• Fraudulente beslaglegging nep Duits advocaten kantoor

Ik kreeg enkele weken geleden (19-12-2023) een melding over een beslaglegging op mijn duitse rekening van Bunq. Nu heb ik als Nederlands burger alleen maar een NL account en heb ik uberhaupt nooit iets in Duitsland gehad qua rekeningen of daar gewoond.

Ik heb gebeld met dit zogenaamde advocatenkantoor (KSP) en er wordt gevraagd naar een casenummer, naam en adres etc. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik geen duits adres heb en dat ik nooit in duitsland heb gewoond. Vervolgens wordt er direct opgehangen.

Als ik naar de locatie ga op google maps welke wordt genoemd op de website, is hier het kantoor niet te vinden.
Als ik naar de website ga, kan ik blijkbaar alleen betalen met klarna en paypal.

Hier is sprake van fishing.

Bunq heeft mijn spaarrekening ten onrechte geblokkeerd. Ik verwacht dat hier tegen op wordt getreden en wel z.s.m.

Klachtenbrieven liggen klaar voor ondermeer de consumentenbond en Kivid.
Tevens maak ik melding van dit gebrek aan fatsoenlijk risicomanagement bij DNB.

Hey Chris! We understand your negative experience as a result of your account being temporarily restricted. As a bank, we're legally required to protect our usersโ€™ accounts and the integrity of our banking system. To make sure everything stays safe, we pay close attention to how our customers use their accounts. This helps keep your account safe, and protects your data.

Each case is reviewed by our dedicated team and processed in line with our policies and legal requirements. We know how important it is for you to have access to your account and funds and we always aim to be as fast as possible when reviewing your account. To learn more about this process and how it's conducted, please check our article here: https://together.bunq.com/d/26054 ๐Ÿ“š

If you have any questions or concerns, our support team is always available for you, simply send us an e-mail at support@bunq.com and we'll get back to you right away! ๐Ÿ“ฉ

That's all great that you decide to temporarily restrict my account, but I'd rather see that you validate such claims at the start of a process. Now your customers are harmed in their freedom of accessing their own deposits, because as a bank you're not able to tell the difference upfront between a fraudulent claim and a rightful (tough there is a European system in place for checking these kind of claims).

This means that you do not provide sufficient safety upfront for your clients and that I as a client feel that you have violated the trust relationship that there should be between a bank and its customer.

@Indigow1#287655

Ik doe geen betalingen vanaf mijn Bunq rekening. Het is alleen om te sparen. Op 23-12 krijg ik ineens een melding in de bunq app dat een duits advocatenkantoor een beslaglegging heeft gedaan. Vervolgens krijg ik nu te horen vanuit Bunq dat zij alles hebben geblokkeerd.

In het bericht van 23-13 vermeldt Bunq zelf het volgende:

"Wij hebben deze opdracht verwerkt en het beschikbare geld overgemaakt aan de deurwaarder. Uw rekening(en) blijft(en) geblokkeerd totdat wij schriftelijke bericht van de gerechtsdeurwaarder hebben ontvangen dat het beslag is opgeheven of totdat het volledige bedrag van de schuld op uw rekening staat. Houd er rekening mee dat er mogelijk extra rente van toepassing is.

Bovenstaande informatie is alles wat wij u kunnen bieden. Wilt u meer weten over dit beslag of wilt u in beroep gaan. Wilt u meer weten over dit beslag of wilt u in beroep gaan, dan kunt u rechtstreeks contact opnemen met de gerechtsdeurwaarder. We kunnen alleen reageren op hun instructies om uw account verder te deblokkeren. "

Bovenstaande is dus vanuit Bunq zelf. Er wordt geen enkele rechtsgeldige grondslag gegeven waarop bovenstaande actie is gebaseerd (logisch, want het zogenaamde advocatenkantoor bestaat niet echt). Er wordt echter wel tot blokkade van mijn rekening overgegaan en doodleuk vermeld dat er geld is overgemaakt.

Wellicht overbodig, maar wel handig als dubbelcheck:
        Elk Bundesland in Duitsland heeft een register waarin gezocht kan worden naar Gerechtsdeurwaarders.
        In het geval van Hamburg is dat bijv: https://serviceportal.hamburg.de/HamburgGateway/FVP/FV/Justiz/GVAuskunft/?sid=118
        Het zogenaamde kantoor is hierin niet vindbaar. Noch is het vindbaar als Anwalt (advocaat) op bijv. Anwalt.de
        Dit is een dermate simpele zoekactie dat ik mag hopen dat er binnen Bunq mensen zijn die hier capabel genoeg voor zijn om dit aan de voorkant van dit proces te bedenken

@ Bunq: Ik verwacht dat er binnen twee weken een oplossing komt in de vorm van deblokkering. Mocht dat er niet komen, dan is Bunq in gebreke en is Bunq aansprakelijk voor eventueel geleden schade.

@Indigow1#287655 Zeker wel, banken zijn wettelijk verplicht om mee te werken aan een beslaglegging. Al gaat het in dit geval om een nepbedrijf. Maar normaal gesproken kan een deurwaarder voor een schuldeiser beslag leggen op je banktegoed.

@Indigow1#287661 Dat vraag ik me ook af... Het lijkt erop dat bunq hier een fout gemaakt heeft, door niet te controleren of het om een echt bestaand bedrijf ging.

@thijsoost#287660

Dat spreekt voor zich, echter mag je verwachten dat er dan onderliggend stukken zijn die aantonen dat het gaat om inderdaad een gerechtelijke beslaglegging. Voor een beslaglegging in een ander EU land wordt gebruik gemaakt van een Europees conservatoir beslag (EAPO). Zie ook VERORDENING (EU) Nr. 655/2014 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 15 mei 2014

Je mag verwachten dat Bunq dit dubbel checkt en of het daadwerkelijk van een gerechtsdeurwaarder afkomstig is. Anders kunnen ze zich ook wel eens zorgen gaan maken over internal control maatregelen wanneer er een mail vd CEO komt.

Dear Alexia Its a pity that you can not give a negative clap with your hands, or a thumb down Help Chris!

@New-Green-Woodchuck-4024914205#287663 Hey Chris! Thanks for letting us know about this! Our team is currently double checking the information and we'll be back with an answer as soon as possible ๐Ÿ™

ik vind dit wel zorgwekkend,

Nog altijd geen bericht gehad vanuit bunq, noch hier noch in de app.

De blokkade is inmiddels wel opgehevenโ€ฆ.
                      maar tekst en uitleg ho maar.

Dit is je risicomanagement niet op orde hebben.

Hey there @New-Green-Woodchuck-4024914205#287718 Thank you for your patience, it is much appreciated ๐Ÿ™ I understand it can be frustrating being in a situation like this, sometimes initial legal checks can take some time for our team to conduct. One of our guides will be with you in the support chat as soon as possible ๐Ÿš€

@New-Ivory-Bunny-1030484719#287818 There is a good reason why bunq chooses chat/email support instead of phone support. With phone support, there is a high chance that the employee you get to speak to won't be able to answer your question or won't be able to solve your problem. Your question/problem must then be transferred to the person/department that can help you further. The big advantage of chat/email support, is that your message can be forwarded directly to the right person/department. This is why bunq only offers support by chat/email and not by phone.

Bunq offers SOS support for emergency cases (a response within 10-20 minutes).

However, I agree that the current waiting times aren't acceptable for a bank. The response time from bunq support used to be several hours. Now most responses take up to 1-1,5 week.

Write a Reply...