De kwestie blijft helaas dat bunq niet of nauwelijks doorheeft dat het angst voor gebrek aan betrouwbaarheid zaait. Dat alleen al zou een reden kunnen zijn om bij een bank te vertrekken, iets wat bunq zich volgens mij niet echt kan permitteren. Ik ben premium-member, dus mij persoonlijk heeft het niet geraakt, maar ik heb wel gezien hoe bunq zich bij en na de abonnementswijzigingen van eerder dit jaar gedroeg. Dat kan gewoon echt niet. Die wijzigingen doorvoeren is natuurlijk hun goed recht, of je het er nu mee eens bent of niet. Maar ik ken werkelijk niemand die vindt dat bunq daar correct in gehandeld of over gecommuniceerd heeft. Terwijl bunq zelf doodleuk mooi weer bleef spelen, doen alsof er niets aan de hand was en zelfs tegenspraak (OOK de constructieve) wegcensureerde. Of bunq daarmee nu wel of niet of de stille meerderheid naar eigen inzicht goed bediende, is dan allang niet relevant meer: zij komt op deze manier over alsof zij haar eigen klanten niet serieus neemt en zelfs minacht. Dat neem ik bunq weldegelijk kwalijk, ook al raakte de abonnementswijziging mij niet en zal er ongetwijfeld van V3 op termijn iets te maken zijn.
Ik merk echter wel dat mijn vertrouwen ook nu minder wordt. Ik hoef nog steeds die MetalCard niet, vind het een mooi product, maar ik draag al op andere vlakken mijn steentje bij aan de planeet, dus kies ervoor om dat niet ook nog eens via mijn toch al prijzige bank te doen. En toch wordt er dan continu gepoogd om mij tòch aan die kaart te krijgen. Mails, irritante app notificaties, niets lijkt te gek. Dat is dan nog te begrijpen, maar nu moet ik er in V3 kennelijk ook nog eens dagelijks op gewezen worden dat ik iets mis en ergens niet bij hoor of zo. Zo hoor je gewoon niet met klanten om te gaan, als je zegt ze zo te waarderen en naar ze luistert. Ik zie dat, denk terug aan hoe bunq eerder dit jaar de abonnementswijzigingen (zeg maar gerust niet) communiceerde en denk: ik kan kennelijk elk moment een mailtje krijgen dat mijn abonnement is omgezet naar SuperGreen, twee keer zo duur wordt en als ik dat niet wil, dan heb ik gewoon pech. Dat lijkt me toch een serieus probleem voor een bank, als zelfs het vertrouwen van je tevréden klanten al tot dat niveau gedaald is? En als je er wat van zegt, krijg je alleen marketing prietpraat terug, die totaal niet ingaat op je problemen of je zorgen. Ook voor bunq geldt: Communiceren kun je leren. Ik snap niet waarom dat zo moeilijk voor ze is, er zijn overduidelijk marketeers voor het bedrijf aan het werk, Communicatie is letterlijk les 1 bij de opleiding daarvoor. Waar is al die arrogantie, kop in het zand steken en censuur voor nodig? Als ik dat okay vond, dan was ik wel bij mijn vorige bank gebleven. Kom op bunq, je kunt beter (en zult wel moeten ook)...