• Ask the Community
  • ABN Amro refuses loan due to IBAN

Krijg net van de Amro te horen dat ze geen persoonlijke lening willen verstrekken op een bunq rekening. Dit had te maken met fraude.
Vraag me af of dit wel in de haak ik

Ze weigeren dus geen lening maar weigeren de lening op je bunq account te storten. Vreemde zaak, maar dat is bij de ABN niet vreemd. Apparte club :-)

Tim changed the title to ABN Amro refuses loan due to IBAN.

@Webarcher#224378 Hoi Jeroen,

Vervelend om te horen dat je deze ervaring hebt.

Het is eigenlijk vrij simpel: geen instelling of bedrijf met je weigeren vanwege je IBAN. Het is namelijk bij Europese wetgeving (SEPA wetgeving) verboden om onderscheid te maken obv van IBAN. Dit heet IBAN discriminatie. Normaal zie je dit fenomeen wanneer een bedrijf in land A een rekeningnummer van land B in EU weigert, maar binnen langsgrenzen geldt dit ook. Ik ken zelf ook gevallen waarbij een klacht bij DNB er vrijwel direct toe heeft geleid dat een bedrijf op de vingers werd getikt, dus DNB lijkt daar wel adequaat op te treden.

Kijk ook hier over wat je hier tegen kan doen: https://together.bunq.com/d/43461-iban-discrimination-report-it-now

Natuurlijk kan een bank je wel weigeren als zij van mening zijn dat jij als persoon risicovol bent, maar dus niet vanwege de simpele reden dat je bij bunq bankiert. Uitgerekend een bank zou beter moeten weten.

Het was enkel en alleen dat hun ervaring was dat er veel fraude plaatst vond icm bunq rekeningen dat ze het geld niet wilde storten op bunq. Had niets met mijn persoonlijke situatie te maken

Is ook niet echt IBAN discriminatie, maar bank discriminatie

Net uitvoerig gesproken met de ABN AMRO. Ze hebben mij verteld dat bunq zich niet heeft aangesloten bij het convenant van Nederlandse banken dat is opgesteld door de Nederlandse Bank. En dat daardoor andere banken dus geen zaken willen doen met bunq!

@Webarcher Vorig jaar hebben wij een lening afgesloten bij Freo, een dochter van Rabobank. Daar was er geen probleem met een bunq rekening. Wellicht is dat een optie voor je?

@Webarcher#224413 Ik heb de Nederlandsche Bank een email gestuurd en dit is de reactie:

Beste mevrouw Van Leeuwen,

Hartelijk dank voor uw e-mail over het convenant van Nederlandse Banken. Echter, is deze term niet bekend bij De Nederlandsche Bank (DNB). Bunq BV heeft, net als ABN AMRO Bank NV, een Nederlandse bankvergunning. Ik adviseer u vriendelijk met ABN AMRO Bank NV contact op te nemen om te vragen wat ze hiermee bedoelen. 

Ik hoop u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
                  Jurrien van de Wiel

@Ruth-Red-Lion#224479 Could it be that ABN Amro is referring to bunq not being a member of the NVB? I don't speak Dutch so not sure if that is what "convenant" could refer to.

Ik heb het zelfs meegemaakt dat de iemand via de ABN probeerde een klein bedrag op mijn Bunq rekening wilde bijschrijven. Hierop blokkeerde de ABN de app bij diegene. Navraag bij de klantenservice natuurlijk van de ABN en deze gaf aan dat de rekening mogelijk bij fraude was betrokken. Nadat mijn vriend hem meedeelde dat dat onzin was hebben ze de betaling alsnog uitgevoerd. Lijkt er dus op dat dit echt wel vaker gebeurd bij de ABN als ik sommige verhalen mag geloven.

Klingt für mich alles irgendwie so, als würde die Amro hier mit ziemlich harten Mitteln gegen „Konkurrenz“ vorgehen wollen.

10 days later

Inmiddels een officiële reactie gehad

Ik ben hier nog verder voor u achteraan gegaan. Omdat Bunq geen lid is van de Nederlandse Vereniging van Banken, is het niet aangesloten bij het Protocol Incidenten-waarschuwingssysteem Financiële Instellingen (PIFI). Momenteel is ABN AMRO heel erg bezig zich in te zetten tegen ciminaliteit en witwassen. Doordat Bunq hier niet bij is aangesloten, zijn ze hier gevoeliger voor. Dit speelt inderdaad een rol bij de aanvraag van een krediet.

Und ich dachte nur die deutschen Banken sind sehr eigenartig. Hab ich mich wohl geirrt. xD

Write a Reply...