• Ongevraagd aanpassing naar Bunq Payday en daarna geen rente meer ontvangen.

Heb sinds 19 augustus geen rente meer ontvangen en als ik contact zoek met bunq via de app krijg ik onzinnige algemene info via die "bot".
Ben er best boos over.
Ten eerste had ik een Easy Savings (only) afgesloten.
Daarbij ook aangegeven de geen easy green (oid) te nemen.
Had de betaalrekening op proef gekregen en ook daarvan aangegeven daar geen gebruik van te willen maken.
De rente van de spaarrekening werd danook de 1e van de maand op de spaarrekening bijgeschreven.
Plots wordt, zonder mijn toestemming, 22 juli de rente wekelijks op de betaalrekening gezet.
Daar kwam ik in augustus pas achter en toen heb ik na de betaling op de 19e, op 20 augustus alles overgeboekt naar de spaarrekening.
Nu krijg ik dus al vanaf de 19e geen cent rente meer van Bunq over mijn spaargeld.
Dit terwijl online nog steeds "Easy Savings" wordt aangeboden met de 1e vd maand optie.
In de opties blijkt nu alleen nog de optie Bunq Payday te bestaan en als je dan verder gaat zoeken blijkt dat bij het schuifje uit je geen Cashback en MassIntrest krijgt. Kennelijk is dit dan ook de productrente bij hen?!??
Dus tot zover je keuzevrijheid die Bunq kennelijk klakkeloos aan past naar hun (enige) keuze.
Mijn inziens is hier eenzijdig e.a. aangepast ten aanzien van mijn contract "Easy Savings".
Misschien gek anno 2023, maar ik voel mij zwaar besodemieterd door een organisatie die zich niet aan hetgeen is overeengekomen houdt.
Heb nog een ticket lopen maar gelet op het bedrag waar het over gaat zal er heel snel een reactie moeten volgen die ea hersteld anders is dit mijn bankroofervaring voor het leven.

Hey there, @New-Mustard-Porcupine-2314512678#283082 ๐Ÿ‘‹
    Within bunq's MassInterest feature, the interest has been redirected from the traditional monthly savings account payment to a new weekly payment with Payday. This enhancement enables you to accrue interest, which is then transferred to your primary account on a weekly basis, determined by the balance within your savings accounts ๐Ÿ™Œ

I'd like to ensure you, the Payday feature was automatically enabled for all users that opted in to receive MassInterest before the update ๐Ÿ™

Last but not least, we're having an increased workload recently, but we're doing our best to assist you as fast as possible ๐ŸŒˆ In the meantime, you can also follow the steps here to use our SOS support option and receive help in 10 minutes โœ…

3 months later

@New-Mustard-Porcupine-2314512678#283082

Ik heb hetzelfde, en na paar weken weer aangezet.
      Ik ben er toch echt van overtuigd dat ik die twee a 3 weken ooit wel krijg,
      Als ik kijk naar :" Based on your current behaviour " zegt hij dat ik het wel redden tot eind van de maand. met een bedrag van xxxx en daar staat een bedrag dat hoger is ddan wat het zou moeten zijn als ik die rente niet krijg. Het bedrag dat het teveel is is ongever gelijk aan het correcte bedrag. Ik mis namelijk dan ca 100 euro rente.

Dus ik zeg: wacht even tot 2 januari.

Hou me welop de hoogte hoe het afgelopen is. dan doe ik dat ook.

Sorry ik ben niet helemaal duidelijk.
          -heb maar e e n rekening by Bung, de free easy savings.

Heb begon november de payday optie uitgezet in de veronderstelling dat die dan weer naar rente per maand gaat.
          Heb paar weken later de payday maar weer aangezet.
          Mis dus ca twee a drie weken rente.

@New-Navy-Hawk-3259405348#286317 De veronderstelling klopte helaas niet. Rente wordt bij iedereen wekelijks uitbetaald, als je bunq Payday aan hebt staan. Het is niet mogelijk om rente maandelijks of jaarlijks te ontvangen. Rente die je bent misgelopen tijdens de periode dat je bunq Payday had uit staan, ben je helaas misgelopen.

Dat wordt dan interessant.
              vraag: Waarom kan met het afvinken?
              Ik heb dat gedaan omdat ik ervanuitging dat ik niet meer per week de rente zou ontvangen.
              Te veel administratieve rompslomp.
              Heb een ronde ton op die rekening staan.
              Jij bent " wizzard". Ik begrijp dat Bunq zelf geen antwoord geeft op die vraag.
              De Nederlandse wet kent de uitdrukking "Kennelijke vergissing" en "goeder trouw"
              Ik heb dus 150 euro verloren? want 3 weken uitgezeet?

Ik wacht 1 januari af en ga dan piepen, nee brullen.

@New-Navy-Hawk-3259405348#286344 Je kunt het ontvangen van rente uitvinken, omdat bepaalde mensen geen rente willen ontvangen. Zo is het ontvangen van rente bij bepaalde geloven niet toegestaan. Deze mensen kunnen de rente uitschakelen.

Je bent de rente inderdaad verloren, wachten tot januari gaat hier geen verandering in brengen ben ik bang. Je kunt nog proberen support te contacteren, maar denk dat dit weinig gaat uithalen.

