden hebben de mogelijkheid om (conservatoir of executorial) derdenbeslag te laten leggen op het saldo van je bunq rekeningen, bijvoorbeeld om een uitstaande belastingschuld of lening te betalen. Om beslag te mogen leggen hebben deze derden verlof van een rechter of een gerechtelijk vonnis nodig. Aangezien het verwerken van deze beslagleggingen een tijdrovend en complexe aangelegenheid is, brengen we je hiervoor de kosten in rekening zoals hierboven weergegeven. Wanneer je een positief saldo hebt op je rekening, zullen wij de kosten hiermee verrekenen. We brengen je deze kosten ook in rekening wanneer er geen saldo op je account aanwezig is."

Meer hierover vind je hier: https://www.bunq.com/nl/assets/media/legal/nl/20181106_consumers_business_pricing_NL.pdf

@Edward-Magenta-Quokka#45433 ik heb betreffende site ondertussen gemaild met de vraag of ze hun fout willen herstellen 🧐😉

Het beslagleggen op een buitenlandse bankrekening is wel lastig.

Een Nederlands vonnis om beslag te leggen is niet zomaar uitvoerbaar in het buitenland. Het is de vraag of de schuldeiser de moeite wil nemen om dat te regelen.

Beslaglegging bij bunq is zeker mogelijk. Als medewerker krijg je die eens in de zoveel tijd in je handen. Ik kan je als oud-medewerker verzekeren dat dat gewoon mogelijk is; bunq heeft zich hierin, net als elk andere officiële bank gewoon aan de regel/wetgeving te houden. 🙂

Op bijvoorbeeld PayPal staat het dus wel “veilig”. Hier kan geen beslag op gelegd worden?

Uiteraard allemaal hyphotetisch!🤞

@Edward-Magenta-Quokka#45542 Ik zou geen geld zetten op een weddenschap ;)... Stichting BREIN heeft tijdje terug ook gewoon een PayPal account laten bevriezen in een zaak. Dus het is in elk geval mogelijk🤔. Dan wordt het toch maar een rekening open op de Kaaimaneilanden 😂

@Edward-Magenta-Quokka#45542 Op het web zijn genoeg verhalen te vinden van mensen wiens Paypal account is bevroren en door allerlei hoepels moeten springen om hun geld terug te krijgen (en zelfs dan lukt het soms nog niet). Dus ik zou dat zeker niet onder het kopje veilig scharen.

Hypothetisch maakt het natuurlijk ook nog uit waar het over gaat. Zal een buurman beslag laten leggen op jouw rekening omdat hij nog 25 euro krijgt? Gaat een bedrijf achter 300 euro aan? En wat als het gaat om 15000 euro? Gaat de overheid achter jouw buitenlandse rekening aan omdat ze nog 30 miljoen van je krijgen? Ik denk dat het antwoord op die vragen niet altijd hetzelfde is en dus de uitkomst ook niet.

@Edward-Magenta-Quokka#45433 Hoi 👋 Edward, op mijn verzoek is de website vandaag aangepast! 👌💪

@JohnDo#45627 Goed bezig!

John Do changed the title to 🇳🇱 Account seizure.
                                  2 years later

Hallo
                                  Ik zie dat deze post 2 jaar geleden is , hierbij mijn vraag kan bewind beslag op bunq rekening zetten. Omdat het al 2 jaar geleden is deze post vandaar vraag in het op nieuw, excuses voor het vragen

Write a Reply...