Jeroen 🏳️🌈Wizard
Volgens Eden Reforestation Projects kost het 10 tot 35 dollarcent om 1 boom te planten. Zie https://edenprojects.org/faqs/#how_much_does_it_cost_to_plant_a_tree
Er staat niet bij hoe duur het is voor de bomen in Madagascar. Als je uitgaat van het hoogste bedrag en een wisselkoers van 1 op 1 dan kan je voor 99 euro per jaar dus ruim 280 bomen laten planten zonder daar een extra betaalkaart voor nodig te hebben. Als je het laagste bedrag neemt en een wisselkoers van de dollar zoals google die nu laat zien dan kan je zelfs 1089 bomen planten.
In Nederland heb je in het dagelijkse leven vrij weinig aan een credit card, dus de kans dat ik honderden euro's per maand mee uit ga geven is niet zo groot. Zelfs al ik overal er mee willen betalen, dan kan dat gewoon weg niet.
Wellicht dat het voor mensen die in landen wonen waar je wel alles met je credit card betaald een ander verhaal is.
In de blogpost https://www.bunq.com/blog/how-bunq-green-card-plants-trees schrijft bunq: "The trees you plant through Eden Reforestation Projects capture 308kg of carbon throughout their estimated 25-year growth-life. Spend €1000/month with your bunq Green Card? In just 5 years, you can start offsetting your yearly carbon footprint and become fully carbon neutral!"
Volgens mij klopt er niet zo veel van die logica. Want als je met 1000 euro per maand een x aantal bomen kan planten dan is dat over 5 jaar niet anders dan nu en zou je vanaf nu dus al carbon neutral moeten zijn. Ik heb het idee dat ze het aantal bomen van die totale 5 jaar tellen, maar dat is natuurlijk niet zoals het werkt. In de tussenliggende tijd heb je immers ook gewoon geleefd. Schrijf dan dat je met 1000 euro per maand genoeg bomen plant om 20% te compenseren.
Als laatste vind ik het vreemd dat je bij een Premium abonnement het aantal bomen kan verdubbelen. Als dat aan het abonnement ligt, waarom heeft bunq dan niet de mogelijkheid gemaakt om alleen die "extra" bomen te planten als je wel Premium hebt maar geen Green Card. Zelfs als het op de een of andere manier per se een MasterCard moet zijn en niet met de Maestro betaalkaarten kan dan nog zullen er genoeg mensen zijn die nu al veel betalingen doen met een MasterCard variant van bunq. Als bunq dus echt zo groen is moeten ze dat ook gewoon mogelijk maken. Het is natuurlijk helemaal niet groen dat je een nieuwe metalen betaalkaart moet kopen terwijl je huidige plastic betaalkaart nog prima werkt.
Mijn voorlopige conclusie: het is een marketing dingetje en van echt groene gedachte is geen sprake.