Zoals de tekst onder het bunq Payday schuifje aangeeft: Gebruik het schuifje om aan te geven of je rente op je spaargeld en cashback op in aanmerking komende creditcardbetalingen wil ontvangen.

Yep en dat had k verkeerd gelezen. Dacht dat het om rente op creditcard ging.
                  En er zijn natuurlijk heel veel Nederlanders die bij Bunq gaan omdat je de rente kan uitzetten.
                  Niet vanwege die hoge rente natuurlijk.
                  Enorme toegevoegde waarde van zo'n bank.
                  Ik ga eens op zoek welke bank in Nederland die optie heeft: ik wil geen rente....

@New-Navy-Hawk-3259405348#286351 bunq had eerst geen optie om rente uit te zetten. Toen gebruikers hierom vroegen, heeft bunq de optie toegevoegd. Bunq is een bank die luistert naar haar gebruikers, een van de redenen waarom ik bunq gebruiker ben geworden in 2018.

Maar inderdaad. Er is respons: Ik krijg de rente niet.
                      Daar ga ik niet mee akkoord. De user interface is op zijn minst verdacht. Er is geen enkele bank die met e e n enkele click van een button je rente niet meer uitbetaalt.
                      De payday truck is op zijn minst verdacht.

@New-Navy-Hawk-3259405348#286355

Er is het รฉรฉn en ander op te merken over hoe de interactie werkt. Dat het over rente gaat en cashback in 1 zin kan verwarrend effect hebben. (High cognitive load.)

Dat er geen โ€œweet je zeker dat je ~?โ€ controle komt, met โ€œdit heeft tot gevolg datโ€ฆโ€ is ook iets wat verbeterd kan worden. (Prevent user from making (destructive) mistakes. Inform user.)

Ik kan mij inleven in je situatie en begrijpen waarom je dat hebt uitgezet.
                        Helaas verwacht ik niet dat je gelijk krijgt of rente krijgt nabetaald. Als bunq de rente zelf ook niet heeft ontvangen dan is er helaas niets om achteraf uit te keren.
                        Verder weet ik niet in hoeverre een slecht/zwak design van dit app-onderdeel in deze context een juridische basis zou geven.

Je schrijft je beleving en beweegredenen en dat geeft inzicht๐Ÿ‘Œ. Op basis daarvan kan een app maker andere keuzes maken.
                        Reflectief zou ik je wel voorzichtig willen laten weten, dat het projecteren van verwachtingen op bunq voortkomend uit een beeld van een traditionele (Nederlandse) bank, meestal niet goed afloopt.
                        Met andere woorden: wees voorzichtig met verwachtingen; bunq is een ander beestje, met andere taal en andere implicaties dan dat je mogelijk gewend bent of verwacht.

Bijvoorbeeld als ik het op mijzelf betrek over hetzelfde scherm: ik zou verwachten dat als een bank rente per week gaat uitbetalen (waar dat voorheen per maand gebeurde) dat je alsnog aanbiedt dat per maand te kunnen doen; laat de gebruiker kiezen, zou ik verwachten.

Waarom bunq daar andere keuzes in maakt, is mij niet duidelijk; keuzes worden niet toegelicht of onderbouwd (naar eindgebruikers) voor zoverre ik heb meegekregen.

@New-Navy-Hawk-3259405348#286355
                          Heb jij een idee hoeveel procent van de Bunq klanten de rente wil uitzetten?
                          Wel raarrrr, want juist de hoge rente etc..
                          En waarom dan via de Payday button?
                          Waarom niet wat minder zichtbaar zodat het niet per ongeluk kan.?
                          En waarom niet corrigeren als iemand zegt het per abuis te hebben gedaan?
                          Kent U andere Europese banken waar je de rente uit kan zetten?

@Joeri-Silver-Lynx#286358
                            "Als Bunq de rente zelf niet heeft ontvangen"... Help me even.

@New-Navy-Hawk-3259405348#286359 I do not know how it happenned for you. But it's not that easy to find and when you do there is a text under explaining consequences. And when you deactivate it there is a big windown saying what you will get.

It's quite already clear in my opinion. Unfortunately you will not get back your interests while Payday was deactivated.

@New-Navy-Hawk-3259405348#286362 Als je bunq Payday uitzet, investeert bunq jouw geld ook niet meer. Hierdoor ontvangt ook bunq geen rente over jouw geld.

@thijsoost#286371
                                  Wat zeg je daar nou. Mijn geld staat toch bij hen op de rekening? Wat is je bron?
                                  Maar kan je mij vertellen hoeddat werkt? Als oud bankier heb ik niet de indruk dat dat makkelijki s.
                                  Dus de ton die ik op hun rekening heb staan wordt dan opzij gezet?
                                  Ik heb iemand bij de AFM gesproken en ik krijg binnenkort antwoord.

@thijsoost#286371 Dan staat het geld toch bij de ECB? En krijgt bunq daar toch ook rente over?

@pbruins84#286388 Dat klopt! Maar je kunt in je Payday instellingen ook nog kiezen waar het verder in geรฏnvesteerd moet worden. Het stallen bij ECB is verplicht. Maar inderdaad, daar vangt bunq ook rente over. Dus denk dat ze inderdaad toch wel rente ontvangen, ook als bunq Payday uitstaat. Excuses voor de verwarring!